05 06 2024

    Wyższy Urząd Górniczy
            Departament
Warunków Pracy i Szkolenia                               Katowice, dnia  25  czerwca 2024 r.

INFORMACJA Nr 5s/2024/EW

o wypadku śmiertelnym, do którego doszło w dniu 5 czerwca 2024 r. około o godziny 1535 w odkrywkowym zakładzie górniczym „Trzuskawica” w Sitkówce, należącym do przedsiębiorcy „Trzuskawica” S.A. w Sitkówce, któremu uległ kierowca samochodu ciężarowego - cysterny paliwa - będący pracownikiem firmy ARON Sp. z o.o. w Kielcach.

Odkrywkowy zakład górniczy „Trzuskawica” prowadzi eksploatację wapieni dewońskich przy użyciu materiałów wybuchowych, systemem ścianowym na czterech poziomach wydobywczych. Do wypadku doszło na IV poziomie w północno-wschodniej części wyrobiska, gdzie planowano zatankowanie paliwem koparki zakładu górniczego - Volvo EC480El z cysterny paliwowej na samochodzie Mercedes należącego do firmy zewnętrznej ARON Sp. z o.o. W zakładzie górniczym nie było opracowanych zasad bezpiecznego tankowania maszyn zakładu górniczego. Firma ARON Sp. z o.o. posiadała własne opracowane zasady tankowania maszyn na terenie kopalni. 

W dniu 5 czerwca 2024 r. sztygar zmianowy zmiany II rozpoczynającej się o godzinie 1400 skierował operatora koparki Volvo EC480El na załadunek urobku na poziomie IV spod ściany północno-zachodniej. Operator koparki przed przystąpieniem do prac sprawdził stan techniczny koparki stwierdzając, że jest on właściwy. Po czym  rozpoczął załadunek urobku na kolejno podjeżdżające wozidła. Podczas oczekiwania na podjazd kolejnego wozidła otrzymał informację przez radiotelefon kopalniany od jednego z kierowców wozidła i sztygara zmianowego o podjeżdżającym samochodzie cysterna z paliwem na poziom IV w rejon koparki. Operator koparki rozpoczął zjazd z miejsca załadunku w kierunku wschodnim i zatrzymał w wyrobisku w miejscu przez siebie określonym. W miejscu zatrzymania koparki stała cysterna zaparkowana przez kierowcę firmy ARON Sp. z o.o. W trakcie postoju koparki i cysterny, operator koparki wykonał manewr obrotu maszynownią. Po wykonaniu manewru opuścił kabinę koparki. O godzinie 1534 do miejsca, gdzie miała być tankowana paliwem koparka Volvo przyjechał sztygar zmianowy. Podjeżdżając sztygar zmianowy zauważył leżącego kierowcę na dnie wyrobiska pomiędzy koparką Volvo, a cysterną w rejonie kabiny kierowcy, drzwi kabiny kierowcy widział uchylone. Po dotarciu na miejsce zastał nieprzytomnego kierowcę, który miał krwotok z głowy i ust a w lewych drzwiach kabiny zauważył rozbite szkło szyby. Lewa ściana i drzwi kabiny od strony kierownicy cysterny były powyginane. W tym samym czasie do poszkodowanego podszedł także operator koparki i razem przystąpili do udzielenia pierwszej pomocy oraz sztygar zmianowy telefonicznie wezwał pogotowie ratunkowe. Od dyspozytora pogotowia telefonicznie otrzymał informację, że na miejsce wypadku przyleci śmigłowiec ratowniczy. W sąsiedztwie wypadku na poziome IV wylądował śmigłowiec pogotowia ratunkowego i ratownicy przystąpili do udzielenia pomocy poszkodowanemu, a następnie przetransportowali go do Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach. W chwili udzielania pomocy przez ratowników medycznych na miejsce wypadku zjawiła się Policja, która przeprowadziła kontrolę trzeźwości operatora koparki - stwierdzając u niego wynik negatywny. Następnie zespół Policji przystąpił do badania miejsca wypadku oraz zabezpieczył kluczyki cysterny paliwowej na samochodzie Mercedes znajdującej się w wyrobisku górniczym. 

Dnia następnego tj. 6 czerwca 2024 r. kierownik ruchu zakładu górniczego przekazał do OUG w Kielcach informację, że poszkodowany zmarł.

W czasie wypadku nie było opadów, występowało małe zachmurzenie, temperatura powietrza wynosiła około 21oC.

Akcji ratowniczej nie prowadzono, podjęte działania ograniczone były do udzielania pomocy medycznej.

Wstępne ustalenia wskazują, że przyczyną wypadku było dociśnięcie kierowcy przeciwwagą koparki Volvo do ramy cysterny w czasie wykonywania obrotu maszynownią koparki. 

W związku z zaistniałym wypadkiem, Dyrektor OUG w Kielcach decyzją z dnia 5 czerwca 2024r. wstrzymał ruch odkrywkowego zakładu górniczego „Trzuskawica” w Sitkówce w części dotyczącej eksploatacji samochodu cysterny nr rejestracyjny TK173CA określając następujące warunki wznowienia ruchu po:

  1. doprowadzenia stanu technicznego samochodu cysterny nr rejestracyjny TK173CA do zgodnego z dokumentacją techniczną tego samochodu po uprzednim ustaleniu przez kierownika ruchu zakładu górniczego sposobu jego zabezpieczenia, a następnie jego wytransportowania z terenu zakładu górniczego,
  2. zapoznaniu operatorów koparek, ładowarek i kierowców samochodów ciężarowych z instrukcjami bezpiecznego wykonywania pracy na stanowisku operator koparek, ładowarek, kierowców samochodów ciężarowych oraz bezpiecznego tankowania paliwa.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Kielcach.

do góry