08.06.2006
Wyższy Urząd Górniczy Departament Warunków Pracy |
Katowice, dnia 9.06.2006 r. |
r.
I N F O R M A C J A Nr 8/2006 śm./EW
w sprawie wypadku śmiertelnego porażenia prądem elektrycznym zaistniałego w Kompanii Węglowej S.A., oddział KWK „Sośnica-Makoszowy”, Ruch „Sośnica” w Zabrzu, któremu uległ w dniu 8.06.2006r. o godz. 428 ślusarz oddziału MD-1S, lat 48, pracujący w górnictwie 25 lat.
Wypadek miał miejsce w przecznicy oddziałowej D7 na poz. 750 m w odległości 4312 m na południe od szybu IV. Przecznica oddziałowa D7 przewietrzana świeżym prądem powietrza objęta została polem metanowym kategorii IV i zaliczona do stopnia „a” niebezpieczeństwa wybuchu metanu, klasy „B” zagrożenia wybuchem pyłu węglowego, I stopnia zagrożenia wodnego. Wyrobisko poziome w miejscu wypadku o szerokości 4,60 m i wysokości 3,10 m wykonane zostało w obudowie podatnej łukowej formatu V29/9/4 o rozstawie odrzwi, co 1,0 m. Na spągu wyrobiska ułożone były dwa tory kolejowe
o prześwicie 900 mm z szyn typu S39. Na torze zachodnim zlokalizowana była stacja postojowa SP-8. Nad torami kolejowymi na wysokości 2,10m zabudowany był przewód jezdny typu Djp 100 trakcji elektrycznej przewodowej zasilanej ze stacji prostownikowej typu APSPa 250/6 napięciem 250 V prądu stałego. Nad torem stacji postojowej SP-8 przewód jezdny był odłączony spod napięcia i trwale uszyniony. Na torze zachodnim przed stacją postojową SP-8 na długości 12,5 m dwie pary torów były wybudowane i na zawodnionym spągu ustawiona była ładowarka do przybierki spągu typu Niwka-B.
W dniu 7.06.2006 r. na zmianie „D” rozpoczynającej się o godz. 2300 dozorca oddziału MD-1S razem ze ślusarzem tego oddziału, na polecenie nadsztygara ds. urządzeń mechanicznych udali się w rejon przecznicy oddziałowej D7 na poz. 750 m, aby wymienić zespół wentylator-sprzęgło w ładowarce typu Niwka-B. Po usunięciu awarii na rurociągu p.poż. zabudowanym w rejonie przecznicy oddziałowej D7 ok. godz. 428 dozorca udał się w kierunku łącznika sekcyjnego typu ŁS-500 nr 135/7 zlokalizowanego 71 m na północ od miejsca postoju ładowarki aby wyłączyć zasilanie przewodu jezdnego nad ładowarką. W tym czasie ślusarz wieszając nad ładowarką na zamku rozpory typu RWGR w bezpośrednim sąsiedztwie przewodu jezdnego będącego pod napięciem wciągarkę linową z napędem ręcznym został porażony prądem elektrycznym ze skutkiem śmiertelnym.
Przyczyną wypadku było porażenie prądem elektrycznym ślusarza.
Przyczyna ta była następstwem:
1. Zetknięcia się linki wciągarki trzymanej przez ślusarza z będącym pod napięciem 250 V prądu stałego przewodem jezdnym.
2. Niewłaściwej organizacji pracy polegającej na wykonywaniu prac związanych z naprawą ładowarki na trasie układu transportu koleją podziemną z przewodową trakcją elektryczną bez wyłączenia trakcji elektrycznej spod napięcia i zabezpieczenia stanu wyłączenia.
W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor OUG w Gliwicach nakazał:
1. Wstrzymać :
a) eksploatację wciągarki linowej o napędzie ręcznym do czasu:
- doprowadzenia jej stanu technicznego do zgodności z dokumentacją techniczno-ruchową producenta,
- zgromadzenia wymaganej dokumentacji techniczno-ruchowej producenta oraz dokumentów dopuszczeń i zaświadczeń producenta zgodnie z wymogami przepisów,
b) prowadzenie ruchu przewozowego lokomotywowego przy użyciu lokomotyw elektrycznych przewodowych w przecznicy oddziałowej D7 na odcinku 15 m na północ od stacji postojowej SP-8 do czasu odwodnienia wyrobiska.
2. Przed oddaniem do ruchu ładowarki do przybierki spągu typu Niwka-B o numerze fabr. R58/05 doprowadzić jej stan techniczny do stanu zgodnego z dokumentacją techniczno-ruchową i dokonać odbioru technicznego pod kierunkiem osoby dozoru wyższego mechanicznego oraz uzyskać zezwolenie na oddanie do ruchu.
3. Ponownie przeszkolić wszystkich pracowników zatrudnianych na drogach z przewozem lokomotywowym w zakresie zasad bezpiecznego prowadzenia prac.
4. Z przyczynami i okolicznościami zaistniałego wypadku zapoznać zainteresowanych pracowników.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.