21.06.2006
Wyższy Urząd Górniczy Departament Warunków Pracy OWP-10/gg-01/2006 |
Katowice, dnia 26.06.2006 r. |
I N F O R M A C J A Nr 10/2006 śm./EW
w sprawie zawału i wypadku śmiertelnego zaistniałego w dniu 21.06.2006 r. o godz. 8,48 w Zakładach Górniczo – Hutniczych „Bolesław” S.A. w Bukownie, w Kopalni „Olkusz-Pomorzany”, któremu uległ górnik oddziału O/VI lat 43, pracujący w górnictwie 23 lata.
Zawał skał stropowych wystąpił w rejonie skrzyżowania chodnika poszukiwawczego nr 864 z chodnikiem poszukiwawczym nr 6037 na poziomie +247m n.p.m., w rejonie nr 60, w bloku 1754 oddziału wydobywczego O/VI. Złoże rud Zn-Pb w tym rejonie to złoże niezagrożone tąpaniami, niemetanowe, niezagrożone wyrzutami gazów i skał oraz niezagrożone wybuchem pyłu węglowego. Zostało zaliczone do I stopnia zagrożenia wodnego. Skrzyżowanie chodnika poszukiwawczego 864 z chodnikiem poszukiwawczym 6037 było wykonane w obudowie kotwowej stalowej wklejanej typu „Olkusz „16” w siatce kotwienia 1,0 m x 1,0 m, o długości kotew 1.6 m. Skrzyżowanie miało wymiary max. 5,5 m x 5,3 m i wysokość ok. 5,0 m. Chodnik 864 miał długość około 30m, był przewietrzany wentylatorem wolnostrumieniowym typu WOO-40.
W dniu 21.06.2006 r. na zmianie I rozpoczynającej się od godz. 6,00 sztygar zmianowy wyznaczył trzyosobową brygadę składającą się z przodowego górnika strzałowego, operatora samojezdnej wiertnicy typu SWWK-4 oraz pomocnika operatora, do robót strzałowych w drążonym chodniku nr 6071. Górnik strzałowy po przybyciu do miejsca wykonywania robót strzałowych stwierdził duże nieprawidłowości w stanie obudowy wyrobiska. Poinformowany przez przodowego sztygar zmianowy, wraz z przodowym, przeprowadzili kontrolę stanu obudowy w chodniku 6071. Sztygar wycofał brygadę z chodnika 6071
i skierował ją do chodnika poszukiwawczego 864. Po kontroli, stanu obudowy w chodniku poszukiwawczym 864 wykonaneje razem z przodowym sztygar zmianowy polecił uzupełnić kilka kotew w stropie wyrobiska. Około godz. 8,30 brygada przystąpiła do prac związanych
z przygotowaniem samojezdnej wiertnicy typu SWWK-4 do wiercenia otworów kotwowych w stropie chodnika poszukiwawczego 864. Operator wiertnicy oraz górnik strzałowy przystąpili do wyznaczania miejsc wiercenia otworów, natomiast pomocnik operatora podpinał do wiertnicy wąż wodny. Około godz. 8,48 podczas ustawiania wiertnicy SWWK-4 do wiercenia, nastąpił nagły zawał skał stropowych skrzyżowania chodnika poszukiwawczego 864 z chodnikiem poszukiwawczym 6037, o wysokości około 2.5 m.
Zawał objął swym zasięgiem pomocnika operatora układającego w tym czasie wąż wodny zasilający wiertnicę. Górnik strzałowy oraz operator wiertnicy wycofali się z zagrożonego rejonu i powiadomili telefonicznie o zdarzeniu sztygara zmianowego.
Przybyłe na miejsce wypadku zastępy ratownicze w wyniku podjętej akcji ratowniczej
zlokalizowali i uwolniły przysypanego górnika.
Lekarz będący na miejscu wypadku o godz. 13,30 stwierdził zgon poszkodowanego stwierdzając zmiażdżenie głowy oraz rozległe obrażenia klatki piersiowej i kończyn dolnych.
Przyczyną wypadku było nagłe oberwanie się skał stropowych z przemieszczeniem się ich do wyrobiska, w wyniku którego został przysypany górnik, doznając śmiertelnych obrażeń.
Po przeprowadzeniu oględzin miejsca zdarzenia, Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie nakazał:
1. Wstrzymać ruch zakładu górniczego ZGH ”Bolesław” S.A. kopalnia „Olkusz - Pomorzany” w części dotyczącej rejonu skrzyżowania chodnika poszukiwawczego
nr 864 z chodnikiem poszukiwawczym nr 6037 na poz. + 247 m n.p.m. wraz
z przyległymi wyrobiskami do czasu:
a) usunięcia skutków zaistniałego zawału w sposób ustalony i zatwierdzony przez Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego,
b) dokonania szczegółowej kontroli i analizy stanu stropu i obudowy wyrobisk
w rejonie skrzyżowania chodnika poszukiwawczego 864 z chodnikiem poszukiwawczym 6037 przez Zespół powołany przez Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego,
c) przeprowadzenia ponownej analizy warunków górniczo-geologicznych w rejonie zaistniałego zawału,
d) dokonania ponownego doboru obudowy w oparciu o wyniki ww. analizy.
2. Zapoznać z okolicznościami i przyczynami zaistniałego wypadku kierownictwo
i osoby dozoru ruchu oraz całą załogę zakładu górniczego.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Krakowie.
Otrzymują:
Zakłady górnicze podziemne
OUG 1 - 10
Biuro w Wałbrzychu
UGBKUE