12.12.2008.1

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
OWP-25/gem-20/2008

Katowice, dnia 16.12.2008 r.

I N F O R M A C J A Nr 25/2008śm./EW

w sprawie wypadku śmiertelnego zaistniałego w dniu 12.12.2008 r. o godz. 1840 w Kompanii Węglowej S.A. Oddział KWK „Bielszowice” w Rudzie Śląskiej, któremu uległ maszynista lokomotywy, oddziału przewozu dołowego GPD-221, lat 44, pracujący w górnictwie 21 lat.

Wypadek zaistniał w rejonie stacji osobowej SOG-1, zlokalizowanej w wyrobisku „dworzec osobowy” na poziomie 840m. Stacja SOG-1 w układzie dwuperonowym, równoległym, dwutorowym, wyposażona była w przegrodę oddzielającą obydwa perony.

W dniu 12.12.2008 r. na zmianie popołudniowej, maszynista lokomotywy przewodowej typu LD-31/2, prowadząc regulaminowy przewóz ludzi, zatrzymał pociąg osobowy przed stacją osobową SOG-1. Po opuszczeniu pociągu przez ludzi, maszynista próbował ustawić pociąg w granicach stacji osobowej przy peronie nr 1. W tym celu odpiął lokomotywę od składu pociągu i przejechał przez rozjazd na sąsiedni tor. Po czym urządzenie zderzakowo-pociągowe lokomotywy połączył łańcuchem zakończonym hakami z prowadnicą drzwi pierwszego wozu osobowego. Następnie pociągnął wozy lokomotywą przemieszczającą się po sąsiednim torze. Zatrzymał lokomotywę przed przegrodą, wszedł na międzytorze i próbował odczepić hak łańcucha od przetaczających się wozów osobowych. Łańcucha nie udało się odczepić, a przemieszczający się w dalszym ciągu skład spowodował naprężenie łańcucha i wykolejenie się dwóch kolejnych wozów. Pierwszy z nich docisnął maszynistę do korpusu lokomotywy. W wyniku doznanych obrażeń nastąpił jego zgon.

Przyczyną wypadku było dociśnięcie maszynisty wykolejonym wozem osobowym do korpusu lokomotywy.
Przyczyna ta była następstwem:

  • ciągnięcia składu wozów osobowych lokomotywą z sąsiedniego toru, przy użyciu łańcucha zakończonego hakami,
  • przebywania maszynisty na międzytorzu podczas próby odczepienia łańcucha od przemieszczających się wozów osobowych.

W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor OUG w Gliwicach nakazał:

  1. Wstrzymać ruch zakładu górniczego w części dotyczącej eksploatacji:
    a) stacji osobowej SOG-1 zlokalizowanej w wyrobisku „dworzec osobowy” na poziomie 840 m, do czasu wytransportowania z rejonu stacji dwóch wykolejonych, na torze zachodnim, wozów osobowych o numerach kopalnianych 48 i 70,
    b) wozów osobowych o numerach kopalnianych 48 i 70, do czasu przeprowadzenia kontroli ich stanu technicznego.
  2. Przeprowadzić kontrolę wyposażenia stacji osobowej SOG-1 zlokalizowanej w wyrobisku „dworzec osobowy” na poziomie 840 m, przez komisję w składzie wyznaczonym przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
  3. Z przyczynami i okolicznościami wypadku zapoznać pracowników zakładu górniczego.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.

do góry