18.02.2009
Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
OWP-2/gg-02/2009
Departament Warunków Pracy
OWP-2/gg-02/2009
Katowice, dnia 23.02.2009 r.
I N F O R M A C J A Nr 2/2009śm/EW
w sprawie zawału i wypadku śmiertelnego, zaistniałych w dniu 18.02.2009 r. o godzinie 1948 w WUG KWK „Wieczorek” w Katowicach, któremu uległ górnik przodowy – 45 lat, pracujący w górnictwie 24 lata.
Zawał i wypadek śmiertelny zaistniały w dowierzchni II/I-817 w rejonie projektowanego skrzyżowania z rozcinką ściany 111 w pokładzie 510/I (w-wa przyspągowa) w partii południowej na poz. 630 m. Pokład 510/I w warstwie przyspągowej o grubości do 3,2 m zaliczony został do IV kategorii zagrożenia metanowego, I stopnia zagrożenia tąpaniami, klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego oraz I stopnia zagrożenia wodnego.
W stropie warstwy przyspągowej występowały zroby zawałowe dwóch warstw pokładu 510, natomiast w spągu zalegała warstwa łupku ilastego o grubości 6,75 m. Do dnia 18.02.2009r. w dowierzchni II/I-817 wykonano przy użyciu kombajnu chodnikowego typu AM-50 480 m postępu, a następnie planowano rozpocząć drążenie projektowanej rozcinki ściany 111. Dowierzchnia II/I-817 wykonana została w obudowie typu ŁP-9/V29/A, z rozstawem odrzwi co 0,75 m, stabilizowanych rozporami stalowymi dwustronnego działania typu RD. Opinka stropu i ociosów wykonana była z siatek okładzinowych łańcuchowo-węzłowych typu BWC. Obudowa wyrobiska stawiana bezpośrednio na spągu stabilizowana była dodatkowo na całej długości podciągiem stalowym o profilu V29, łączonym strzemionami stalowymi ze stropnicami odrzwi. Pomiędzy 466 a 472 m wyrobiska, tj. w miejscu projektowanego skrzyżowania, po stronie wschodniej zostały wypięte trzy łuki ociosowe obudowy.
W dniu 18.02.2009 r. na zmianie B, rozpoczynającej się o godzinie 1600, sztygar zmianowy oddziału robót przygotowawczych skierował 5 pracowników do prac związanych z wykonaniem skrzyżowania dowierzchni II/I-817 z rozcinką ściany 111. Zadaniem zespołu było przygotować sprzęt wiertniczy i zabezpieczyć miejsce dla wiercenia otworów strzałowych, w celu wykonania wdzierki pod przyszłe skrzyżowanie. Około godziny 1948, podczas wykonywania prac przygotowywawczych, nastąpił zawał skał stropowych dowierzchni II/I-817. Zawał objął swym zasięgiem dowierzchnię, na odcinku projektowanego skrzyżowania wraz ze znajdującym się w jego rejonie, uprzednio wycofanym kombajnem chodnikowym. Zawał spowodowany został załamaniem się elementów obudowy i przemieszczeniem ich wraz z rumoszem skalnym do wyrobiska. W zasięgu zawału znalazł się przodowy zespołu, który został przygnieciony elementami obudowy oraz bryłami skalnymi. W wyniku podjętej akcji ratowniczej, prowadzonej przez zastępy ratowników kopalni, o godzinie 445 uwolniono poszkodowanego, który nie dawał oznak życia. Przebywający na miejscu lekarz stwierdził zgon, w wyniku obrażeń wielonarządowych.
Według dotychczasowych ustaleń, przyczyną zawału skał stropowych była utrata stabilności i podporności obudowy w dowierzchni II/I-817, w rejonie projektowanego skrzyżowania z rozcinką ściany 111, wskutek osłabienia obudowy.
Przyczyną wypadku śmiertelnego było przygniecenie pracownika elementami załamującej się obudowy i brył skalnych wskutek przekroczenia wytrzymałości obudowy, w związku z wystąpieniem zawału skał stropowych.
