godło Polski
PL EN

12.10.2009

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy

Katowice, dnia 14.10.2009 r.

I N F O R M A C J A Nr 77/2009/EW

w sprawie wypadku ciężkiego, zaistniałego w dniu 12 października 2009 r. o godz. 750 w Kompanii Węglowej S.A. Oddział KWK „Bielszowice” w Rudzie Śląskiej, któremu uległ maszynista lokomotywy, oddziału przewozu dołowego GPD-221, lat 54, pracujący w górnictwie 23 lata.

Wypadek zaistniał w obiegu wozów szybu VI, za stacją osobową SO-4', na poziomie 1000 m. W wyrobisku, wyposażonym w dwa tory oznakowane numerami 38b i 38c, prowadzony był transport materiałów i przewóz ludzi lokomotywami akumulatorowymi. Obydwa tory krzyżowały się ze sobą poprzez rozjazdy torowe, o numerach ZR64 i ZR65.

W dniu 12.10.2009 r. na zmianie A, rozpoczynającej się o godzinie 630, do obiegu wozów szybu VI na poziomie 1000 m, skierowany został maszynista w lokomotywie akumulatorowej typu Ldag-05M/3, o nr kopalnianym 18. Jego zadaniem było przygotowanie do odjazdu pociągu osobowego ze stacji SO-4'. W tym celu wjechał na tor 38b, zatrzymał się przed rozjazdem torowym ZR64 i tam oczekiwał na przyjazd pociągu na stację SO-4'. Około godziny 750 pociąg, zestawiony z pięciu wozów osobowych i lokomotywy akumulatorowej typu Ldag-05M/3, o nr kopalnianym 3, przejechał przez stację SO-4' i torem nr 38c pojechał w kierunku szybu VI. Po przejeździe przez rozjazd ZR65, maszynista zatrzymał pociąg na torze położonym na łuku i przystąpił do odpinania lokomotywy od wozów. W tym samym czasie drugi maszynista, lokomotywą nr 18, wjechał na tor nr 38c i uderzył w ostatni wóz. Przemieszczający się skład wozów osobowych docisnął głowę maszynisty do korpusu lokomotywy, w wyniku czego doznał on złamania podstawy czaszki i stłuczenia mózgu. Po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanego przewieziono do Szpitala Miejskiego w Rudzie Śląskiej.

Przyczyną wypadku ciężkiego było dociśnięcie głowy maszynisty do korpusu lokomotywy składem wozów osobowych, przemieszczającym się w wyniku uderzenia drugą lokomotywą.

Przyczyna ta była następstwem:

  • uderzenia lokomotywą w stojący pociąg osobowy,
  • niewłaściwie wykonywanego manewru odłączania lokomotywy od pociągu osobowego.

W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor OUG w Gliwicach nakazał wstrzymać ruch zakładu górniczego, w części dotyczącej eksploatacji:

  1. lokomotywy akumulatorowej, ognioszczelnej typu Ldag-05M/3 o nr kopalnianym nr 18 do czasu:
    • naprawy mechanizmu zapadkowego dźwigni układu hamulcowego,
    • uzupełnienia piasku w piasecznicach,
    • uruchomienia sygnału dźwiękowego – dzwonka,
    • zabudowy szyb w kabinie maszynisty zapewniających dobrą widoczność,
    • wyposażenia w gaśnicę z odnotowaną datą ostatniej kontroli,
    • przygotowania i prowadzenia książki stanu technicznego lokomotywy i dokonania odbioru technicznego oraz uzyskania zezwolenia kierownika ruchu zakładu górniczego lub osoby przez niego upoważnionej na oddanie lokomotywy do ruchu.
  2. lokomotywy akumulatorowej, ognioszczelnej typu Ldag-05M/3 o nr kopalnianym nr 3 do czasu:
    • uzupełnienia piasku w piasecznicach,
    • uruchomienia sygnału dźwiękowego -dzwonka,  
    • zabudowy szyb w kabinie maszynisty zapewniających dobrą widoczność, i dokonania odbioru technicznego oraz uzyskania zezwolenia kierownika ruchu zakładu górniczego lub osoby przez niego upoważnionej na oddanie lokomotywy do ruchu.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.

do góry