22.12.2012

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy

Katowice, dnia 31.12.2012 r.

I N F O R M A C J A Nr 77/2012/EW

o wypadku ciężkim, zaistniałym w KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG „Lubin” w Lubinie, w dniu 22 grudnia 2012 r., o godz. 218 .

Wypadek ciężki miał miejsce w pasie p-16 pomiędzy chodnikami Z-8 i Z-9 w polu eksploatacyjnym XV/1a oddziału G-5 na poziomie 610 m, w KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG „Lubin” w Lubinie w rejonie szybu głównego kopalni. Pole XV/1a zostało zaliczone do I stopnia zagrożenia tąpaniami. Złoże rudy miedzi wybierano systemem komorowo-filarowym z ugięciem stropu (J-UGN-2). Dla robót eksploatacyjnych był opracowany projekt techniczny, zatwierdzony przez kierownika ruchu zakładu górniczego.

Strop wyrobisk w polu XV/1a zabezpieczono kotwami stalowymi wklejanymi o długości żerdzi min. 1,8 m w siatce kotwienia 1,5 m x 1,5 m.

W dniu 22 grudnia 2012 r. w polu XV/1a prowadzono roboty eksploatacyjne. O godzinie 218 wystąpił w rejonie pasa p-16 pomiędzy chodnikami Z-8 i Z-9 opad skał stropowych, w wyniku którego uległ wypadkowi ciężkiemu górnik. Poszkodowany nadzorował prace fedrunkowe oraz stawianie drewnianych sygnalizatorów w/w rejonie.

W trakcie oględzin rejonu zdarzenia stwierdzono opad skał stropowych z pomiędzy kotew zabudowanych w siatce kotwienia 1,5 x 1,5 m wielkości około 1,2 m x 1,1 m x 0,13 m; 1,1 m x 0,9 m x 0,14 m; 1,0 m x 0,9 m x 0,13 m oraz drobnego rumoszu skalnego.

W rejonie pola XV/1a w ostatnim miesiącu przed wypadkiem nie odnotowano zjawisk sejsmicznych.

Przyczyną wypadku było odspojenie się brył skalnych spomiędzy obudowy kotwowej.

Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu w dniu 22.12.2012 r. wydał decyzje wstrzymującą ruch zakładu górniczego KGHM Polska Miedź S.A. Oddział Zakłady Górnicze „Lubin”, w części pola XV/1a obejmująca pas p-16 pomiędzy chodnikami Z-8 i Z-9.

Wznowienie robót może nastąpić po :

  1. Kontroli stanu wyrobisk i obudowy w miejscu wypadku w zakresie i na zasadach ustalonych przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
  2. Ustaleniu koniecznego zakresu i sposobu oraz wykonania dodatkowego zabezpieczenia stropu w/w części wyrobiska.

Wznowienie wstrzymanego ruchu wymaga zezwolenia kierownika ruchu zakładu górniczego.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG we Wrocławiu.

do góry