21 07 2024

     Wyższy Urząd Górniczy
             Departament
     Warunków Pracy i Szkolenia                                       Katowice, dnia  13 sierpnia 2024 r.

INFORMACJA Nr 7s/2024/EW

w sprawie wypadku śmiertelnego, zaistniałego w dniu 21 lipca 2024 r. o godzinie 940, w Jastrzębskiej Spółce Węglowej S.A. KWK „Knurów-Szczygłowice” Ruch Szczygłowice w Knurowie, w przecznicy IIa poziom 850 m, któremu uległ maszynista kolejki podwieszonej, pracownik firmy zewnętrznej, lat 54, staż pracy w górnictwie 35 lat.

Wypadek śmiertelny zaistniał w przecznicy IIa na poziomie 850 m w rejonie skrzyżowania z objazdem IV i pochylnią badawczą 1 w pokładzie 406/3. W przecznicy IIa poziom 850 m, w rejonie skrzyżowania z objazdem IV i pochylnią badawczą 1 w pokładzie 406/3, po stronie wschodniej na wysokości 3,08 m od spągu, zabudowana była trasa kolejki podwieszonej z szynami kolejek typu JSW oraz dwa rozjazdy typu ZD 24D/130. Rozjazd oznaczony numerem R-13 zabudowany był po stronie południowej i umożliwiał wjazd do objazdu IV od strony południowej, a rozjazd numer R-13a (prawy) po stronie północnej skrzyżowania 
i umożliwiał wjazd do pochylni badawczej 1 od strony północnej. Układ sterowania rozjazdem R-13a składający się z 4 cięgien linkowych zakończonych uchwytami o kształcie trójkąta znajdował się w objeździe IV. Miejsca, w których znajdowały się rozjazdy było oświetlone dwoma lampami typu OLC-1.Wzdłuż przecznicy IIa poziom 850 m po stronie zachodniej zabudowany był przenośnik taśmowy odstawy głównej Gwarek 1200 usytuowany równolegle do trasy kolejki.

W dniu 21 lipca 2024 r., na zmianie rozpoczynającej się o godzinie 600, sztygar zmianowy firmy zewnętrznej skierował między innymi 3 pracowników, w tym  maszynistę kolejki oraz konwojenta (manewrowego), do pochylni 90 w pokładzie 405/1, gdzie znajdowała się kolejka spalinowa podwieszona typu DLZ 110F-II. Zestaw transportowy kolejki składał się kolejno z kabiny kierowcy nr 1, lokomotywy spalinowej podwieszonej typu DLZ110F-II wraz z dwoma jednostkami napędowymi nr 1 i 2, z 8 zespołów sprzęgniętych środków transportowych składających się z wciągników hydraulicznych transportowych, dwóch kolejnych napędów nr 3 i 4, wózka hamulcowego typu WHR-1/N oraz kabiny kierowcy nr 2. Do pochylni 90 udał się także sztygar firmy zewnętrznej. Ze względu na brak materiału przeznaczonego do transportu, maszynista kolejki, bez konwojenta (manewrowego), ruszył kolejką podwieszoną w kierunku przecznicy V na poziomie 850 m, tj.
w kierunku miejsca wykonywania robót górniczych przez firmę zewnętrzną. Podczas jazdy włączone były światła czerwone zarówno z przodu jak i z tyłu zestawu transportowego, szyby w obu kabinach były zanieczyszczone pyłem a dźwignia sterowania kierunkiem jazdy w kabinie kierowcy nr 2, w której znajdował się maszynista kolejki, była zablokowana prętem stalowym w położeniu do jazdy naprzód. Maszynista oświetlał trasę lampą osobistą, wychylając się z kabiny kierowcy. Pozostali pracownicy wraz z osobą dozoru poruszali się pieszo za jadącą kolejką. Podczas jazdy przecznicą IIa poziom 850 m, o godzinie 940 zestaw transportowy wjechał od strony południowej na rozjazd R-13a w rejonie skrzyżowania z objazdem IV i pochylnią badawczą 1, tj. przy nieopuszczonej blokadzie najazdowej pomimo, że rozjazd nie był ustawiony do jazdy na wprost. W wyniku czego doszło do zbiegnięcia i upadku z trasy jezdnej kabiny kierowcy nr 2, wózka hamulcowego i dwóch napędów nr 3 i 4 kolejki. Upadająca kabina kierowcy przygniotła maszynistę kolejki. Pracownicy firmy zewnętrznej wraz z osobą dozoru, którzy szli za kolejką wyciągnęli poszkodowanego spod kabiny kolejki i przystąpili do udzielania pierwszej pomocy. Przybyły na miejsce lekarz po próbie prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej stwierdził jego zgon.

Według wstępnych ustaleń, przyczyną wypadku śmiertelnego było przygniecenie maszynisty kolejki podwieszonej upadającą kabiną kierowcy w wyniku zbiegnięcia i upadku z trasy jezdnej.

W związku z wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku wstrzymał ruch zakładu górniczego JSW S.A. KWK „Knurów-Szczygłowice” Ruch Szczygłowice w Knurowie,
w części dotyczącej: 

-     eksploatacji rozjazdu 13a typu ZD 24D/130 w przecznicy IIa poziom 850m. Wznowienie eksploatacji tego rozjazdu uwarunkował doprowadzeniem do sprawności sterowania linkowego rozjazdem nr 13a oraz zapadką zabezpieczającą tor przed zjechaniem zespołu transportowego z kierunku nieuprawnionego oraz usunięciem z trasy kolejki zestawu transportowego kolejki podwieszonej typu DLZ 110F-II, w sposób ustalony przez Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego,

-     eksploatacji kolejki podwieszonej typu DZL 110F-II. Wznowienie jej eksploatacji uwarunkował sprawdzeniem przez wyspecjalizowaną jednostkę prawidłowości rozwiązań technicznych zastosowanych w tej kolejce oraz dokonaniem jej ponownego odbioru przez komisję powołaną przez KRZG.

Ponadto Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku nakazał :

-     zabezpieczyć do badań kolejkę podwieszaną spalinową Ferrit typu DLZ 110F-II,

-     dokonać sprawdzenia przez wyspecjalizowaną jednostkę prawidłowości rozwiązań technicznych zastosowanych w Jastrzębskiej Spółce Węglowej S.A. KWK „Knurów-Szczygłowice” Ruch Szczygłowice
w Knurowie dotyczących kolejki podwieszanej typu DLZ 110F-II, w zakresie oceny stanu technicznego ww. kolejki, a w szczególności sprawności układu sterowania, działania czujników prędkości, sprawności układu hamulcowego oraz sprawności oświetlenia.

 

 

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Rybniku.

do góry