26 02 2018

Wyższy Urząd Górniczy                                                                        

          Departament

Warunków Pracy i Szkolenia

Katowice, dnia 6 marca 2018 r.

INFORMACJA Nr 3s/2018/EW

w sprawie wypadku śmiertelnego, zaistniałego w dniu 26.02.2018 r. ok. godz. 3:10 w zakładzie górniczym Polskiej Grupy Górniczej S.A. Oddział KWK Ruda Ruch Halemba w Rudzie Śląskiej, któremu uległ pracownik oddziału szybowego MPSz-1H – przodowy brygady szybowej, lat 26.

Wypadek zaistniał w szybie Grunwald III w przedziale północnym na głębokości ok. 340 m. Dwuprzedziałowy szyb Grunwald III wyposażony jest w górnicze wyciągi szybowe zainstalowane w przedziałach północnym i południowym, służące odpowiednio do ciągnienia urobku z poziomu 1050 m oraz ciągnienia urobku i jazdy ludzi z poziomu 830 m.

Górniczy wyciąg szybowy przedziału północnego wyposażono w skipy o nośności 30 Mg wyposażone w piętro do prowadzenia ewakuacji ludzi z przedziału południowego oraz do wykonywania robót remontowo-konserwacyjnych.

W dniu 25.02.2018 r. na zmianie C3, rozpoczynającej się od godz. 23:00, w przedziale północnym szybu Grunwald III wykonywano przebudowę pomostu roboczego przekładanego stalowego w kształcie trójkąta o bokach 1,38x2,82x3,12 m z dźwigara 110 na dźwigar 85 po stronie wschodniej szybu. Roboty wykonywane były przez trzyosobową brygadę oddziału szybowego MPSz-1H z pomostu piętra skipu południowego. Po zdemontowaniu pomostu z dźwigara 110 przetransportowano go na piętrze skipu w rejon dźwigara 85 i przystąpiono do  prac montażowych. Na dźwigarze 83 zawieszono na cięgnie z liny ø 16 krążek linowy, przez którą przeprowadzono linę ø 8 z wciągarki ręcznej zamontowanej na pomoście piętra skipu. Koniec liny z wciągarki poprzez metalową klamrę połączono z belkami nośnymi pomostu. Przy pomocy wciągarki pomost wysunięto z piętra skipu i przystąpiono do jego ustawiania na dźwigarach zbrojenia szybowego. Jeden z pracowników przebywał na dźwigarze rozporowym, drugi obsługiwał wciągarkę z piętra, a przodowy stał obok wciągarki na krawędzi piętra. W trakcie ustawiania pomostu nastąpiło jego zaklinowanie i następnie nagłe uwolnienie. Przemieszczający się pomost docisnął głowę przodowego do blachy bocznej piętra skipu i spowodował uraz mózgowo-czaszkowy pracownika.

Przyczyną wypadku było dociśnięcie głowy przodowego do blachy bocznej piętra skipu w trakcie ustawiania pomostu roboczego na dźwigarach zbrojenia szybowego.

Informację opracowano na podstawie danych z SUG w Katowicach.

do góry