24 11 2019
Wyższy Urząd Górniczy
Departament
Warunków Pracy i Szkolenia
Katowice, dnia 29 listopada 2019 r.
INFORMACJA Nr 83/2019/EW
w sprawie wypadku ciężkiego zaistniałego w dniu 24 listopada 2019 r., o godz. 810 w Polskiej Grupie Górniczej S. A. Oddział Kopalnia Węgla Kamiennego Ruda w Rudzie Śląskiej Ruch Bielszowice.
Wypadek miał miejsce w chodniku 4w badawczym na poziomie 1000 m, na skrzyżowaniu ze ścianą 005 w pokładzie 504wg.
Pokład 504 o grubości od 4,2 m do 6,0 m i nachyleniu od 7° do 14°, zaliczony został do II stopnia zagrożenia tąpaniami, IV kategorii zagrożenia metanowego, klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego oraz I stopnia zagrożenia wodnego. Ściana 005 eksploatowana była w górnej warstwie pokładu 504 systemem podłużnym z zawałem stropu i prowadzona pomiędzy chodnikami 4w badawczym i 5’w w pokładzie 504wg. W ścianie 005 w pokładzie 504wg było zabudowanych 146 sekcji obudowy zmechanizowanej, w tym 6 typu Fazos-16/37-POz/BSN i 140 typu Fazos-16/37-POz. Urobek ze ściany transportowany był przenośnikiem zgrzebłowym typu Rybnik 850 na zabudowany w chodniku 4w badawczym w pokładzie 504wg przenośnik zgrzebłowy podścianowy typu Nowomag PPZ-750/2x90 z kruszarką typu KD BW 800-12000. Przenośnik zgrzebłowy typu Rybnik 850 wyposażony był w napęd główny z wysypem bocznym i dwoma jednostkami napędowymi w chodniku 4w badawczym w pokładzie 504. Na obudowie sprzęgła jednostki napędowej od strony wschodniej zamocowany był hamulec śrubowy. Wrzeciono siłownika hamulca śrubowego nie było wyposażone w koło ręczne. Na kadłubie napędu wysypowego zabudowane były 3 osłony: czołowa, górna i dolna.
W dniu 23 listopada 2019 r. na zmianie „B” rozpoczynającej się o godzinie 1230, górnicy oddziału wydobywczego G1-B zablokowali łańcuch zgrzebłowy przenośnika ścianowego, przez rozparcie stojaka typu SHC pomiędzy krawędzią stropnicy sekcji obudowy zmechanizowanej nr 6 i zgrzebłem tego przenośnika. Po napięciu łańcucha zgrzebłowego przy użyciu silnika napędu tego przenośnika, hamulcem śrubowym zablokowali oni przekładnię napędu przenośnika. W odległości około 4 m od bębna łańcuchowego napędu wysypowego pracownicy przecięli ogniwa łańcucha zgrzebłowego i pozostawili hamulec śrubowy zahamowany, przez co łańcuch zgrzebłowy był napięty. Po zakończeniu tych prac elektromonter oddziału MEUD1-B wyłączył i zabezpieczył stan wyłączenia przenośnika w zestawie manewrowym typu EH-d03-W/1,0/III/09.01.
W dniu 24 listopada 2019 r. na zmianie „A” rozpoczynającej się o godzinie 630, sztygar oddziałowy oddziału mechanicznego MMUD1-B skierował 2 ślusarzy do prac konserwacyjno-remontowych przy napędzie wysypowym przenośnika zgrzebłowego w ścianie 005 w pokładzie 504wg. Sztygar polecił ślusarzom między innymi skontrolować wyrzutnik i płytę wyrzutnikową tego napędu. Ślusarze nie odhamowali hamulca śrubowego i przy napiętym łańcuchu zgrzebłowym zdemontowali uchylną część górnej osłony kadłuba napędu, po czym weszli na kadłub. W celu uzyskania dostępu do płyty wyrzutnikowej, przy pomocy potrójnych haków kablowych ślusarze odciągali luźny odcinek łańcucha zgrzebłowego, od miejsca jego przecięcia w kierunku bębna łańcuchowego. Około godziny 810, z nieustalonych przyczyn nastąpiło gwałtowne przemieszczenie łańcucha zgrzebłowego oraz obrót bębna łańcuchowego. Prawa noga jednego ze ślusarzy została pochwycona przez przemieszczający się łańcuch zgrzebłowy i wciągnięta pomiędzy bęben łańcuchowy a osłonę kadłuba napędu. W wyniku pochwycenia stopa i podudzie prawej nogi poszkodowanego zostały zmiażdżone.
