28 03 2025
Wyższy Urząd Górniczy
Departament
Warunków Pracy i Szkolenia Katowice, dnia 14 kwietnia 2025 r.
INFORMACJA Nr 9/2025/EW
w sprawie uszkodzenia obiektu budowlanego zakładu górniczego, zaistniałego w dniu 28 marca 2025 r. około godziny 420 w Polskiej Grupie Górniczej S. A. Oddział KWK Staszic-Wujek Ruch Staszic w Katowicach.
Zdarzenie zaistniało w budynku basztowej wieży szybowej szybu I PGG S.A. Oddział KWK Staszic-Wujek Ruch Staszic w Katowicach.
Budynek basztowej wieży szybowej szybu I PGG S.A. Oddział KWK Staszic-Wujek Ruch Staszic w Katowicach wybudowany został w centralnej części zakładu głównego w roku 1968. Basztowa wieża szybowa szybu I posiada konstrukcję żelbetową z żelbetowymi stropami. Obiekt po północnej i południowej stronie sąsiaduje z budynkami nadszybia. W budynku basztowej wieży szybowej szybu I, na poziomie 0,0 m zabudowane są wrota szybowe, wokół których znajduje się przejście kontrolno-rewizyjne. Strop w budynku basztowej wieży szybowej ma konstrukcję wspornikową i oparty jest na ścianach obiektu. Nad tym stropem zainstalowana jest zsuwnia transportująca urobek ze skipu na przenośnik taśmowy, zlokalizowany w sąsiadujący budynkiem nadszybia. Pomiędzy stropem na poziomie 6,5m a zsuwnią zabudowana została osłona z blachy stalowej, której celem jest ochrona szybu i stropu żelbetowego przed ewentualnymi materiałami, które mogłyby wypaść z zsuwni - osłona ta uniemożliwia bezpośredni dostęp do żelbetowego stropu od góry.
W dniu 28 marca 2025 r. około godziny 420, w budynku basztowej wieży szybowej szybu I w PGG S.A. Oddział KWK Staszic-Wujek w Katowicach, doszło do awarii elementu konstrukcyjnego, polegającej na oberwaniu się fragmentu stropu na poziomie 6,5 m i upadku gruzu, pochodzącego z tego fragmentu stropu na zrąb po stronie północnej szybu. Uszkodzenie fragmentu stropu na poziomie 6,5 m spowodowało utrudnienie technologiczne w zakresie przeprowadzania rewizji górniczych wyciągów szybowych szybu I, do czasu wykonania zabezpieczenia przejścia po północnej stronie zrębu szybu. Oberwanie się fragmentu stropu nie spowodowało innych uszkodzeń w konstrukcji budynku, zainstalowanych w obiekcie maszynach, urządzeniach i instalacjach. Nie było też osób poszkodowanych w wyniku zaistniałego zdarzenia.
Rejon zdarzenia został zabezpieczony oraz wezwano rzeczoznawcę, który dokonał oględzin budynku i określił warunki wznowienia ruchu załogi na zrębie szybu.
Przyczyną oberwania się fragmentu stropu na poziomie 6,5 m, była korozja konstrukcji żelbetowej stropu.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Katowicach.