05.04.2007
Wyższy Urząd GórniczyDepartament Warunków Pracy
OWP-6/gg-01/2007
Katowice, dnia 10.04.2007 r.
I N F O R M A C J A Nr 6/2007 śm./EW
w sprawie wypadku zbiorowego i tąpnięcia wskutek wstrząsu górotworu o energii E = 3,9 x 105 J zaistniałego w piętrze eksploatacyjnym D3W oddz. G-51, na poziomie 1000 m , w dniu 5.04.2007 r. o godz. 017 w KGHM POLSKA MIEDŹ S.A. ODDZIAŁ ZAKŁADY GÓRNICZE „POLKOWICE – SIEROSZOWICE” w Kaźmierzowie.
Wypadek zbiorowy (1 śmiertelny i 2 lekkie) miał miejsce w komorze K-29 drążonej z pasa P-66 na poziomie 1000 m w piętrze eksploatacyjnym D3W oddziału G-51. W piętrze tym prowadzono eksploatację złoża rud miedzi systemem komorowo-filarowym z ugięciem stropu z ruchowym filarem zamykającym przy granicy filara ochronnego szybu SW-1. Złoże rud miedzi zbudowane było z piaskowca, łupka miedzionośnego i dolomitów o łącznej miąższości od 0,8 do 2,5 m. Piętro D3W zaliczone było do trzeciego stopnia zagrożenia tąpaniami i pierwszego stopnia zagrożenia wodnego. Skały stropu zaliczono do klasy trzeciej, a spągu do klasy drugiej. Do zabezpieczania stropu wyrobisk eksploatacyjnych stosowano kotwy rozprężne o długości żerdzi 1,6 m, w siatce kotwienia 1,5 m x 1,5 m. W miejscach wyznaczonych przez kierownika działu robót górniczych stosowano również drewniane stosy podporowe i stojaki hydrauliczne. Dla robót eksploatacyjnych piętra D3W opracowany był projekt techniczny eksploatacji zatwierdzony przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
W dniu 5.04.2007 r. o godzinie 017 wystąpił samoistny wstrząs górotworu o energii E = 3,9 x 105 J, którego epicentrum zlokalizowano w caliźnie około 100 m przed frontem eksploatacyjnym. Wstrząs spowodował tąpnięcie ze skutkami w przodkach komór K-25, K-26, K-27, K-28, K-29, K-30 i K-31 drążonych z pasa P-66. Wskutek tąpnięcia w przodkach komór od K-25 do K-29 nastąpiło urobienie ociosów, natomiast w przodkach komór K-30 i K-31 obsypaniu uległy ociosy od strony zachodniej. W tym czasie w komorze K-29 odbywało się ładowanie materiału wybuchowego za pomocą samojezdnego wozu strzelniczego do mechanicznego załadunku MW wytwarzanego w otworach strzałowych. Moduł wytwarzający MW obsługiwał pracownik firmy Blastexpol a dwóch górników strzałowych oddz. G-51 wykonywało czynności związane z ładowaniem MW do otworów strzałowych. W pobliżu komory K-29 przebywał jeszcze jeden górnik strzałowy naprawiający linię strzałową.
Wskutek urobienia ociosów w komorze K-29/P-66 jeden z górników ładujących MW został przysypany skałami, natomiast pozostali pracownicy zostali uderzeni urobkiem i wycofani z komory K-29. Natychmiast rozpoczęto akcję ratowniczą. Po wyciągnięciu wozu SWS z przodka ratownicy z JRGH w Lubinie uwolnili przysypanego górnika strzałowego. Przebywający z ratownikami w miejscu zdarzenia lekarz stwierdził zgon poszkodowanego. Pracownik firmy Bastexpol i drugi z górników strzałowych ładujących MW, uległi wypadkom lekkim.
Przyczyną wypadków lekkich było uderzenie poszkodowanych rumoszem skalnym, natomiast wypadku śmiertelnego - przysypanie poszkodowanego skałami z urobionych ociosów wskutek tąpnięcia.
Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu wstrzymał ruch zakładu górniczego KGHM POLSKA MIEDŹ S.A. ODDZIAŁ ZAKŁADY GÓRNICZE „POLKOWICE-SIEROSZOWICE” w Kaźmierzowie w części dotyczącej piętra D3W do czasu przeprowadzenia wizji lokalnej, a po jej dokonaniu nakazał:
1. Wstrzymać ruch zakładu górniczego w zakresie prowadzenia rozcinki calizny w piętrze D3W oddziału G-51 do czasu:
- przeprowadzenia kontroli stanu wyrobisk i ich obudowy oraz bezpiecznego usunięcia skutków tąpnięcia w zakresie i na zasadach ustalonych przez Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego,
- dokonania przez Zespół O/ZG „Polkowice-Sieroszowice” ds. Zwalczania Tąpań i Zawałów analizy sytuacji geologiczno-górniczej oraz stanu zagrożenia tąpaniami i zawałami w rejonie prowadzonej eksploatacji po zaistniałym tąpnięciu,
- ustalenia dalszego sposobu prowadzenia robót w piętrze D3W z uwzględnieniem wyników dokonanej analizy,
- uzyskania zgody Dyrektora OUG we Wrocławiu na wznowienie robót rozcinkowych w przedmiotowym piętrze.
2. Poinformować załogę o przyczynach i okolicznościach zaistniałego wypadku zbiorowego.