18 08 2024

    Wyższy Urząd Górniczy
            Departament
Warunków Pracy i Szkolenia           Katowice, dnia  26  listopada 2024 r.

INFORMACJA Nr 40/2024/EW

o wypadku zbiorowym (pięć wypadków powodujących czasową niezdolność do pracy), zaistniałym w dniu 18 sierpnia 2024 r. o godzinie 1340, w zakładzie górniczym PGE GiEK S.A. Oddział KWB „Turów”, któremu ulegli: 
- sztygar zmianowy na odkrywce,
- elektryk na odkrywce,
- operator przenośników taśmowych,
- górnik na odkrywce
- operator sprzętu pomocniczego i technicznego na odkrywce.


Do wypadku doszło w dniu 18 sierpnia 2024 r. około godziny 1340, podczas transportu osób samochodami ciężarowymi przystosowanymi do przewozu osób: marki Land Rover, typu Defender 110 LD Station Wagon (dalej: „Land Rover”) i marki STAR, typu 944 (dalej: „Star”).

Sztygar, kierujący samochodem Land Rover, przewoził dwóch pracowników w górę pochylni 7, drogą zbudowaną z płyt betonowych. W okolicy kruszarki zabudowanej na znajdującym się po wschodniej stronie drogi przenośniku węglowym MW1.3, minęło go kilka jadących w dół samochodów przewożących pracowników na zmianę II. Pył wzbity z drogi oraz gęsty pył węglowy z pracującej nieopodal kruszarki węglowej spowodowały silne, lokalne ograniczenie widoczności. Sztygar zmniejszył prędkość i zjechał do prawej krawędzi drogi. Do tego miejsca droga na całej szerokości ułożona była z trzech płyt betonowych, a za kruszarką zwężała się do dwóch płyt w kierunku wyjazdu z wyrobiska kopalni. Dojeżdżając Land Roverem do przewężenia drogi sztygar zderzył się czołowo, na swoim pasie ruchu, z wyjeżdżającym z chmury gęstego pyłu Starem. W wyniku zderzenia pięć osób doznało lekkich obrażeń: sztygar i jego dwaj pasażerowie oraz dwóch z dziewięciu pracowników przewożonych na platformie pasażerskiej Stara. Poszkodowani zostali przewiezieni zakładową karetką pogotowia do szpitala miejskiego w Bogatyni, z którego, po badaniach i udzielonej im pomocy lekarskiej, zostali skierowani do miejsc zamieszkania. 

Przyczyną wypadku było uderzenie się pracowników o elementy konstrukcyjne wnętrza samochodów podczas ich czołowego zderzenia.

Do wypadku przyczyniły się:

  • niezachowanie przez kierującego samochodem Star szczególnej ostrożności i utrata kontroli nad kierunkiem jazdy w warunkach braku widoczności w gęstym zapyleniu, przez co zjechał na przeciwległy pas,
  • niezachowanie przez kierującego samochodem Land Rover bezpiecznej prędkości, dostosowanej do warunków panujących na drodze przejazdu podczas zbliżania się do strefy braku widoczności w gęstym zapyleniu.

Dyrektor OUG we Wrocławiu, po przeprowadzeniu oględzin miejsca wypadku, decyzją z dnia 19 sierpnia 2024 r. wstrzymał ruch zakładu górniczego w części dotyczącej: 

  • samochodu ciężarowego marki Land Rover, typu Defender 110 LD Station Wagon, 
  • samochodu ciężarowego marki Star, typu 944,

uzależniając ponowną eksploatację obu samochodów ciężarowych od usunięcia uszkodzeń powstałych w wyniku kolizji, doprowadzenia ich do stanu technicznego zgodnego z obowiązującą dokumentacją techniczno-ruchową producentów, dokonania odbioru technicznego i uzyskania zezwolenia kierownika ruchu zakładu górniczego na oddanie do ruchu dla każdego z wyżej wymienionego samochodu.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG we Wrocławiu.

do góry