26.02.2006

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy

Katowice, dnia 2.03.2006 r.

 

I N F O R M A C J A  Nr 2/2006śm./EW

 

o zawale i wypadku śmiertelnym zaistniałym w dniu 26.02.2006r.  w  zakładzie górniczym  SILTECH Spółka  z o.o. w Zabrzu, któremu uległ ślusarz, lat 37, pracujący w górnictwie 7 lat. 

 

     Zawał i wypadek śmiertelny zaistniał w magistrali transportowej w warstwie przystropowej  pokładu 509 na poziomie 380 m. Pokład 509 o grubości do 6,0 m  niemetanowy, zaliczony był do klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego, I stopnia zagrożenia tąpaniami i I stopnia zagrożenia wodnego. W stropie pokładu zalegała warstwa łupku piaszczystego o grubości około 3,5 m, a następnie piaskowca o grubości około 15 m. Magistralę transportową o szerokość 5,5 m  i wysokości 3,5 m wykonano  w latach 1998-99 w obudowie stalowej prostokątnej ze stropnicami z kształtownika V29 podbudowanymi symetrycznie trzema stojakami SV25. Stabilizację odrzwi stanowiło 10 rozpór wieloelementowych typu RGS, z których 4 zabudowano na stropnicach i po 3 na ociosach. Opinkę stropu i ociosów stanowiły siatki zgrzewane zaczepowe.  Wyrobisko wzmocnione było dwoma rzędami podciągów z szyn S-24 zabudowanych na stropnicach i podciągami z kształtownika V29 zabudowanymi wzdłuż ciosów. Na wybiegu magistrali w warstwie przyspągowej pokładu 509 występowała sieć starych wyrobisk, które wypełnione były piaskiem. W magistrali transportowej  zabudowany była przenośnik taśmowy typu PTGm 50/1000, szynociąg kolejki podwieszanej KSP-16 oraz rurociągi technologiczne, w tym rurociąg  p.poż. o średnicy 100 mm zawieszony na wysokości 1,5 m nad konstrukcją przenośnika taśmowego.

     W dniu 26.02.2006 r. na zmianie nocnej stwierdzono, że w magistrali transportowej rozszczelnieniu uległ rurociąg p.poż., co spowodowało zalewanie  spągu wodą. W miejscu, gdzie z rurociągu p.poż. wypływała wody w spągu wyrobiska zalegał piasek wypełniający stare wyrobisko wykonane w warstwie przyspągowej. Nadsztygar  mechaniczny nadzorujący  roboty na zmianie nocnej skierował dwóch ślusarzy do usunięcia nieszczelności rurociągu p.poż. w magistrali transportowej. Około godziny 2245, kiedy jeden ze ślusarzy stał na konstrukcji przenośnika taśmowego, w magistrali transportowej nastąpił zawał skał stropowych do wysokości około 3,5 m obejmujący całą szerokość wyrobiska na odcinku o długości 9 m. Złamane elementy obudowy i masy skalne przygniotły poszkodowanego do konstrukcji przenośnika i spągu. W wyniku prowadzonej akcji ratowniczej w dniu 28.02.2006 r. po upływie 41 godzin od zaistnienia zawału  uwolniono poszkodowanego. Lekarz przebywający w bazie ratowniczej stwierdził zgon poszkodowanego w wyniku ogólnych obrażeń ciała. 

 

     Przyczyną zawału w magistrali transportowej była utrata stabilności i podporności obudowy wskutek zawodnienia spągu piaskowego wypływającą wodą z rurociągu p.poż.                     

    

Przyczyną wypadku śmiertelnego było przygniecenie ślusarza opadającymi bryłami skalnymi oraz elementami obudowy wyrobiska.

 

     W związku z zaistniałym zawałem i wypadkiem śmiertelnym Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach nakazał:


1. Przed przystąpieniem do usuwania skutków zawału magistrali transportowej w pokładzie      509 na poziomie 380 m zabezpieczyć dojścia do zagrożonego rejonu przed wejściem     pracowników.

 

2. Roboty związane z usuwaniem skutków zawału magistrali transportowej w pokładzie 509     na poziomie 380 m prowadzić zgodnie z technologią zatwierdzoną przez kierownika ruchu     zakładu górniczego ze szczególnym uwzględnieniem właściwego doboru obudowy oraz     posadawiania stojaków.

 

3. Przeprowadzić szczegółową kontrolę stanu obudowy we wszystkich wyrobiskach     korytarzowych, a w szczególności na odcinkach wyrobisk wykonanych w warstwie     przystropowej nad zrobami warstwy przyspągowej pokładu 509. W tych przypadkach     wzmocnić dodatkowo obudowę według szczegółowych ustaleń kierownika ruchu zakładu     górniczego.

 

4. Przeprowadzić inwentaryzację oraz uzyskać wyniki badań stanu technicznego                               i wytrzymałości wybranych elementów obudowy chodnikowej z magistrali transportowej      w pokładzie 509 na poziomie 380m, która uległa uszkodzeniu w wyniku zawału według      ustaleń i zasad określonych przez właściwą jednostkę.

 

5. Z okolicznościami zaistniałego zawału i wypadku śmiertelnego zapoznać zainteresowanych     pracowników zakładu górniczego.

 

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.

 

 

do góry