19 02 2025
Wyższy Urząd Górniczy
Departament
Warunków Pracy i Szkolenia Katowice, dnia 14 marca 2025 r.
INFORMACJA Nr 5/2025/EW
w sprawie wypadku ciężkiego, zaistniałego w dniu 19 lutego 2025 r. o godzinie 555 w Jastrzębskiej Spółce Węglowej S.A. KWK „Budryk” w Ornontowicach, któremu uległ górnik sekcyjny.
Wypadek zaistniał w ścianie B-3 w pokładzie 402.
Ściana B-3 w pokładzie 402 o długości 205 m, wysokości od 1,6 m do 2,3 m, nachyleniu podłużnym od -5° do 3° oraz poprzecznym od -9° do 10°, eksploatowana systemem podłużnym z zawałem stropu, prowadzona była pomiędzy chodnikami B-2 i B-3. Pokład 402 zaliczony został do IV kategorii zagrożenia metanowego, klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego, I stopnia zagrożenia tąpaniami i I stopnia zagrożenia wodnego.
Ściana została wyposażona w kombajn ścianowy typu JOY 4LS20, przenośnik zgrzebłowy ścianowy typu PSJZR-850 (PZS), 134 sekcje obudowy zmechanizowanej, w tym Tagor 14/32-POz (132 szt.), Tagor 14/32-POz/LS, Tagor 14/32 POz/S. Sekcje obudowy zmechanizowanej oznaczono kolejnymi numerami począwszy od chodnika B-3. W związku z wprowadzeniem w dniu 24 czerwca 2024 r., od strony chodnika B-3 liniowej sekcji obudowy zmechanizowanej Tagor 14/32-POz pierwsza sekcja została oznaczona jako 1A. Ściana przewietrzana była systemem na „Y” prądem powietrza doprowadzanym chodnikiem B-2 w ilości około 800 m3/min. Eksploatację pokładu 402 ścianą B-3 rozpoczęto w dniu 29 listopada 2023 r. Roboty górnicze prowadził oddział G-2. Do dnia 19 lutego 2025 r. ściana uzyskała średni postęp 978 m, z zaplanowanego wybiegu 1020 m.
W dniu 18 lutego 2025 r., na zmianie „D” rozpoczynającej się o godzinie 2400, sztygar zmianowy oddziału G-2 skierował w rejon ściany B-3 w pokładzie 402 zespół 14 pracowników w celu prowadzenia wydobycia, w tym górnika przodowego ściany i górnika sekcyjnego. Na początku zmiany kombajn znajdował się w rejonie skrzyżowania ściany z chodnikiem B-3. Po przemieszczeniu kombajnu w kierunku chodnika B-2 pomiędzy sekcjami nr 1 i 2 doszło do przesunięcia w osi pionowej trasy przenośnika ścianowego na połączeniu rynien. Po zatrzymaniu przenośnika PZS nie zabezpieczając ociosu ściany przed oberwaniem się brył przodowy ściany i górnik sekcyjny weszli na trasę przenośnika PZS i na klinie załadowczym rynien w ww. miejscu przesunięcia zabudowali stojak SHC i rozparli go do stropnicy sekcji obudowy zmechanizowanej. Po wykonaniu cyklu urabiania w kierunku chodnika B-2 rozpoczęto urabianie w kierunku chodnika B-3. Przed wjazdem kombajnu w rejon skrzyżowania ściany z chodnikiem B-3 usunięto stojak SHC z trasy przenośnika PZS. Po urobieniu rejonu skrzyżowania, wykonaniu przebudowy napędu wysypowego rozpoczęto kolejny cykl urabiania w kierunku chodnika B-2. Gdy kombajn znajdował się powyżej sekcji nr 22 zatrzymano przenośnik PZS i przodowy ściany wraz z górnikiem sekcyjnym ponownie przystąpili do zabudowy stojaka SHC na klinie załadowczym rynien pomiędzy sekcjami nr 1 i 2. Podczas zabudowy stojaka z niezabezpieczonego ociosu odspoiła się bryła węgla powodując upadek górnika sekcyjnego, a przewracający się stojak SHC uderzył go w głowę. Pierwszej pomocy poszkodowanemu udzielili znajdujący się w pobliżu pracownicy z oddziału G-2. Poszkodowany na noszach został przetransportowany na powierzchnię, gdzie pomocy udzielił mu lekarz. Następnie poszkodowany został przetransportowany do Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 5 im. Św. Barbary w Sosnowcu.
Przyczyną wypadku był upadek i uderzenie w głowę górnika sekcyjnego stojakiem SHC w wyniku oberwania się bryły z niezabezpieczonego ociosu.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Rybniku.