26 10 2024

   Wyższy Urząd Górniczy
            Departament
Warunków Pracy i Szkolenia                      Katowice, dnia 4 listopada 2024 r.

INFORMACJA Nr 55/2024/EW

o pożarze egzogenicznym, zaistniałym w dniu 26 października 2024 r. około godziny 1825 w Jastrzębskiej Spółce Węglowej S.A. KWK „Borynia-Zofiówka-Bzie” Ruch „Zofiówka”, w Jastrzębiu-Zdroju.

Pożar zaistniał w chodniku podścianowym F-1 w pokładzie 407/2-3 i 407/2, w rejonie napędu przenośnika taśmowego typu Gwarek-1200 o numerze kopalnianym PT 3.

Przenośnik Gwarek-1200 nr PT 3 o długości 124 m, zabudowany w chodniku podścianowym F-1, służył do transportu urobku ze ściany F-1 w pokładzie 407/2-3 i 407/2. 

Pokład 407/2-3 i 407/2 w rejonie ściany F-1, zaliczony został do IV kategorii zagrożenia metanowego, klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego, III stopnia zagrożenia wyrzutami gazów i skał oraz I stopnia zagrożenia wodnego.

Ściana F-1 o wybiegu 1110 m przygotowywana była do likwidacji, wykonywany był przedział transportowy przez pracowników oddziału G-3z.

Chodnik podścianowy F-1 wykonany został w obudowie typu ŁPCBor/12/V32 z rozstawem odrzwi co 0,8 m, stabilizowanej rozporami dwustronnego działania. Opinkę stanowiły siatki stalowe zgrzewane, typu zaczepowego. Ściana F-1 przewietrzana była sposobem „U” powietrzem w ilości około 1600 m3/min, które doprowadzane było chodnikiem podścianowym F-1, a odprowadzane chodnikiem nadścianowym F-1.

Rejon ściany zabezpieczony był czujnikami gazometrycznymi, w tym czujnikiem do pomiaru stężeń tlenku węgla o numerze 909, zabudowanym w chodniku podścianowym F-1, w odległości około 12 m od wlotu do ściany.

W dniu 26 października 2024 r., na zmianie B rozpoczynającej się o godzinie 1100, sztygar zmianowy oddziału G-3z do robót w rejonie ściany F-1 skierował sześciu pracowników. Prowadzono prace związane z konserwacją przenośników odstawy oraz transportem pozostawionego na tych przenośnikach urobku. Na tej zmianie przenośnik taśmowy Gwarek-1200 (PT 3) był eksploatowany z odłączonym silnikiem napędzającym jeden z dwóch bębnów napędowych. Po raz ostatni na tej zmianie został uruchomiony o godzinie 1735, a wyłączony o godzinie 1738. Po zakończeniu prac załoga udała się na wyjazd. Około godziny 1800 dyspozytor gazometrii powiadomił dyspozytora ruchu zakładu górniczego (dalej dyspozytor) o wzroście stężeń tlenku węgla powyżej 26 ppm, zarejestrowanym przez czujnik nr 909. Dyspozytor poinformował sztygara zmianowego oddziału ED-2z, który znajdował się w chodniku podścianowym F-6 w pokładzie 408/2 i 408/1-2, w odległości około 300 m od wlotu chodnika podścianowego F-1, o wzroście stężeń CO w tym chodniku i polecił mu skontrolować wyrobisko, w celu określenia przyczyny wzrostu stężenia CO. Około godziny 1825 sztygar po przybyciu do chodnika podścianowego F-1 zauważył ogień w rejonie napędu przenośnika taśmowego typu Gwarek 1200 (PT 3). Natychmiast o pożarze poinformował dyspozytora i przystąpił do aktywnego gaszenia, najpierw gaśnicami proszkowymi, a następnie wodą z rurociągu p.poż. W tym czasie czujnik nr 909 zarejestrował najwyższe stężenie tlenku węgla - 452 ppm. Dyspozytor o godzinie 1840 rozpoczął prowadzenie akcji ratowniczej pożarowej, podczas której między innymi wyznaczył strefę zagrożenia oraz skierował do akcji 4 zastępy ratownicze. Prowadzenie akcji ratowniczej o godzinie 1924 przejął z-ca kierownika ruchu zakładu górniczego. Po zaniku oznak pożaru i skontrolowaniu chodnika podścianowego F-1 o godzinie 042 w dniu 27 października 2024 r. kierownik akcji ratowniczej zakończył akcję pożarową. 

W związku z pożarem żaden z pracowników nie zgłosił wypadku.

Prawdopodobną przyczyną pożaru egzogenicznego był wzrost temperatury bębna napędowego przenośnika taśmowego typu Gwarek-1200, co spowodowało przepalenie i przerwanie taśmy przenośnika oraz zapalenie się zalegającego urobku w napędzie.

W związku z zaistniałym pożarem, Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku wstrzymał ruch zakładu górniczego w części dotyczącej eksploatacji przenośnika taśmowego typu Gwarek-1200 o numerze kopalnianym PT-3, zabudowanego w chodniku podścianowym F-1 w pokładzie 407/2-3 i 407/2.

Wznowienie eksploatacji tego przenośnika uwarunkował:

  • usunięciem skutków pożaru egzogenicznego i doprowadzeniem stanu technicznego przenośnika taśmowego do zgodności z wymaganiami dokumentacji techniczno - ruchowej „Przenośnik taśmowy Gwarek-1200”, wydanej przez Fabrykę Maszyn Górniczych Pioma S.A. w Piotrkowie Trybunalskim,
  • usunięciem nagromadzonego urobku na wysięgniku tego przenośnika na długości jego napędu oraz całej długości trasy przenośnika taśmowego,
  • doprowadzeniem do pełnej sprawności urządzenie typu SAG-2/U/G zgodnie z wymaganiami Dokumentacji Techniczno-Ruchowej urządzenia SAGA-2/U/G wydanej przez Galmet-Obróbka Metali,
  • uzyskaniem zezwolenia kierownika ruchu zakładu górniczego JSW S.A. KWK „Borynia-Zofiówka-Bzie” na eksploatację ww. przenośnika w trybie jak dla nowo oddawanych do ruchu maszyn i urządzeń.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Rybniku.

do góry