22 08 2018-1
Wyższy Urząd Górniczy
Departament
Warunków Pracy i Szkolenia
Katowice, dnia 28 sierpnia 2018 r.
INFORMACJA Nr 11/2018śm./EW
w sprawie wypadku śmiertelnego, zaistniałego w dniu 22 sierpnia 2018 r. o godzinie 2130 w Jastrzębskiej Spółce Węglowej S.A. KWK „Knurów-Szczygłowice” Ruch Knurów w Knurowie, w rejonie stanowiska przeglądu oraz napraw lokomotyw w przecince XV na poziomie 850 m.
Wypadek śmiertelny miał miejsce w rejonie stanowiska przeglądu oraz napraw lokomotyw, to jest „zajezdni lokomotyw” w przecince XV na poziomie 850 m, przy tamie wentylacyjnej o numerze kopalnianym 830.
Przecinka XV o długości ok. 100 m, wykonana została w obudowie typu V25/12, pomiędzy przekopem G8E na poziomie 850 m a chodnikiem wentylacyjnym w pokładzie 415/3 i przewietrzana była niezależnym prądem powietrza. Wyrobiska te zaliczone były do klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego.
Na poziomie 850 m eksploatowany był układ transportu materiałów i ludzi koleją podziemną o torach z rozstawem 900 mm z siecią elektrycznej trakcji przewodowej, przy użyciu m.in. lokomotyw typu Ld 31/2/25W-TYR. Układ ten obejmował między innymi przekop G8E i połączoną z tym wyrobiskiem przecinkę XV na poziomie 850 m.
W przecince XV na poziomie 850 m, od wjazdu z przekopu G8E zabudowane były 2 tamy wentylacyjne o numerach 830 i 840 z drzwiami, które stanowiły jednocześnie zamknięcie dojścia do stanowisk przeglądu i napraw lokomotyw urządzonych w tym wyrobisku. Około 66 m na wschód od tamy wentylacyjnej nr 830 zabudowany był łącznik sekcyjny typu ŁSN-500 numer kopalniany 1 wyłączający przewód jezdny sieci elektrycznej trakcji przewodowej w przecince XV. Wyłączał on przewód jezdny w przecince XV na odcinku do przerwy trakcyjnej wykonanej około 3 m na zachód od tamy wentylacyjnej nr 830.
W dniu 22 sierpnia 2018 r. na zmianie „C”, rozpoczynającej się o godzinie 1800, sztygar oddziału elektrycznego ED-3K, skierował do przecinki XV na poziomie 850 m elektromontera. Na tej zmianie sztygar oddziału przewozu dołowego GPD1-K skierował na poziom 850 m m.in. dysponenta oraz maszynistę lokomotyw do obsługi lokomotywy typu Ld 31/2/25W-TYR o numerze kopalnianym 5. Sztygar oddziału GPD1-K polecił maszyniście przejechać pociągiem osobowym ze stacji osobowej SO-1 w objeździe II do stacji osobowej SO-9 w przekopie B8E i powrót do stacji SO-1. Po powrocie, maszynista lokomotywy numer kopalniany 5 zgłosił dysponencie uszkodzenie odbieraka prądu. Lokomotywa nr 5, przy pomocy drugiej lokomotywy odholowana została na polecenie dysponenta do przecinki XV. W tym czasie w przecince XV na torze głównym po stronie wschodniej, za tamą wentylacyjną nr 840 stała lokomotywa typu Ld 31/2 o numerze kopalnianym 3, co uniemożliwiało dojazd do stanowisk przeglądu i napraw lokomotyw. Maszynista pozostawił lokomotywę numer kopalniany 5 pomiędzy tamami wentylacyjnymi 830 i 840. Elektromonter wyłączył napięcie w przewodzie jezdnym na łączniku sekcyjnym numer 1 i w obecności maszynisty naprawił odbierak prądu w lokomotywie numer kopalniany 5. Po naprawie maszynista pozostał przy lokomotywie, a elektromonter poszedł do łącznika sekcyjnego numer 1 i załączył napięcie na przewód jezdny. Prawdopodobnie maszynista ruszył lokomotywą w