27 09 2024

  Wyższy Urząd Górniczy
            Departament
Warunków Pracy i Szkolenia            Katowice, dnia  11 grudnia 2024 r.

INFORMACJA Nr 47/2024/EW

o pożarze samojezdnego wozu kotwiącego typu ROOF MASTER 1.8 AWK, do którego doszło w dniu 27 września 2024 r. około godziny 428, w KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG „Rudna”. 

Do pożaru samojezdnego wozu kotwiącego typu ROOF MASTER 1.8 AWK, doszło w chodniku W-321 między przecinkami P-13 i P-14, w rejonie wiązki chodników T,W-321, przy komorze maszyn ciężkich KMC C-8 (dalej: „KMC C-8”).

W dniu 27 września 2024 r., na zmianie IV WSP, operator SWK (dalej: „operator”), pracownik oddziału mechanicznego C-2, otrzymał od sztygara zmianowego górniczego oddziału G-7 polecenie przebudowy stropu w chodniku T420a/E26 po obrywce. Operator, po wykonaniu OC i potwierdzeniu sprawności SWK wpisem do książki pracy maszyny, przystąpił do wykonywania zleconego zadania. Po zabudowaniu 31 kotew zakończył pracę i ok. godz. 405 rozpoczął zjazd do KMC oddziału C-2. Podczas przejazdu chodnikiem W-321, na odcinku pomiędzy przecinkami P-13 i P-14, w rejonie KMC C-8, o godzinie 417 operator zauważył dym wydostający się spod obudowy silnika wysokoprężnego. Zatrzymał SWK w celu sprawdzenia przyczyny zadymienia i zobaczył ogień po lewej stronie silnika, za blokiem aparatury elektrycznej typu BAMG. Uruchomił przyciskiem znajdującym się w kabinie stałą instalację gaśniczą typu ANSUL, która zadziałała, lecz nie ugasiła pożaru. Operator podjął bezskuteczną próbę ugaszenia pożaru gaśnicą podręczną, a następnie z pobliskiego telefonu poinformował o pożarze sztygara zmianowego z oddziału mechanicznego C-2, który powiadomił dyspozytora. Za SWK zjeżdżała kotwiarka typu SWKF o numerze zakładowym 386. Operator SWKF również poinformował sztygara zmianowego oddziału C 2 o pożarze i zadymieniu, w którym się znalazł, oraz że zjeżdża do KMC C-8. Sztygar mechaniczny oddziału C-8 wysłał na miejsce pożaru pojazdem transportowym typu SWTS czterech pracowników, którzy zabrali ze sobą dziewięć gaśnic proszkowych 6 kg i jedną gaśnicę śniegową. Na miejsce dojechał również pojazd transportowy z KMC C-2 z dwoma pracownikami, którzy przywieźli z sobą dwie gaśnice proszkowe 12 kg, trzy gaśnice proszkowe 6 kg oraz jedną gaśnicę śniegową oraz samojezdny wóz odwadniająco-zraszający SWOZ o numerze zakładowym 031 skierowany przez nadsztygara górniczego z oddziału G-9. Pracownicy z oddziałów C-2, C-8 i C-9 przystąpili do aktywnego gaszenia pożaru, używając gaśnic podręcznych oraz samojezdnego wozu odwadniającego SWOZ i ugasili pożar około godziny 440

Operator kotwiarki SWKF o numerze zakładowym 386, który zjechał do KMC C-8 zgłosił sztygarowi mechanicznemu złe samopoczucie, ból głowy oraz suchość w ustach i kaszel. Sztygar mechaniczny polecił wydać tego pracownika w asyście drugiej osoby na powierzchnię do punktu pierwszej pomocy przy szybie R-I, skąd został przetransportowany karetką przewozową SG-5 do Izby Przyjęć Miedziowego Centrum Zdrowia w Lubinie. Dyspozytor po uzyskaniu informacji od sztygara mechanicznego z oddziału C-2 podjął natychmiast pożarową akcję ratowniczą. Wezwał ratowników z Jednostki Ratownictwa Górniczo-Hutniczego w Sobinie, wyznaczył strefę zagrożenia oraz nakazał wycofanie ze strefy zagrożenia 17 pracowników. Około godziny 443 trzy zmobilizowane zastępy ratownicze z JRGH zostały odwołane ze względu na ugaszenia pożaru przez pracowników. Znajdujący się w strefie zagrożenia pracownicy samodzielnie wycofali się drogami ucieczkowymi poza wyznaczoną strefę. Nikt nie użył aparatu ucieczkowego. Dymy pożarowe zostały odprowadzone drogami zużytego powietrza w kierunku szybu wydechowego R VIII. W miejscu pożaru wykonano pomiary parametrów atmosfery kopalnianej. 

Przyczyna pożaru:
Prawdopodobną przyczyną pożaru SWK było zapalenie się aerozolu oleju napędowego od gorących elementów układu wydechowego silnika. Aerozol powstał w wyniku wypływu oleju napędowego, z nieszczelności na połączeniu puszkowego filtra paliwa z jego głowiczką, do przestrzeni otwartej w okolicy komory silnika spalinowego.

W związku z pożarem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu wydał decyzję, którą wstrzymał ruch zakładu górniczego KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG „Rudna”, w części dotyczącej eksploatacji samojezdnego wozu kotwiącego typu ROOF MASTER 1.8 AWK, do czasu przeprowadzenia przez właściwą jednostkę oceny wpływu stanu technicznego ww. kotwiarki na pożar, w aspekcie zgodności z obowiązującymi przepisami i dokumentacją techniczno-ruchową producenta w/w maszyny. 

Ponadto Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu nakazał Przedsiębiorcy KGHM Polska Miedź S.A. w Lubinie przetransportowanie samojezdnego wozu kotwiącego typu ROOF MASTER 1.8 AWK, z chodnika W-321, między przecinkami P-13 i P-14, w rejonie wiązki chodników T,W-321 przy KMC C-8, do wyznaczonego miejsca umożliwiającego przeprowadzenie ww. oceny przez właściwą jednostkę i uzależnił ponowną eksploatację przedmiotowej kotwiarki od doprowadzenia jej stanu technicznego do zgodności z dokumentacją techniczno-ruchową producenta, a także dokonania ponownego odbioru technicznego i uzyskania wymaganego zezwolenia kierownika ruchu zakładu górniczego na oddanie jej do ruchu. 

Informację opracowano na podstawie danych z OUG we Wrocławiu.

do góry