W związku z zaistniałym zawałem i wypadkiem śmiertelnym, Dyrektor OUG w Katowicach:
I. Nakazał:
-
Wstrzymać ruch zakładu górniczego, w części dotyczącej dalszego prowadzenia robót górniczych i ruchu załogi w strefie zagrożenia, powstałego w związku z zawałem skał stropowych w dowierzchni II/I – 817 w rejonie projektowanego skrzyżowania z rozcinką ściany 111 w pokładzie w 510/I w-wa (przyspągowa), za wyjątkiem prac zabezpieczających i pompowania wody lub mających na celu wyjaśnić przyczyny i okoliczności zaistniałego zawału, na warunkach określonych przez KRZG. -
Ponownie przeanalizować warunki górniczo – geologiczne, w świetle zaistniałego zawału skał stropowych i wypadku śmiertelnego w dowierzchni II/I – 817 w rejonie projektowanego skrzyżowania z rozcinką ściany 111 w pokładzie 510/I w-wa (przyspągowa), w aspekcie możliwości prowadzenia robót górniczych w strefie oddziaływania zawału, uwzględniając w szczególności:
a) zawodnienie górotworu,
b) własności fizykomechaniczne skał,
c) zaszłości eksploatacyjne,
d) przekroje i zastosowane elementy składowe odrzwi obudowy, biorąc pod uwagę podporność, stabilność i stateczność.
Powyższą analizę należy zaopiniować przez właściwe połączone kopalniane zespoły opiniodawcze ds. zagrożeń naturalnych. -
W przypadku gdy, w oparciu o powyższą analizę oraz uzyskaną oceną akceptowalnego ryzyka, kierownik ruchu zakładu górniczego uzna, że jest możliwość bezpiecznego prowadzenia robót górniczych w przedmiotowym rejonie, przed ich rozpoczęciem należy:
a) uzyskać pozytywną opinię właściwych połączonych zespołów opiniodawczych w składzie poszerzonym o specjalistów,
b) poinformować dyrektora OUG w Katowicach o podjętej decyzji,
c) określić bezpieczny sposób wykonywania robót, uwzględniając nadzór osób wyższego dozoru ruchu górniczego, wg ustaleń kierownika ruchu zakładu górniczego,
d) ustalić zasady prowadzenia szczegółowej ewidencji (właściwie udokumentowanej) obudowy i jej elementów, a także oznakować odpowiednio obudowę i jej elementy zabudowane po wystąpieniu zawału.
II. Zalecił:
-
Ponownie przeanalizować, a następnie stosownie do przeprowadzonej analizy, zweryfikować sposoby projektowania obudowy wyrobisk, w szczególności w aspekcie odpowiedniego uwzględnienia warunków górniczo – geologicznych, a w tym drążenia wyrobisk pod zrobami zawałowymi.
-
Przeprowadzić nadzwyczajną szczegółową kontrolę stanu obudowy we wszystkich wyrobiskach korytarzowych, a w szczególności na odcinkach wykonanych pod zrobami lub wyrobiskami w nadległych warstwach grubego pokładu. W przypadkach wątpliwych dokonać niezbędnych przebudów lub wzmocnień obudowy zasadniczej, wg szczegółowych ustaleń kierownika działu robót górniczych, zatwierdzonych przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
-
Podjąć działania zmierzające do przeprowadzenia odpowiednich badań partii obudowy zastosowanej w dowierzchni II/I w pokładzie 510/I w-wa (przyspągowa) w rejonie projektowanej rozcinki ściany 111 przez właściwą jednostkę naukowo - badawczą. Proszę spowodować aby badaniom zostały poddane dwa - trzy kompletne odrzwia obudowy ŁP10/V29/A, w tym podpory, strzemiona, rozpory dwustronnego działania oraz siatka okładzinowa, z tej samej partii dostawy od producenta, co odrzwia i pozostałe elementy obudowy zabudowane w rejonie objętym zawałem.
-
Z okolicznościami zawału i wypadku śmiertelnego zapoznać zainteresowanych pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Katowicach.