11 09 2018
Wyższy Urząd Górniczy
Departament
Warunków Pracy i Szkolenia
Katowice, dnia 18 września 2018 r.
INFORMACJA Nr 62/2018/EW
o pożarze samojezdnego wozu transportowego typu SWT-TEAM 10, do którego doszło w dniu 11.09.2018 r. o godz. 234, w zakładzie górniczym KGHM POLSKA MIEDŹ S.A. O/ZG „Rudna” w Polkowicach.
Pożar samojezdnego wozu transportowego typu SWT-TEAM 10 o numerze zakładowym 365 (dalej „SWT”) miał miejsce w dniu 11.09.2018 r. o godz. 234, w KGHM POLSKA MIEDŹ S.A. Oddział Zakłady Górnicze „Rudna” w Polkowicach, w upadowej H-27 przy przecince P-84, na poziomie 1100 m, w polu RU-XXIII/2 oddziału górniczego G-24, w odległości ok. 3000 m od szybu R-IX.
W dniu 11 września 2018 r., na zmianie IV WSP, trwającej od godz. 2230 dnia 10.09.2018 r. do godz. 600 dnia 11.09.2018 r., operator SWT wraz z wyznaczonym górnikiem otrzymał, od sztygara prowadzącego zmianę w oddziale G-24, polecenie wygrodzenia wyłączonego z ruchu odcinka upadowej H-26, od przecinki P-83, do przecinki P-84. W czasie jazdy upadową H-26, operator zauważył na pulpicie sterowniczym opadnięcie wskazówki poziomu paliwa i sygnalizację jego niskiego poziomu (pomimo obecności połowy ilości paliwa w zbiorniku), a następnie, jadąc przecinką P-84, poczuł drażniące dymy. Skręcił w upadową H-27, wyłączył silnik i wraz z górnikiem opuścił kabinę operatora. Po wyjściu z kabiny, zauważył płomień wydostający się z tylnej części pojazdu na wysokości zbiornika paliwa, pod platformą pasażerską. Nie uruchomił stałej instalacji gaśniczej z uwagi na usytuowanie dysz instalacji gaśniczej wyłącznie w komorze silnika. Następnie podjął bezskuteczną próbę ugaszenia ognia dwiema gaśnicami podręcznymi. Widząc rozprzestrzeniający się pożar nawiązał kontakt z pracującymi w pobliżu górnikami strzałowymi. Powiadomił ich o pożarze i polecił poinformować o nim dyspozytora, a następnie, razem z górnikiem, podjął kolejną próbę ugaszenia ognia dwiema gaśnicami podręcznymi z wozu strzałowego. Po zużyciu gaśnic, ogień nadal się rozprzestrzeniał, wobec czego operator i górnik wycofali się do komórki górniczej G‑24. Powiadomiony przez strzałowego dyspozytor zawiadomił kierownika ruchu zakładu górniczego, wezwał ratowników z Jednostki Ratownictwa Górniczo-Hutniczego w Sobinie i rozpoczął akcję ratowniczą zgodnie z Planem Ratownictwa. Określił strefę zagrożenia, ustalił liczbę osób znajdujących się w strefie i rozpoczął wycofanie załogi ze strefy zagrożenia drogami ucieczkowymi w kierunku szybów R-VII i R-IX. Wezwane trzy zastępy ratownicze z JRGH przybyły do zakładu górniczego około godz. 310 i udały się wraz z trzema zastępami ratowniczymi z KSRG na miejsce pożaru. Gaszenie płonącego SWT prowadzone było podręcznym sprzętem gaśniczym, a następnie wodą (z węży podłączonych do rurociągu wody technologicznej), którą schładzano także wyrobisko. Po ugaszeniu pożaru i otrzymaniu meldunku o uzyskaniu dopuszczalnych stężeń gazów w prądzie wylotowym powietrza z miejsca pożaru, Kierownik Akcji zakończył akcję ratowniczą o godz. 525. Następnie, zgodnie z przyjętymi zasadami, kontynuowano schładzanie SWT wodą.
W strefie zagrożenia znalazły się 174 osoby z O/ZG „Rudna”, które samodzielnie wycofały się ze strefy zagrożenia. Użyto pięciu aparatów ucieczkowych. Nie było poszkodowanych.
W czasie oględzin miejsca pożaru przeprowadzonych w dniu 11 września 2018 r. na zmianie I stwierdzono, że pożar doszczętnie strawił wszystkie elementy wozu oprócz konstrukcji metalowej. Podczas wykonywanych pomiarów stężeń gazów i warunków mikroklimatu nie stwierdzono przekroczeń obowiązujących parametrów atmosfery kopalnianej. W miejscu zaistniałego pożaru wyrobisko miało szerokość ok. 6,7 m i wysokości ok. 2,6 m. Spąg był nierówny, pofałdowany i częściowo mokry od wody użytej podczas gaszenia pożaru, która spłynęła do lokalnego zagłębienia w przecince P-84. Strop skrzyżowania upadowej H-27 z przecinką P-84 zabudowany był obudową kotwową w siatce kotwienia 1,5m x1,5m i w całości pokryty był sadzą oraz spękany wskutek przegrzania. Na szkielecie spalonego SWT zalegał drobny rumosz skalny odspojony od stropu. Miejsce pożaru tj. skrzyżowanie upadowej H-27 z przecinką P-84 przewietrzane było prądem powietrza świeżego płynącego od szybu R-IX chodnikami T/W-149, upadowymi H-22, H-23, H-24, H-25 i H-26 przez komorę maszyn ciężkich C-11, następnie upadowymi H-23 i H-24 do węzła z chodnikami T/W-159 i dalej upadowymi H-24, H-25, H-26 do przecinki P-83. Z przecinki P-83 część powietrza kierowana była do upadowej H-27 i przez skrzyżowanie upadowej H-27 z przecinką P-84 dalej – w kierunku pola eksploatacyjnego RU-XXIII/2 oddziału G-24. Powietrze zużyte kierowane było wiązkami chodników w kierunku szybu wydechowego R-XI.
Prawdopodobną przyczyną pożaru wozu transportowego typu SWT-TEAM 10 mogło być zwarcie instalacji elektrycznej w pobliżu przewodów paliwowych. Bezpośrednia przyczyna pożaru wozu zostanie ustalona w toku prowadzonego postępowania.
W związku z zaistniałym pożarem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu nakazał:
- Wstrzymać ruch zakładu górniczego KGHM Polska Miedź SA Oddział Zakłady Górnicze „Rudna” w Polkowicach w zakresie eksploatacji przedmiotowego wozu transportowego oraz eksploatacji wyrobiska tj. upadowej H-27, od skrzyżowania z przecinką P-84, do skrzyżowania z przecinką P-85.
- Zbadanie przez uprawnioną jednostkę stanu technicznego wyżej wymienionego wozu transportowego oraz jego wpływu na zaistniały pożar.
- Ustalenie przez KRZG bezpiecznego sposobu przetransportowania wozu do miejsca umożliwiającego przeprowadzenie oceny stanu technicznego.
- Przedstawienia sprawozdania i wyników z wykonanych czynności sprawdzających określonych w w/w punkcie, w terminie bezzwłocznym.
- Skontrolowanie w miejscu pożaru stanu wyrobiska i jego obudowy oraz wykonanie niezbędnych prac celem przywrócenia jego bezpieczeństwa i pierwotnej funkcjonalności.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG we Wrocławiu.