1.09.2007
Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
OWP-18/gem-23/2007
Katowice, dnia 6.09.2007 r.
I N F O R M A C J A Nr 18/2007śm/EW
w sprawie wypadku śmiertelnego, jaki miał miejsce w dniu 1.09.2007 r., ok. godz. 1200 w zakładzie górniczym „Rokitki II”, należącym do firmy GTW DREKAR, któremu uległ pracownik, lat 40, nowozatrudniony w dniu wypadku.
Wypadek zaistniał w zakładzie górniczym „Rokitki II”, który prowadzi eksploatację kruszywa naturalnego ze złoża „Rokitki II” o powierzchni 10,44 ha, położonego w powiecie tczewskim. Kopalina urabiana jest za pomocą koparek jednonaczyniowych i ładowarek, nadpoziomowo z jednego poziomu eksploatacyjnego, który stanowi dno wyrobiska. Urobek wywożony jest transportem kołowym odbiorców kruszywa.
W dniu 1.09.2007 r. kierownik ruchu zakładu górniczego był nieobecny, a w zakładzie górniczym nie było innych osób kierownictwa lub dozoru ruchu. Przedsiębiorca, bez odpowiednich kwalifikacji sam nadzorował prace a następnie wyznaczył kierownika firmy do nadzorowania prowadzonych robót w wyrobisku górniczym, który również nie posiadał odpowiednich stwierdzonych kwalifikacji. W dniu 1.09.2007 r. – wolna sobota, na I zmianie, trwającej od godziny 700 do 1400, przedsiębiorca wyznaczył ludzi i maszyny do układania w wyrobisku drogi transportowej z płyt betonowych.
Około godziny 9.00 rozpoczęto układanie drogi z płyt betonowych w wyrobisku zakładu górniczego Rokitki II. Budowana droga stanowiła odgałęzienie istniejącej drogi przebiegającej przez wyrobisko wzdłuż północnej granicy złoża. Płyty betonowe zostały wcześniej ułożone w stosy wzdłuż budowanej drogi a następnie przewożone i układane na wytyczonej trasie przy pomocy ładowarki Ł-34. Przed ułożeniem płyt betonowych powierzchnia wyznaczonego przebiegu drogi była plantowana ładowarką typ Volvo L-120 E. Operator ten podjeżdżał w miejsce położenia płyt i cofając się opuszczoną łyżką ładowarki równał teren. Ładowarka Ł-34 dowoziła płyty ze stosów, które były transportowane na 4-ro cięgnowym zawiesiu, zamocowanym na haku przyspawanym do łyżki ładowarki. Do pomocy przy układaniu płyt zatrudnionych było dodatkowo trzech pracowników fizycznych. Jeden z nich podczepiał płyty na zawiesiach łańcuchowych do haka ładowarki, dwóch pozostałych pracowników naprowadzało podwieszoną płytę na właściwe jej miejsce oraz odpinało zawiesie.
Około godz. 12.00 ładowarka Ł-34 dowiozła kolejną płytę podjeżdżając z boku budowanej drogi. Z dwóch węższych stron płyty pracownicy trzymali za zawiesia i naprowadzali płytę na właściwe miejsce. W momencie gdy układana płyta była na wysokości ok. 30 cm nad podłożem nastąpił dojazd ładowarki Volvo L-120 E z odległości ok. 20 m i dociśnięcie łyżką jednego pracownika do płyty. Na sygnał pracownika podczepiającego płyty operator ładowarki wycofał się na odległość ok. 4 m. Poszkodowany leżał na płycie betonowej. Pozostali pracownicy położyli poszkodowanego na piasku obok układanej płyty. Następnie płytę opuszczono i odczepiono zawiesia a ładowarka Ł-34 cofnęła się. .
W tym momencie w miejsce zdarzenia nadjechał kierownik firmy GTW DREKAR , który wezwał pogotowie ratunkowe. Lekarz przybył po ok. 7 - 10 min. , prowadził reanimację przez ok. 40 min., po czym stwierdził zgon. Osoby, które były na miejscu wypadku nie udzieliły pierwszej pomocy, tylko oczekiwały na przybycie lekarza a operator ładowarki Volvo, który spowodował wypadek oddalił się w nieznane miejsce. Po stwierdzeniu zgonu przez lekarza została wezwana policja i prokurator. Nie powiadomiono organu nadzoru górniczego o zaistniałym wypadku w związku z poszukiwaniami sprawcy wypadku.
Policja zabezpieczyła ładowarkę Volvo – przewożąc ją na parking policyjny w celu wykonania badań technicznych. Teren wypadku został zabezpieczony taśmą ostrzegawczą. Operator ładowarki Volvo zgłosił się na policję po 23 godzinach i został zatrzymany do wyjaśnień.
Na etapie wstępnego postępowania powypadkowego nie ustalono, z jakiego powodu operator ładowarki Volvo podjechał w miejsce układanych płyt.
Prawdopodobnie przyczyną wypadku śmiertelnego było niezachowanie ostrożności i przez operatora ładowarki Volvo i przygniecenie łyżką ładowarki do betonowej płyty pracownika zatrudnionego przy ich układaniu.
W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Poznaniu nakazał:
- Wstrzymać ruch zakładu górniczego w części dotyczącej budowy dróg z płyt betonowych do czasu opracowania zasad bezpiecznej pracy.
- Przeszkolić załogę zakładu górniczego w zakresie bezpiecznej budowy dróg z płyt betonowych.
- Zapewnić nadzorowanie prac na poszczególnych zmianach przez osoby dozoru posiadające odpowiednie kwalifikacje.
- Z przyczynami i okolicznościami wypadku zapoznać pracowników zakładu górniczego.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Poznaniu.