15 10 2024

  Wyższy Urząd Górniczy
            Departament
Warunków Pracy i Szkolenia                               Katowice, dnia  29 października 2024 r.

INFORMACJA Nr 51/2024/EW

w sprawie wypadku zbiorowego (5 wypadków powodujących czasową niezdolność do pracy) zaistniałego w dniu 15 października 2024 r. o godzinie 2009, w Polskiej Grupie Górniczej S.A. Oddział KWK Bolesław Śmiały w Łaziskach Górnych. 

Wypadek zaistniał w przekopie zachodnim poziom 420 w rejonie skrzyżowania z chodnikiem dojściowym poziom 420, w rejonie rozjazdu torowego nr R-29 (lewy).

Przekop zachodni poziom 420 znajdował się w polu niemetanowym i zaliczony był do klasy A zagrożenia wybuchem pyłu węglowego.

Przekop zachodni poziom 420, wykonany był w obudowie typu TH-8 w rozstawie odrzwi co 1,0 m. W wyrobisku zabudowany był tor o prześwicie 600 mm, w rejonie skrzyżowania z chodnikiem dojściowym poziom 420 zabudowany był rozjazd torowy nr R-29 (lewy), natomiast w odległości około 22 m, w rejonie skrzyżowania z chodnikiem objazdowym szybu Aleksander I zabudowany był rozjazd torowy nr R-28 (prawy). Nad torowiskiem na wysokości około 2,2 m od główki szyny zabudowany był przewód jezdny trakcji elektrycznej. Wyrobisko było przewietrzane wentylacją opływową powietrzem w ilości 4270 m3/min, doprowadzanym od szybu Aleksander I. Przekop ten stanowił główną drogę przewozową i prowadzono nim między innymi przewóz osób ze stacji osobowej  SO-9, zlokalizowanej w chodniku 695b, do stacji osobowej SOG-1 zlokalizowanej w chodniku objazdowym szybu Aleksander I na poziomie 420.

W dniu 15 października 2024 r., około godziny 1940 w ramach regularnej jazdy ludzi ze stacji osobowej SO-9 do stacji SOG-1 wyruszył pociąg osobowy z kilkudziesięcioma pracownikami ze zmiany rozpoczynającej się o godzinie 1230. W skład pociągu wchodziła lokomotywa typu LD 21/2 oraz 12 wozów osobowych typu WO M3, połączonych ze sobą sprzęgami sztywnymi oraz zespołem sprzęgu hakowego.

Około godziny 2009 podczas przejazdu pociągu przez rejon skrzyżowania przekopu zachodniego poziom 420 z chodnikiem dojściowym poziom 420 doszło do złamania iglicy prostej rozjazdu i pęknięcia łącznika iglic co spowodowało niekontrolowane przesunięcie się iglicy łukowej do szyny oporowej prostej rozjazdu R-29. Przejeżdżający ostatni wóz osobowy nr 121 przez przestawiony rozjazd R-29, w którym jechało 6 pracowników, wykoleił się a następnie przewrócił na lewy bok. Przewracający się wóz spowodował wykolejenie i przechylenie poprzedzającego go wozu o numerze kopalnianym 117, a ten z kolei spowodował wykolejenie wozu nr 129. Po przejechaniu około 22 m wywrócony wóz nr 121 uderzył dachem skrzyni w betonowe wzmocnienie naroża skrzyżowania przekopu zachodniego z chodnikiem dojściowym, co spowodowało szarpnięcie wagonami i zatrzymanie pociągu przez maszynistę. Pracownicy o własnych siłach wydostali się z wozów osobowych. Pięciu pracowników jadących w ostatnim wozie osobowym uległo wypadkom. Poszkodowani o własnych siłach udali się pod szyb Aleksander I i wyjechali na powierzchnię. Po udzieleniu im pomocy przez lekarza w przyszybowym punkcie opatrunkowym zostali przewiezieni karetkami do szpitali.

W trakcie tego zdarzenia doszło do całkowitego wyrwania i pogięcia cięgien rozjazdunr R-28 wraz z wyrwaniem płyty mocującej dźwignię nastawczą z przeciwwagą oraz do uszkodzenia sprzęgów wozów osobowych o numerach kopalnianych: 117, 121, 129, które uległy wykolejeniu.

Przyczyną wypadku zbiorowego było wykolejenie oraz przewrócenie wozu osobowego w wyniku złamania iglicy oraz niekontrolowanego przestawienia rozjazdu.

W związku z wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku wstrzymał ruch zakładu górniczego PGG S.A. Oddział KWK Bolesław Śmiały w Łaziskach Górnych, w części dotyczącej:

  • ruchu lokomotywowego w rejonie dróg przewozowych w przekopie zachodnim szybu Aleksander I na poziomie 420 w rejonie rozjazdów R-29 i R-28 w związku z ich uszkodzeniem. Wznowienie ruchu koleją podziemną w przekopie zachodnim szybu Aleksander I na poziomie 420, uwarunkował doprowadzeniem rozjazdów nr R-29 i R-28 do sprawności oraz dokonaniem ich odbioru technicznego,
  • eksploatacji wozów osobowych o numerach kopalnianych 117, 121, 129 w związku z ich wykolejeniem i uszkodzeniami. Wznowienie ruchu ww. wozów osobowych uwarunkował usunięciem uszkodzeń i dokonaniem ich przeglądu technicznego.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Rybniku.

do góry