10.05.2006

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
OWP-5/gg-26/2006

Katowice, dnia 16.05.2006 r.

 

 

I N F O R M A C J A   Nr 5/2006śm/EW

 

w sprawie wypadku śmiertelnego, zaistniałego w dniu 10.05.2006r., o godzinie 1634
w KHW S.A. KWK „Wujek” Ruch „Wujek” w Katowicach, któremu uległ górnik 
- pracownik firmy Przedsiębiorstwo Techniczno - Wdrożeniowe URAN Sp. z o.o.  w Mysłowicach.

 

     Wypadek zaistniał na stacji załadowczej urobku SZ-5, zlokalizowanej w przekopie do ładowni na poz. 613m. Urobek odstawiano z robót górniczych prowadzonych od dnia 10.04.2006r. przez firmę PTW URAN Sp. z o.o. w Mysłowicach, z wykorzystaniem pionowego otworu zsypowego o średnicy 1,25 m i wysokości 2,5 m. Otwór wykonano pomiędzy przekopem taśmowym, w którym zabudowano urządzenia odstawy, a przekopem do ładowni. Zamknięcie otworu stanowiła klapa z przeciwwagą, dodatkowo sterowana siłownikiem hydraulicznym. Zgodnie z „Technologią i organizacją robót …” oraz „Dokumentacją układu transportu odstawy urobku…”, zatwierdzonych przez KRZG KHW S.A. KWK „Wujek”, przenośniki odstawy urobku winny być obsługiwane przez pracowników firmy URAN, natomiast stacja załadowcza SZ – 5 przez pracowników kopalni.

     W dniu 10.05.2006 r. na zmianie popołudniowej, rozpoczynającej się o godzinie 1400, sztygar zmianowy firmy URAN skierował czteroosobowy zespół pracowników do prac porządkowych w przekopie taśmowym. Według wstępnych ustaleń, około godziny 1600 sztygar polecił jednemu z górników przynieść narzędzia ze skrzyni narzędziowej, znajdującej się w rejonie stacji załadowczej SZ – 5.  Po upływie około 30 min. sztygar poszedł w tym samym kierunku. W wozie urobkowym  o pojemności 3720 l, znajdującym się bezpośrednio pod otworem zsypowym, zauważył górnika zasypanego częściowo urobkiem, bez oznak życia. O zdarzeniu powiadomił dyspozytora kopalni. Przywołał pozostałych trzech pracowników, a następnie wspólnie z nimi wyciągnął poszkodowanego z wozu i prowadził akcję reanimacyjną oraz transport do szybu „Lechia”.   O godzinie 1715 reanimację przejął lekarz, który o godzinie 1745 stwierdził zgon, w wyniku nagłego zatrzymania krążenia, bez obrażeń zewnętrznych.   

 

Na podstawie wstępnych ustaleń, uwzględniając:

- usytuowanie ciała w wozie, względem otworu zsypowego i klapy zamykającej,

- znalezione w wozie: gruby sortyment brył kamienia, elementy obudowy i opinki    (uszkodzone okładziny żelbetowe, rozpory dwustronnego działania, stopę podporową    i okorki) oraz kilof górniczy,

- objętość otworu zsypowego, która jest porównywalna z pojemnością wozu urobkowego,

- sposób zabezpieczenia otworu zsypowego od strony przekopu taśmowego, który   uniemożliwiał wpadnięcie górnika do otworu,

 

     Prawdopodobną przyczyną wypadku śmiertelnego, w wyniku nagłego zatrzymania krążenia, było przysypanie górnika urobkiem, podczas usuwania zatoru w otworze zsypowym z wozu urobkowego.

 

     W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Katowicach decyzją z dnia 10.05.2006 r. nakazał:

 

1. Wstrzymać dalszą eksploatację stacji załadowczej SZ-5, usytuowanej w objeździe
    z dworca centralnego na poz. 613 m do czasu:

    - doprowadzenia urządzeń i zabezpieczeń ruchowych tej stacji do pełnej sprawności techniczno-ruchowej,

    - opracowania szczegółowych warunków bezpiecznego usuwania zatorów w otworze zasypowym.

2. Wstrzymać eksploatację przenośników taśmowych typu Mifama 1000 Wujek nr 1 i nr 2, zabudowanych w przekopie taśmowym i przekopie południowym na poz. 613 m do czasu:

    - uzupełnienia brakujących krążników,

    - wyregulowania biegu taśm,

    - właściwego zabudowania linek oraz wyłączników, służących do awaryjnego zatrzymania,

    - wyczyszczenia tras z nagromadzonego urobku.

3. Wstrzymać eksploatację przenośnika zgrzebłowego typu Skat E-180W, zabudowanego
    w dowierzchni wentylacyjno-odstawczej w pokładzie 416 do czasu prawidłowego rozparcia stacji zwrotnej i zawieszenia trasy w części wyrobiska, w której wykonano pobierkę spągu oraz zastabilizowania wyłącznika i działania linki awaryjnego wyłączenia.

4. Niezwłocznie przeprowadzić komisyjne oględziny zawartości wozu kopalnianego nr 818, w którym znaleziono poszkodowanego, na okoliczność występowania materiałów lub urządzeń, które doprowadziły do powstania zatoru lub były używane przy jego usuwaniu.
    Z powyższych oględzin sporządzić protokół.

5. Ponownie dokonać komisyjnych odbiorów maszyn i urządzeń, o których mowa w punktach 1, 2 i 3 decyzji, otrzymać zezwolenie KRZG na ich uruchomienie oraz uzyskać zgodę     Dyrektora OUG w Katowicach.

6. Przyczyny i okoliczności zaistniałego wypadku omówić z pracownikami zatrudnionymi w ruchu zakładu górniczego.

 

Ponadto na wniosek KRZG  przedsiębiorca prowadzący firmę usługową  odsunął sztygara zmianowego prowadzącego zmianę popołudniową od wykonywania czynności w ruchu zakładu górniczego.

 

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Katowicach.

 

 

 

 

 

 

do góry