28.07.2007

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
OWP-14/gem-23/2007

Katowice, dnia 01.08.2007 r.


I N F O R M A C J A Nr 14/2007 śm./EW


w sprawie wypadku śmiertelnego zaistniałego w dniu 28.07.2007 r. około godziny 255 w KWK „Budryk” S.A. w Ornontowicach, któremu uległ górnik.

Wypadek zaistniał w przygotowywanej do likwidacji ścianie B-6 w pokładzie 358/1, zlokalizowanej poniżej poziomu 900 m. Pokład 358/1 o grubości od 1,9 do 2,1 m, nachyleniu od 2 do 6°, zaliczony został do IV kategorii zagrożenia metanowego, klasy „B” zagrożenia wybuchem pyłu węglowego i I stopnia zagrożenia wodnego. Ściana o długości około 250 m prowadzona była pomiędzy chodnikami B-5 i B-6 systemem podłużnym z zawałem stropu, na całą grubość pokładu. Ściana wyposażona była w przenośnik typu JOY AFC, kombajn typu KSW-460 NE oraz 163 sekcje obudowy zmechanizowanej typu Glinik 09/23 POz.

W ścianie wykonywany był przedział transportowy, w oparciu o technologię zatwierdzoną przez kierownika ruchu zakładu górniczego. Do dnia 27.07.2007r. wykonano poszerzenie na odcinku od chodnika B-5 do sekcji obudowy zmechanizowanej nr 90. Obudowę przedziału transportowego stanowiły stropnice drewniane i stropnice stalowe, podbudowane stropnicami obudowy zmechanizowanej oraz stojakami drewnianymi. Strop i ocios opięty był siatką ogrodzeniową oraz drewnem.

W dniu 27.07.2007r. na zmianie nocnej, rozpoczynającej się o godz. 2400, sztygar zmianowy oddziału G-2 skierował do ściany 3 osobowy zespół pracowników, w celu wykonania transportu przenośnikiem zgrzebłowym materiałów do zabudowania stropu, w rejonie sekcji obudowy zmechanizowanej nr 70-80. Pracownicy układali materiał przeznaczony do transportu na korpusie napędu zwrotnego przenośnika ścianowego i połowicy zabudowanej w poprzek trasy przenośnika, w odległości około 0,4 m od korpusu. Połowica, od strony ociosu, przywiązana była linką stalową do stojaka drewnianego, a drugi jej koniec opierał się o konstrukcję napędu, w sposób uniemożliwiający przemieszczenie. Stosowanie połowicy było niezgodne z obowiązującą instrukcją transportu materiałów przenośnikiem zgrzebłowym typu JOY AFC w ścianie B-6 w pokładzie 358/1, zatwierdzoną przez kierownika ruchu zakładu górniczego. Podczas transportu jedna ze stropnic stalowych zsunęła się z trasy przenośnika w kierunku ociosu ścianowego. Pracownik zespołu próbował załadować stropnicę na przenośnik będący w ruchu. W czasie tej czynności poślizgnął się, a jego noga została pochwycona przez zgrzebło przenośnika. Pracownik został wciągnięty pod połowicę, doznając urazu wielonarządowego oraz wstrząsu krwotocznego, a po przewiezieniu do szpitala zmarł.

Przyczyną wypadku śmiertelnego było rozerwanie pachwiny górnika spowodowane pochwyceniem jego nogi i wciągnięciem na będący w ruchu przenośnik zgrzebłowy.

W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor OUG w Gliwicach nakazał:

  1. Wstrzymać ruch zakładu górniczego, w części dotyczącej eksploatacji przenośnika zgrzebłowego typu JOY AFC, w ścianie B-6 w pokładzie 358/1, do czasu doprowadzenia do zgodności z Polską Normą sygnału ostrzegawczego akustycznego, przed jego uruchomieniem.
  2. Ponownie zapoznać pracowników, zatrudnionych w ścianie B-6 w pokładzie 358/1 przy transporcie materiałów przenośnikiem typu JOY AFC, z instrukcją dotyczącą wykonywania transportu materiałów tym przenośnikiem.
  3. Zapoznać załogę zakładu górniczego oraz podmiotów zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego z przyczynami i okolicznościami zaistniałego wypadku śmiertelnego.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.


do góry