23 02 2018
Wyższy Urząd Górniczy
Departament
Warunków Pracy i Szkolenia
Katowice, dnia 28 lutego 2018 r
INFORMACJA Nr 2/2018śm./EW
w sprawie wypadku śmiertelnego, zaistniałego w dniu 23 lutego 2018 r. około godziny 930 w Górażdże Kruszywa Sp. z o.o. w Choruli - Kopalni Surowców Mineralnych Kobylice Południe w Kobylicach, któremu uległ pracownik firmy KMS Sp. z o.o. w Krapkowicach lat 36, kierowca - operator wozidła DOOSAN MT 31.
Wypadek śmiertelny zaistniał w odkrywkowym wyrobisku górniczym w rejonie północno -zachodniej granicy obszaru górniczego OG „Kobylice Południe 1”. Wyrobisko to utworzone zostało z poziomu o rzędnej około 171,0 m npm na głębokość około 9 m i zawodnione do poziomu o rzędnej 169,5 m npm. Lustro wody w wyrobisku znajdowało się około 1,5 m poniżej poziomu terenu. W okresie zimowym w Kopalni Surowców Mineralnych Kobylice Południe nie prowadzono wydobycia kruszywa naturalnego, do którego wykorzystywano koparkę ssącą typu KBPL - 300 „HABERMAN”. W rejonie północno - zachodniej granicy obszaru górniczego, przy użyciu koparki zdejmowano nadkład, który ładowano na wozidła typu DOOSAN MT 31. Masy nadkładu wożono wzdłuż południowo - zachodniej granicy obszaru górniczego. W odległości około 200 m od miejsca załadunku, masy nadkładu rozładowywano w sąsiedztwie linii brzegowej zawodnionego wyrobiska. Nawieziony materiał przy użyciu spycharki przemieszczany był w kierunku zawodnionego wyrobiska w celu jego zalądowania. Prace te wykonywali operatorzy wozideł firmy usługowej KMS Sp. z o.o. w Krapkowicach. W rejonie, gdzie rozładowywano masy nadkładu brak było widocznego oznaczenia pasów bezpieczeństwa wyznaczonych dla wozideł. W instrukcji stanowiskowej z dnia 3 kwietnia 2017 r. dotyczącej zdejmowania nadkładu, przeznaczonej między innymi dla operatorów wozideł, nie było sprecyzowanej szerokości pasów bezpieczeństwa podczas rozładunku mas nadkładu w sąsiedztwie zawodnionych wyrobisk.
W dniu 23 lutego 2018 r., na zmianie rannej, sztygar zmianowy Kopalni Kobylice Południe skierował miedzy innymi dwóch operatorów wozideł typu DOOSAN MT 31 z firmy usługowej KMS do przewożenia mas nadkładu w rejon zalądowywanego wyrobiska. Około godziny 930 jeden z operatorów wozideł znajdował się w miejscu załadunku mas nadkładu. Drugi z operatorów w odległości około 200 m od miejsca załadunku kierował wozidłem w sąsiedztwie linii brzegowej zawodnionego wyrobiska z zamiarem rozładowania mas nadkładu. Podczas cofania wozidło zsunęło się ze skarpy i wpadło do zawodnionego wyrobiska pod lustro wody.
Kierowca wozidła w miejscu załadunku, który widział zdarzenie bezzwłocznie podjechał do miejsca gdzie drugie wozidło zsunęło się do wody. Nie zauważył on operatora wozidła, które znalazło się pod wodą, w związku z czym zadzwonił pod numer alarmowy „112”. Po przybyciu na miejsce zdarzenia pogotowia ratunkowego i straży pożarnej, nurek z jednostki ratowniczej wydobył uwięzionego poszkodowanego z kabiny zatopionego wozidła. Podjęta reanimacja przez zespół ratunkowy pogotowia, trwająca około 1 godziny nie dała rezultatu i lekarz stwierdził zgon poszkodowanego najprawdopodobniej w wyniku utonięcia. Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach powiadomiony został o wypadku o godz. 1155. Jednostka ratownicza straży pożarnej z wykorzystaniem spycharki około godziny 1600 wyciągnęła na brzeg zatopione wozidło, które zabezpieczone zostało do dalszych badań przez policję i prokuratora.
Przyczyną wypadku śmiertelnego było utonięcie operatora uwięzionego w zatopionej kabinie wozidła, które zsunęło się i wpadło do zawodnionego wyrobiska pod lustro wody.
W związku z wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach wydał decyzję nakazując wstrzymać ruch zakładu górniczego w części dotyczącej wypełniania masami nadkładu zawodnionego wyrobiska w zachodniej części obszaru górniczego do czasu:
- uzupełnienia instrukcji stanowiskowej dotyczącej zdejmowania nadkładu i przeznaczonej, między innymi, dla kierowcy samochodu wozidła zatwierdzonej, w dniu 3 kwietnia 2017 r., przez kierownika ruchu zakładu górniczego w zakresie szerokości pasów bezpieczeństwa obowiązujących podczas rozładunku wozideł w sąsiedztwie zawodnionych wyrobisk,
- odpowiedniego i widocznego oznaczenia granic wyznaczonych pasów bezpieczeństwa dla kierowców wozideł wykorzystywanych do wypełniania masami nadkładu zawodnionego wyrobiska w zachodniej części obszaru górniczego,
- zweryfikowania przez kierownika ruchu zakładu górniczego, wyznaczonych szerokości pasów bezpieczeństwa w celu pełnej oceny zagrożeń w rejonie prowadzonych prac związanych z wypełnianiem masami nadkładu zawodnionego wyrobiska w aspekcie występujących warunków górniczo - geologicznych w tym rejonie.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.