28.08.2006
Wyższy Urząd Górniczy Departament Warunków Pracy OWP-18/gem-21/2006 |
Katowice, dnia 5.09.2006 r. |
I N F O R M A C J A Nr 18/2006 śm/EW
w sprawie wypadku zbiorowego ( jeden wypadek śmiertelny i jeden wypadek ciężki) zaistniałego w dniu 28.08.2006 r o godz. 1825 w Zakładach Górniczo – Hutniczych „Bolesław” S.A. w Bukownie, w Kopalni „Olkusz-Pomorzany”, któremu ulegli pracownicy PBSz-ZUG Sp. z.o.o – firmy wykonującej roboty dołowe w ZGH „Bolesław” :
1. górnik, lat 51, pracujący w górnictwie14 lat, w firmie od 2.02.2006 r. – wypadek śmiertelny,
2. pomocnik dołowy, lat 30, pracujący w górnictwie 7 lat, w firmie od 27.03.2006 r. – wypadek ciężki.
Wypadek zbiorowy: jeden wypadek śmiertelny i jeden wypadek ciężki, miał miejsce w chodniku łączącym 2, wykonanym pomiędzy chodnikami badawczymi 1003 i 1004, w oddziału O/I, blok hektarowy 1146, na poz. 202 m npm. Złoże rud Zn-Pb to złoże niezagrożone tąpaniami, niemetanowe, niezagrożone wyrzutami gazów. Zostało zaliczone do III stopnia zagrożenia wodnego.
Chodnik łączący 2 miał długość 62,4 m. Od strony chodnika badawczego 1004 na odcinku 40 m wykonany został w obudowie podporowej ŁP-9. Pozostałe 22 m wyrobiska wykonane zostało w obudowie kotwowej stalowej wklejanej typu „Olkusz 16A”, w siatce kotwienia 1,0 m x1,0 m. W chodniku łączącym 2 w odległości ok. 12 m od skrzyżowania z chodnikiem badawczym 1003 zabudowano tamę wentylacyjną z taśm przenośnikowych (6 płatów gumy o szerokości 1,0 m, zawieszonych pomiędzy stropem a spągiem wyrobiska). Na skrzyżowaniu chodnika badawczego 1003 z chodnikiem łączącym 2 oraz za tamą wentylacyjną zainstalowane były sprawne punkty świetlne.
W dniu 28.08.2006 r. na zmianie II rozpoczynającej się od godz. 1400 sztygar zmianowy PBSz - ZUG Sp. z o.o., wyznaczył trzyosobową brygadę składającą się z operatora ładowarki ŁK-1 , górnika oraz pracownika zatrudnionego jako pomoc dołowa, do robót związanych z rozbiórką drewnianego kasztu ociosowego, transportu drewna oraz do prac związanych z przedłużeniem rurociągu sprężonego powietrza w chodniku badawczym 1066, wykonywanego z chodnika badawczego 1003. Prace przy rurociągu prowadzono przy użyciu ładowarki ŁK-1 nr kopalniany 301, przystosowanej do wykonywania robót z łyżki. Około godz. 1800 , po podwieszeniu rury Φ 100 z PCV w rejonie chodnika 1066, brygada przemieściła się chodnikiem badawczym 1003 w kierunku południowym, aby zakręcić zawór odcinający zamontowany na ww. rurociągu. Zawór ten znajdował się w odległości 4,1 m od skrzyżowania z chodnikiem łączącym 2, na wysokości ok. 4,2 m.
Górnik wraz z pomocnikiem weszli do łyżki ładowarki . Operator ładowarki podniósł łyżkę na odpowiednią wysokość aby zakręcić zawór odcinający sprężone powietrze w rurociągu. W tym czasie chodnikiem 1003 jechała ładowarka ŁK-1 nr 303 z urobkiem z chodnika 1066 w kierunku południowym na wysyp. Operator ładowarki ŁK-1 nr 301 chcąc przepuścić nadjeżdżającą ładowarkę z urobkiem, opuścił łyżkę w której znajdowali się górnik
i pomocnik i wjechał do chodnika łączącego 2, łyżką do przodu, zatrzymując się 2,7 m przed tamą. W tym czasie chodnikiem łączącym 2 od strony chodnika badawczego 1004, jechała z urobkiem ładowarka LKP nr 365. Przejechała przez tamę z gum przenośnikowych i najechała na stojącą za tamą ładowarkę ŁK-1. W wyniku zderzenia ciągnik ładowarki LKP przygniótł obu pracowników znajdujących się w łyżce ładowarki do konstrukcji łyżki, którzy doznali rozległych obrażeń.
Po udzieleniu pierwszej pomocy, poszkodowani zostali wytransportowani samojezdnym wozem transportowym na powierzchnię i przewiezieni do Szpitala Powiatowego w Olkuszu.
W wyniku doznanych ran górnik zmarł w szpitalu o godz. 050
Przyczyną wypadku było najechanie ładowarki LKP na stojącą za tamą wentylacyjną łyżkę ładowarki ŁK-1 w której znajdowali się dwaj pracownicy. W wyniku najechania nastąpiło przygniecenie ciągnikiem ładowarki LKP górnika i pomocnika dołowego przebywających w łyżce ładowarki ŁK-1do konstrukcji łyżki maszyny.
Przyczyna ta była następstwem:
1. Niedozwolonego przewożenie pracowników w łyżce ładowarki,
2. Nieprzestrzegania ustaleń regulaminu transportu oponowego.
W związku z zaistniałym wypadkiem, Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie wydał decyzje, w których nakazał:
1. Dokonać specjalistycznych badań stanu technicznego samojezdnych pojazdów oponowych:
· ładowarki typu ŁK-1 nr zakł. 301,
· ładowarki typu LKP-0803 nr zakł. 365.
przez właściwą jednostkę upoważnioną do przeprowadzenia badań i oceny ich stanu technicznego.
2. Wstrzymać eksploatację ładowarek typu ŁK-1 nr zakł. 301 oraz LKP-0803 nr zakł. 365 do czasu uzyskania wyników ich badań oraz doprowadzenia ich stanu technicznego do
zgodności z wymogami właściwych dokumentacji techniczno-ruchowych.
3. Powtórnie zapoznać wszystkich pracowników PBSz-ZUG zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego ZGH Bolesław w Bukownie kopalnia Olkusz-Pomorzany z obowiązującym Regulaminem transportu oponowego.
4. Zapoznać z okolicznościami i przyczynami zaistniałego wypadku kierownictwo
i osoby dozoru ruchu oraz całą załogę zakładu górniczego.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Krakowie.