20.06.2006
Katowice, dnia 23.06.2006 r.
Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
OWP-9/gem-23/2006
I N F O R M A C J A Nr 9/2006 śm./EW
w sprawie wypadku śmiertelnego zaistniałego w dniu 20 czerwca 2006r., około godz.020 w Kompanii Węglowej S.A. Kopalni Węgla Kamiennego „Ziemowit” w Lędzinach, któremu uległ górnik oddziału G-V.
Wypadek zaistniał w chodniku 070 w pokładzie 209 na poziomie
W dniu 19 czerwca 2006 r. na zmianie IV, trwającej od godz.2300 do godz.630, sztygar zmianowy oddziału G-V skierował jedenastoosobowy zespół pracowników do prowadzenia robót eksploatacyjnych w ścianie 910. Z zespołu wydzielił trzyosobową grupę górników, która otrzymała polecenie wykonywania prac we wnęce kombajnowej przy chodniku 070. Około godz.020 pracownicy przybyli w rejon ściany 910. Był to okres wymiany załóg zmian wydobywczych i przenośniki zgrzebłowe podścianowy i ścianowy były w ruchu. Jeden z górników zespołu, wyznaczonego do prac we wnęce ściany, prawdopodobnie w czasie próby przejścia przez trasę przenośnika podścianowego, przewrócił się i został pochwycony przez przenośnik i przemieszczony na odcinku około 15,0m, pod dolną krawędzią wychylnej bramki bezpieczeństwa. Po zatrzymaniu przenośnika przez pracowników zatrudnionych w tym rejonie i po zdjęciu jednej metalowej osłony uwolniono górnika, jednak w wyniku doznanych obrażeń poszkodowany zmarł.
Na podstawie dotychczasowych ustaleń, przyczyną wypadku było przechodzenie górnika przez trasę będącego w ruchu przenośnika, jego pochwycenie i przemieszczenie pod pracującą kruszarkę.
W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Katowicach wydaną decyzją nakazał:
1. Wstrzymać eksploatację przenośnika zgrzebłowego podścianowego Glinik 724 wraz z kruszarką typu Kruk 1000-P (wersja c) zabudowanych w chodniku 070 w pokładzie 209 na poziomie
Ponowne uruchomienie przenośnika uwarunkował komisyjnym odbiorem technicznym i uzyskaniem zezwolenia Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego.
2. Przeprowadzić ponowne szkolenie załogi w zakresie zasad bezpiecznego przemieszczania się w rejonie tras przenośników.
3. Z przyczynami i okolicznościami zaistniałego wypadku zapoznać zainteresowaną załogę kopalni.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Katowicach.