15.09.2013
Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
Katowice, dnia 23.09.2013 r.
I N F O R M A C J A Nr 46/2013/EW
o wypadku ciężkim, zaistniałym w KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG „Lubin” w Lubinie, któremu w dniu 15 września 2013 r., około godz. 2053, w chodniku oponowym W74-E3, w rejonie przecinki 21a, uległ nadgórnik KGHM-ZANAM Sp. z o.o., lat 25, zatrudniony od 15.03.2013 r.
Wypadek ciężki miał miejsce w chodniku oponowym W74-E3, w rejonie przecinki 21a, na poziomie 740 m, w KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG „Lubin” w Lubinie, w Rejonie Wschodnim (GG 2), w odległości 1550 m od szybu L-III, podczas wykonywania przebudowy stropu i ociosów chodnika oponowego W74-E3. Przebudowa prowadzona była na podstawie Projektu technicznego przebudowy chodnika oponowego W74-E3 oraz Technologii robót związanych z przebudową W-74E3 chodnik oponowy, kotwy wklejane oddział G-4; dokumentów zatwierdzonych przez KRZG O/ZG „Lubin”. Partia złoża, w której prowadzone były roboty została zaliczona do II stopnia zagrożenia tąpaniami i I stopnia zagrożenia wodnego.
Roboty prowadzono na podstawie umowy zawartej pomiędzy KGHM Polska Miedź SA O/ZG „Lubin”, a KGHM ZANAM Sp. z o.o.
Do przebudowy chodnika oponowego W74-E3 stosowano, zgodnie z doborem obudowy, będącym integralną częścią ww. projektu technicznego:
-
kotwie stalowe wklejane o długości żerdzi min. 1,8 m w siatce kotwienia 1,5 m x 1,5 m, w stropie wyrobisk o szerokości do 7 m,
-
kotwie stalowe wklejane o długości żerdzi min. 2,6 m w siatce kotwienia 1,5 m x 1,5 m, w stropie wyrobisk o szerokości od 7 m do 9 m,
-
kotwie stalowe wklejane o długości żerdzi min. 1,8 m w siatce kotwienia 1,5 m x 1,5 m, z usytuowaniem dolnego rzędu kotwi około 1,8 m od spągu, w ociosach chodnika o wysokości powyżej 3,5 m.
W dniu 15 września 2013 r., na zmianie III, w chodniku W74-E3 prowadzono przebudowę w rejonie przecinki 21. Pracę dwuosobowej brygady obsługującej wóz wiercący SWW 1HS nr Z-19, przystosowany również do kotwienia, nadzorował nadgórnik. W miejscu wypadku wyrobisko miało wysokość ok. 4,3 m i szerokość ok. 10 m.
Około godziny 2053 nadgórnik znalazł się obok pojazdu SWTM TEAM 14 na wysokości przecinki 21a, w części chodnika oponowego, w której wcześniej została wykonana obrywka mechaniczna stropu i ociosów, natomiast nie zabudowano jeszcze nowych kotwi stropowych i ociosowych. W miejscu tym, w którym, pomimo wykonanej obrywki mechanicznej, w dalszym ciągu występowały nieoberwane bryły skalne grożące opadnięciem do wyrobiska, zostały zmagazynowane kotwie (kilkaset sztuk). Wskutek nagłego opadu skał z przystropowej partii południowo-wschodniego ociosu chodnika oponowego nadgórnik został dociśnięty do prawego tylnego koła pojazdu bryłą skalną o wymiarach 1,5 x 1,0 x 0,9 m. Ze względu na masę bryły skalnej (ok. 3,5 Mg) współpracownicy, starający się udzielić pomocy poszkodowanemu, nie byli w stanie jej podważyć, dopiero zastęp ratowników z Jednostki Ratownictwa Górniczo-Hutniczego w Lubinie uwolnił poszkodowanego. Po udzieleniu pierwszej pomocy, poszkodowany nadgórnik został wywieziony na powierzchnię, skąd karetką pogotowia został odwieziony do Regionalnego Centrum Zdrowia w Lubinie.
Według opinii lekarskiej poszkodowany doznał: zmiażdżenia klatki piersiowej ze złamaniami żeber i odmą opłucnową, zmiażdżenia stopy prawej - amputacja urazowa, rany tłuczonej głowy i obu przedramion, stłuczenia i rany uda prawego.
Przyczyną wypadku było przygniecenie poszkodowanego do tylnego prawego koła pojazdu transportowego bryłą skalną o wymiarach 1,5 x 1,0 x 0,9 m, która odspoiła się od niezabezpieczonego obudową ociosu i opadła do wyrobiska.
W związku z wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu w dniu 16 września 2013 r. wydał decyzję wstrzymującą ruch zakładu górniczego KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG „Lubin”,” w części dotyczącej przebudowy chodnika W74-E3, na odcinku od przecinki 21 do przecinki 22, do czasu:
-
ustalenia, przez KRZG O/ZG „Lubin”, sposobu bezpiecznego wyprowadzenia pojazdu SWTM TEAM 14 nr Z-19, z miejsca postoju w rejonie skrzyżowania W-74-E3/przec. 21a,
-
ustalenia, przez KRZG O/ZG „Lubin”, sposobu bezpiecznego skontrolowania stanu stropu i ociosów na odcinku chodnika oponowego W74-E3 od przecinki 21 do 22,
-
opracowania, zatwierdzonej przez KRZG O/ZG „Lubin”, technologii przebudowy ww. odcinka wyrobiska, zawierającej zasady koordynacji obrywki stropu i ociosów z zabudową odsłoniętego stropu lub ociosów.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG we Wrocławiu.