23.10.2007

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy

Katowice, dnia 19.11.2007 r.

INFORMACJA Nr 66/2007/EW

o wypadku ciężkim, zaistniałym w dniu 23.10.2007r. o godzinie 920, w JSW S.A. KWK „Krupiński” w Suszcu, któremu uległ górnik oddziału GZL, lat 39, pracujący w górnictwie 20 lat – poszkodowany zmarł w dniu 17 listopada 2007.

Wypadek zaistniał we wnęce kołowrotowej w rejonie skrzyżowania likwidowanej ściany N-5 z chodnikiem N-3 w pokładzie 333/1 na poziomie 620, na stanowisku obsługi kołowrotu typu KTH-1, podczas wykonywania prac, związanych z transportem sekcji obudowy zmechanizowanej typu ZAM-12/26 POz/M.

Pokład 333/1 w rejonie likwidowanej ściany N-5 zaliczony jest do IV kategorii zagrożenia metanowego, I stopnia zagrożenia tąpaniami, I stopnia zagrożenia wodnego oraz klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego. Do momentu wypadku, ze ściany N-5 wytransportowano łącznie 111 sekcji obudowy zmechanizowanej, a do zakończenia likwidacji ściany pozostało 49 sekcji. Przesuwanie sekcji obudowy zmechanizowanej do przedziału transportowego oraz jej dalszy transport do chodnika N-3 prowadzony był w początkowej fazie za pomocą własnego układu przesuwnego, a następnie za pomocą kołowrotu typu KTH-1, zabudowanego we wnęce, zlokalizowanej naprzeciw wylotu ze ściany. Strop w rejonie kolejnej sekcji, przeznaczonej do wytransportowania zabezpieczony był tzw. „sekcją asekuracyjną”. Nachylenie spągu w ścianie nie przekraczało 22°. W miejscu prowadzonych prac w rejonie sekcji nr 113 występowały pogorszone warunki górnicze, co objawiało się m.in. lokalnymi opadami skał stropowych oraz zaniżeniem gabarytów przedziału transportowego do wysokości 1,6 m i szerokości 1,42 m, które utrudniały wyprowadzenie sekcji. Ponadto wyciągana sekcja nr 113 była zakleszczona o rozpartą poniżej sekcję asekuracyjną.

Wnęka kołowrotowa, o wymiarach: szerokość - 4,2 m, głębokość - 3,85 m, wysokość od 2,4 m, do 3,1 m, wykonana była w obudowie stalowej ze stropnic o profilu V29, podpartych przy ociosach stojakami typu SV. Była ona przewietrzana za pomocą odrębnego lutniociągu tłoczącego o średnicy 400mm. W odległości około 20 m od przedmiotowej wnęki w chodniku N-3, zainstalowany był kołowrót typu „Jankowice”, służący do załadunku sekcji obudowy zmechanizowanej na platformę elektrycznej kolejki spągowej zębatej typu KSZ-650/900/30/60-A.

W dniu 23.10.2007 r., na zmianie A, rozpoczynającej się o godzinie 600, sztygar oddziałowy GZL skierował 11 górników do prac w rejonie ściany N-5, w tym dwóch pracowników do obsługi kołowrotów KTH-1 i „Jankowice”. Około godziny 900, pod bezpośrednim nadzorem nadgórnika, przystąpiono do wykonywania czynności, związanych z przesuwaniem sekcji nr 113 do przedziału transportowego za pomocą liny Ø 34 kołowrotu typu KTH‑1. Celem zwiększenia siły uciągu, w odległości około 10m od stanowiska obsługi kołowrotu KTH-1 w ścianie N-5, w prowizoryczny sposób przymocowano do niej linę Ø 27 kołowrotu „Jankowice”. Lina ta była wprowadzona do ściany N-5 poprzez krążek typu 5T, zamocowany do podciągu stalowego, zabudowanego we wlocie do wnęki kołowrotowej. Dokumentacja likwidacji ściany N-5 nie przewidywała takiego rozwiązania. O godzinie 920, podczas próby przesuwania sekcji za pomocą obu kołowrotów, nastąpiło zerwanie połączenia lin i gwałtowne uwolnienie liny kołowrotu „Jankowice”. Jej koniec, uzbrojony w zaczep w postaci krążka stalowego o średnicy 180 mm, dynamicznie przemieścił się do wnęki kołowrotowej, uderzając pracownika obsługującego kołowrót KTH-1 w część czołową jego hełmu. W wyniku uderzenia obsługujący kołowrót KTH-1 doznał „rany tłuczonej czoła” i stracił przytomność. Po udzieleniu pierwszej pomocy, przez zatrudnionych w rejonie pracowników, poszkodowanego wytransportowano na powierzchnię, a następnie przewieziono do Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju, gdzie został poddany operacji głowy.

Przyczyną wypadku ciężkiego było uderzenie w czoło górnika końcem liny kołowrotu.

Przyczyna ta wynikła ze stosowania niedozwolonych i niebezpiecznych metod pracy oraz braku właściwego nadzoru robót.

W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor OUG w Rybniku w dniu 23.10.2007 r. wydał decyzję, w której nakazał:

  1. Wstrzymać ruch zakładu górniczego w części dotyczącej likwidacji ściany N-5 w pokładzie 333/1 do czasu:
    1. opracowania technologii wyjeżdżania sekcją obudowy zmechanizowanej z szeregu do przedziału transportowego, uwzględniającej występujące aktualnie warunki górnicze w tej ścianie oraz doprowadzenia obudowy przedziału transportowego do stanu zgodnego z ustaleniami „Projektu technicznego likwidacji ściany N-5 w pokładzie 333/1”,
    2. doprowadzenia stanu technicznego kołowrotu typu „Jankowice”, wykorzystywanego do transportu sekcji obudowy zmechanizowanej i ich załadunku na platformę kolejki spągowej w chodniku N-3 w pokładzie 333/1 oraz wyłącznika zasilającego ten kołowrót do stanu zgodnego z dokumentacją, na podstawie której prowadzona jest ich eksploatacja,
    3. usunięcia nieprawidłowości w zakresie stanu technicznego liny kołowrotu typu KTH-1, wykorzystywanego do transportu sekcji obudowy zmechanizowanej w przedziale transportowym likwidowanej ściany,
    4. ponownego odbioru rejonu likwidowanej ściany przez komisję powołaną przez KRZG oraz uzyskania zezwolenia KRZG na dalszą jej likwidację.
  2. Ponownie zapoznać pracowników zatrudnianych przy likwidacji ściany N-5 w pokładzie 333/1 z zasadami bezpiecznego wykonywania prac.
  3. Zapoznać pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego z przyczynami i okolicznościami zaistniałego wypadku ciężkiego.
do góry