kierunku przekopu G8E na poziomie 850 m i dojeżdżając do tamy wentylacyjnej numer 830 wychylił się z kabiny lokomotywy. W miejscu tym odległość pomiędzy odrzwiami, po stronie północnej, tamy numer 830 a krawędzią lokomotywy wynosiła 0,16 m. Maszynista został dociśnięty do obmurza tamy wentylacyjnej przemieszczającą się lokomotywą i wywleczony z kabiny, po czym upadł na spąg. Lokomotywa zatrzymała się w miejscu zabudowy przerwy trakcyjnej. Elektromonter usłyszał krzyk maszynisty i pobiegł w jego kierunku. Maszynista lokomotywy leżał na spągu pomiędzy obmurzem tamy nr 830 a lokomotywą numer kopalniany 5, z głową w skierowaną do przekopu G8E i nie dawał oznak życia. Elektromonter powiadomił telefonicznie, o wypadku dysponenta i sztygara oddziału elektrycznego ED3-K, przystąpił do reanimacji poszkodowanego. Dysponent powiadomił o wypadku sztygara oddziału GDP1-K, który zgłosił wypadek dyspozytorowi. Sztygar oddziału GDP1-K z dwoma pracownikami tego oddziału, pobiegli na miejsce wypadku i kontynuowali reanimację poszkodowanego. O godzinie 2245 przybyły na miejsce wypadku lekarz stwierdził zgon poszkodowanego z powodu urazu wielonarządowego.
Przyczyną wypadku śmiertelnego było dociśnięcie maszynisty do obmurza tamy wentylacyjnej przemieszczającą się lokomotywą.
Przyczyna ta była następstwem prawdopodobnie wychylenia się maszynisty z kabiny przemieszczającej się lokomotywy, podczas przejazdu przez tamę wentylacyjną, gdzie odległość pomiędzy odrzwiami tamy po stronie północnej, a krawędzią lokomotywy wynosiła 0,16 m.
W związku z zaistniałym wypadkiem śmiertelnym, Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach:
I. Wstrzymał ruch zakładu górniczego w części dotyczącej transportu kopalnianą koleją podziemną w przecince XV na poziomie 850 m, w rejonie tamy wentylacyjnej numer 830, do czasu uzyskania odległości co najmniej 0,25 m pomiędzy krawędzią lokomotywy typu Ld-31/2, a odrzwiami tej tamy po stronie północnej.
II. Nakazał:
- zabezpieczyć do ewentualnych badań uszkodzoną lokomotywę typu Ld 31/2/25W-TYR o numerze fabrycznym 2819 i numerze kopalnianym 5,
- wyeliminować wykonywanie przeglądów oraz napraw lokomotyw elektrycznych na odcinku przecinki XV na poziomie 850 m, pomiędzy odrzwiami tam wentylacyjnych nr 830 i 840,
- przedsiębiorcy Jastrzębskiej Spółce Węglowej A. w Jastrzębiu Zdroju:
- sprawdzić, przez wyspecjalizowaną jednostkę, prawidłowość rozwiązań technicznych zastosowanych w Kopalni Węgla Kamiennego „Knurów-Szczygłowice” Ruch Knurów w Knurowie, poprzez:
- uzyskanie oceny stanu technicznego lokomotywy typu Ld 31/2/25W-TYR o numerach: fabrycznym 2819 i kopalnianym 5, ze szczególnym zwróceniem uwagi na „układ blokady zanikowo-napięciowej i czuwaka” oraz instalację elektryczną,
- ustalenie wpływu stanu technicznego lokomotywy na bezpieczeństwo jej eksploatacji,
- przedstawić Dyrektorowi Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach wyniki czynności sprawdzających, określonych w w/w punkcie, w terminie do dnia 21 września 2018 r.
- sprawdzić, przez wyspecjalizowaną jednostkę, prawidłowość rozwiązań technicznych zastosowanych w Kopalni Węgla Kamiennego „Knurów-Szczygłowice” Ruch Knurów w Knurowie, poprzez:
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.