Drugi ślusarz, przez urządzenie głośnomówiące powiadomił o wypadku pracowników przebywających w chodniku 4w badawczym i w ścianie 005, w tym sztygara zmianowego oddziału wydobywczego G1-B i sztygara oddziałowego oddziału MMUD1-B. Pracownicy i sztygarzy po zdemontowaniu osłon napędu uwolnili nogę poszkodowanego. W tym czasie sztygar zmianowy oddziału G1-B powiadomił o wypadku dyspozytora ruchu kopalni. Po udzieleniu poszkodowanemu pierwszej pomocy i przetransportowaniu na noszach na stację osobową kolei podziemnej w przekopie południowym - równoległym na poziomie 1000 m opiekę nad nim przejął lekarz. Po wytransportowaniu poszkodowanego na powierzchnię, został on zabrany śmigłowcem lotniczego pogotowia ratunkowego do Górnośląskiego Centrum Medycznego im. Prof. Leszka Gieca Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
W opinii lekarskiej z dnia 24 listopada 2019 r. lekarz zapisał: zmiażdżenie stopy i podudzia prawego.
Przyczyną wypadku ciężkiego zmiażdżenie stopy i podudzia prawej nogi ślusarza było pochwycenie i dociśnięcie do bębna łańcuchowego stopy jego prawej nogi przez zgrzebło przemieszczającego się łańcucha oraz wciągnięcie tej nogi do wysokości podudzia w ograniczoną przestrzeń pomiędzy bębnem łańcuchowym a osłoną czołową i dolną kadłuba napędu przenośnika zgrzebłowego typu Rybnik 850.
Przyczyna ta była następstwem ściągania odcinka rozciętego łańcucha zgrzebłowego przy napędzie wysypowym przenośnika ścianowego, którego hamulec śrubowy był zahamowany a łańcuch zgrzebłowy napięty.
W związku z zaistniałym wypadkiem, Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach wstrzymał ruch zakładu górniczego w części dotyczącej:
- Eksploatacji pokładu 504wg ścianą 005 do czasu:
- zabudowy skrzyżowania chodnika 4w badawczego ze ścianą 005 w sposób zgodny z ustaleniami projektu technicznego,
- zapewnienia w chodniku 4w badawczym, stanowiącym jedną z dróg ucieczkowych ze ściany 005 w pokładzie 504wg, bezpiecznego przejścia o szerokości nie mniejszej niż 0,7 m obok zabudowanych w tym wyrobisku maszyn i urządzeń,
- zabudowy skrzyżowania chodnika 5’w ze ścianą 005 w sposób zgodny z ustaleniami projektu technicznego.
- Eksploatacji przenośnika zgrzebłowego ścianowego typu Rybnik 850, zabudowanego w ścianie 005 w pokładzie 504wg, do czasu:
- zabudowy na kadłubie napędu wysypowego (głównego) osłon: dolnej, czołowej i górnej,
- zabudowy osłony otworu rewizyjnego na osłonie sprzęgła łączącej silnik z przekładnią, po stronie wschodniej napędu wysypowego (głównego),
- zabudowy kompletnego hamulca śrubowego na napędzie wysypowym (głównym),
- spięcia łańcucha zgrzebłowego przenośnika,
- przeprowadzenia komisyjnego odbioru technicznego ww. przenośnika zgrzebłowego ścianowego, przez komisję powołaną przez kierownika ruchu zakładu górniczego i uzyskania zezwolenia na oddanie go do ruchu.
oraz nakazał:
- Zabezpieczyć do ewentualnych badań hamulec śrubowy - ręczne urządzenie napinające tz typu P315, z nieczytelnym numerem fabrycznym, zabudowany na napędzie wysypowym (głównym), po stronie wschodniej, przenośnika zgrzebłowego ścianowego typu Rybnik 850 w ścianie 005 w pokładzie 504wg.
- Zabudować brakujące 3-cie strzemiona na stojakach ciernych typu SVt, stanowiących wymagane wzmocnienie obudowy w stałej strefie szczególnego zagrożenia tąpaniami wyznaczonej w:
- chodniku 4w badawczym w pokładzie 504wg na odcinku od wlotu wyrobiska do 110 m na wschód od pochylni odstawczej w pokładzie 504wd,
- pochylni odstawczej w pokładzie 504wd - na odcinku strefy szczególnego zagrożenia tąpaniami zlokalizowanym na południe od chodnika 5’w w pokładzie 504wg.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.