23 01 2015
Wyższy Urząd Górniczy
Departament Górnictwa
Otworowego i Wiertnictwa
Katowice, dnia 5 lutego 2015 r.
I N F O R M A C J A Nr 3/2015/EW
o wypadku zbiorowym (11 wypadków lekkich), zaistniałym w dniu 23.01.2015r. o godzinie 1240, w JSW S.A. KWK „Pniówek” w Pawłowicach, w przekopie kierunkowym zachodnim poziom 830
w rejonie wjazdu do komory ładowania baterii akumulatorów, któremu uległo 3 pracowników kopalni, 2 pracowników firmy JAS-POL Sp. z o.o., 2 pracowników firmy JSW SIG Sp. z o.o.,
4 pracowników firmy PRG-Jastrzębie Sp. z o.o.
Skrzyżowanie przekopu kierunkowego zachodniego z wjazdem do komory ładownia baterii akumulatorów wykonane było w obudowie ŁP od 9 do 14/V32/3. W miejscu wypadku wysokość wyrobiska wynosiła 4,2m a szerokość 5,85m. Rejon skrzyżowania był oświetlony. W przekopie kierunkowym zachodnim zabudowany był tor o prześwicie 750mm, którego nachylenie podłużne w kierunku szybów II i III wynosiło 3 promile. Wjazd do komory ładowania akumulatorów odbywał się przez rozjazd torowy nr 11, a nachylenie podłużne toru w kierunku przekopu kierunkowego zachodniego wynosiło 46 promili.
W dniu 23.01.2015r., na zmianie „A” około godziny 1130, dysponent polecił maszyniście lokomotywy typu Lea BM12/2T o nr kop. 21 przertansportować dwie platformy z bateriami akumulatorów SBS-4 ze stacji materiałowej SM-6, zlokalizowanej w przekopie kierunkowym wschodnim, do komory ładowania akumulatorów od strony przekopu kierunkowego zachodniego. Kierowca lokomotywy wraz z konwojentem po zestawieniu pociągu towarowego składającego się z lokomotywy i dwóch platform przystąpili do transportu przez cofanie. W czasie gdy był prowadzony transport baterii, dysponent zmiany „E”, rozpoczynającej się o godzinie 1200, wydał zezwolenie o godzinie 1235 na wykonanie regularnej jazdy ludzi pociągiem osobowym, zestawionym z lokomotywy typu Lea BM12/2T o nr kopalniany 11 oraz 12 wozów osobowych, ze stacji osobowej SO-3 do stacji osobowej SO-4 w przekopie kierunkowym zachodnim. O godzinie 1240, podczas przejazdu pociągu osobowego przekopem kierunkowym zachodnim, przez rozjazd nr 11, nastąpiło niekontrolowane stoczenie pociągu towarowego z wjazdu do komory ładowania w kierunku rozjazdu.
Staczająca się lokomotywa wraz z platformami uderzyła kolejno w czwarty i piąty wóz pociągu osobowego, w wyniku czego doszło do gwałtownego zatrzymania pociągów. W pociągu osobowym nastąpiło rozerwanie sprzęgu typu OSO pomiędy w/w wozami, zagięcie boków i burt czołowych tych wozów, a także wykolejenie jednej osi siódmego wozu osobowego, natomiast w pociągu towarowym nastąpiło wykolejenie obu platform z bateriami akumulatorów.
W wyniku zderzenia pociągów 11 pracowników jadących pociągiem osobowym doznało obrażeń. Poszkodowani o własnych siłach wyjechali na powierzchnię i udali się do punktu opatrunkowego gdzie udzielono im pomocy.
Poszkodowanych pracowników przewieziono do Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju, gdzie po przebadaniu zostali skierowani do domów, za wyjątkiem elektromontera, który doznał urazu kolana.
Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku został powiadomiony o zaistniałym zdarzeniu w dniu 23.01.2015r. o godzinie 1330.
Przyczyną wypadku zbiorowego (11 wypadków lekkich) było niekontrolowane stoczenie się pociągu towarowego we wjeździe do komory ładowania akumulatorów, w wyniku czego doszło do zderzenia z pociągiem osobowym w przekopie kierunkowym zachodnim na poziomie 830.
W związku z zaistniałym zdarzeniem, Dyrektor OUG w Rybniku, po przeprowadzeniu oględzin miejsca zdarzenia, decyzją z dnia 23.01.2015r., wstrzymał ruch zakładu górniczego w części dotyczącej:
- Eksploatacji: lokomotyw akumulatorowych typu Lea BM12/2T o numerach kopalnianych 11 i 21, wozów osobowych o numerach 617, 608, 555, 548, 560, 544, 463, 609, 590, 566, 613, 574, platform do transportu baterii akumulatorów typu SBS-4 o numerach 9/A i 3/A do czasu przeprowadzenia kontroli stanu technicznego przez komisję powołaną przez KRZG.
- Ruchu pociągów na wjeździe do komory ładowania akumulatorów od strony przekopu kierunkowego zachodniego poziom 830 do czasu usunięcia wykolejonych platform z bateriami akumulatorów typu SBS-4, na podstawie opracowanej przez KRZG technologii i ponownego odbioru trasy przez komisję kopalnianą powołaną przez KRZG.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Rybniku.