12 07 2024
Wyższy Urząd Górniczy
Departament
Warunków Pracy i Szkolenia Katowice, dnia 12 grudnia 2024 r.
INFORMACJA Nr 6s/2024/EW
o wypadku śmiertelnym, do którego doszło w dniu 12 lipca 2024 r. około o godziny 2232 KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG Lubin w Lubinie, któremu uległ górnik-operator samojezdnych maszyn górniczych pz., lat 41, pracujący w górnictwie 19 lat.
Do wypadku śmiertelnego doszło w komorze K-6 z pasa P-18 w polu eksploatacyjnym LU-I/24 oddziału G-9 (dalej „pole”), na poziomie 740 m. Złoże w polu zaliczone zostało do I stopnia zagrożenia tąpaniami, I stopnia zagrożenia wodnego oraz I stopnia zagrożenia klimatycznego. Pole eksploatowane było systemem komorowo-filarowym z ugięciem stropu (J-UG). Calizny pola i filary wielkogabarytowe rozcinane były wyrobiskami o szerokości około 7 m przy stropie i wysokości zgodnej z furtą eksploatacyjną na filary technologiczne o wymiarach 7 × 12 m. Otwarcie przestrzeni roboczej utrzymywane było na szerokość 3÷8 pasów. Stropy wyrobisk w polu zabezpieczane były obudową kotwową wklejaną o długości żerdzi 1,8 m, w siatce kotwienia 1,5 m× 1,5 m. Dla robót eksploatacyjnych w polu LU-I/24 opracowany został i zatwierdzony przez KRZG projekt techniczny eksploatacji zawierający szczegółowy projekt eksploatacji.
W dniu 12 lipca 2024 r. na zmianie III WSP sztygar zmianowy skierował do pracy w rejonie skrzyżowania komory K-6 z pasem P-18 górnika-operatora obsługującego samojezdny wóz kotwiący typu Fletcher (SWKF), w celu uzupełnienia obudowy stropu w pasie P-18 oraz na skrzyżowaniu P-18 z K-6. Po uzupełnieniu obudowy stropu na zbiciu pasa P-18 z komorą K-6, operator ustawił kotwiarkę w osi komory K-6 do dalszego kotwienia. Około godziny 2232, nastąpiło odspojenie się i opad dwóch brył skalnych o wymiarach 1,0 × 0,5 × 0,1 m oraz
1,7 × 0,5 × 0,4 m, z wschodniego ociosu komory na znajdującego się pomiędzy ociosem a maszyną górnika-operatora. Wskutek uderzenia bryłą skalną operator został dociśnięty do przedniej rozpory spągowej kotwiarki. Poszkodowanego uwolnili ratownicy Górniczego Pogotowia Ratowniczego z JRGH w Sobinie, wezwani przez dyspozytora ruchu kopalni. Przybyły wraz z nimi lekarz stwierdził zgon poszkodowanego.
Do wypadku przyczyniło się:
- samowolne wjechanie przez operatora samojezdnym wozem kotwiącym do przodka, a następnie podjęcie w tym miejscu czynności związanych z wykonywaniem obudowy kotwowej, pomimo braku uprzedniego zlecenia ich wykonania przez osobę dozoru ruchu specjalności górniczej,
- samoczynne odspojenie się przyspągowej (piaskowcowej) części ociosu, powodujące utratę stateczności oraz przemieszczenie do wyrobiska jego przystropowej części dolomitycznej.
W związku ze zdarzeniem Dyrektor OUG we Wrocławiu wydał decyzję z dnia 13 lipca 2024 r., którą wstrzymał ruch zakładu górniczego KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG „Lubin” w części dotyczącej komory K-6 z pasa P-18 w kierunku projektowanego pasa P-19 pola LU-I/24, do czasu:
- wykonania inwentaryzacji mierniczej oraz skaningu laserowego miejsca wypadku,
- przeprowadzenia kontroli stanu wyrobiska i jego obudowy, wykonania uzupełniającej obrywki stropu i ociosów z uzupełnieniem obudowy kotwowej po wykonanej obrywce mechanicznej, usunięcia opadłych brył skalnych, na zasadach ustalonych przez Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG we Wrocławiu.