18 04 2018
Wyższy Urząd Górniczy
Departament
Warunków Pracy i Szkolenia
Katowice, dnia 7 maja 2018 r.
INFORMACJA Nr 27/2018/EW
w sprawie wypadku ciężkiego, zaistniałego w dniu 18.04.2018 r. ok. godz. 025 w Spółce Restrukturyzacji Kopalń S.A. Oddział w Brzeszczach Kopalnia Węgla Kamiennego „Brzeszcze Wschód” w Brzeszczach, któremu uległ pracownik Universal Energy Sp. z o.o. – przodowy brygady szybowej, lat 48.
Wypadek zaistniał w szybie wydechowym Andrzej IV na poziomie zrębu. Górniczy wyciąg szybowy w szybie Andrzej IV wyposażony jest w dwie klatki – każda z dwoma piętrami roboczymi i pomostem rewizyjnym zabudowanym pod głowicą. Wyciągiem szybowym prowadzona jest jazda ludzi i transport materiałów pomiędzy zrębem szybu, a poziomami 360 m, 434 m i 512 m. Obciążenie użyteczne w klatce przy jeździe ludzi wynosi 2,1 Mg, a przy transporcie materiałów 1,8 Mg. Załadunek i rozładunek materiałów prowadzony jest ręcznie. Urządzenia przyszybowe na zrębie i podszybiach są wyłączone z ruchu. Rewizje szybu wraz z wyposażeniem wykonywane są z pomostów rewizyjnych, z wykorzystaniem urządzenia łączności i sygnalizacji szybowej ECHO-P.
W dniu 17.04.2018 r. na zmianie C, rozpoczynającej się od godz. 2200, wykonywano rewizję codzienną szybu oraz transport materiałów z poziomu 512 m na zrąb szybu. Roboty wykonywane były przez trzyosobową brygadę szybową. Rewizję szybu przeprowadzono z pomostu rewizyjnego klatki zachodniej. Po wykonaniu rewizji szybu zespół pracowników przystąpił do ręcznego załadunku złomu na dolne piętro klatki zachodniej na poziomie 512 m. Po dokonaniu załadunku jeden z pracowników wsiadł na górne piętro klatki zachodniej, a dwóch pracowników na pomost rewizyjny. Przy pomocy urządzenia łączności i sygnalizacji szybowej ECHO-P zabudowanego na pomoście rewizyjnym klatki, został nadany sygnał jazdy „do góry” w trybie pracy sygnalizacji szybowej „jazda osobista”. Podczas dojazdu górnego piętra klatki do poziomu zrębu, przodowy znajdujący się na pomoście rewizyjnym, wychylił się poza obrys naczynia wskutek czego jego głowa została dociśnięta pomiędzy poręcz pomostu rewizyjnego a prowadnik najazdowy.
W wyniku wypadku, u poszkodowanego nastąpiło złamanie odcinka C kręgosłupa z niedowładem czterokończynowym.
Przyczyną wypadku było dociśnięcie głowy przodowego pomiędzy poręcz pomostu rewizyjnego a prowadnik najazdowy w trakcie ruchu naczynia wyciągowego do góry.
Informację opracowano na podstawie danych z SUG w Katowicach.