29 08 2021
Wyższy Urząd Górniczy
Departament
Warunków Pracy i Szkolenia Katowice, dnia 12 października 2021 r.
INFORMACJA Nr 37/2021/EW
w sprawie zawału zaistniałego w dniu 29 sierpnia 2021 r., około godziny 2210 w Jastrzębskiej Spółce Węglowej S.A. Oddział KWK „Knurów-Szczygłowice” Ruch Knurów w Knurowie, w wytycznej W83S, na poziomie 850 m.
Zawał wystąpił w wytycznej W83S na poziomie 850 m w odległości około 105 m na zachód od przekopu G8E obejmując odcinek wyrobiska o długości 15 m.
Wytyczna W83S na poziomie 850 m wydrążona w latach 1995 - 1996 jako wyrobisko kamienne poziome, objęta została granicami pola IV kategorii zagrożenia metanowego oraz zaliczona do klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego i stopnia „a” niebezpieczeństwa wybuchu metanu.
W rejonie odległym około 150 m na zachód od przekopu G8E wytyczna W83S wykonana została w obudowie typu ŁP10/V29/4/A z rozstawem odrzwi co 1,0 m stabilizowanych rozporami stalowymi i opinką z okładzin żelbetowych układanych ażurowo na stropnicach rębem oraz na łukach ociosowych na płask. W miejscu tym w stropie wytycznej W83S zalegały kolejno mułowiec i iłowiec piaszczysty o grubości odpowiednio około: 0,5 m i 5,0 m.
Wytyczna W83S na poziomie 850 m stanowiła jedną z dróg wentylacyjnych doprowadzania powietrza do rejonu ściany nr 9 w pokładzie 408/2 oraz w tym wyrobisku zabudowana była między innymi trakcja elektryczna kolei podziemnej i rurociąg p.poż. zasilający w wodę 3 rejony drążonych wyrobisk korytarzowych.
W dniu 29 sierpnia 2021 r. około godziny 2210, maszynista kolei podziemnej oddziału GPD1-K, kierując pociągiem osobowym w przekopie G8E, przy wytycznej W83S stwierdził brak napięcia w sieci elektrycznej trakcji przewodowej. Po wejściu do wytycznej W83S zauważył, że około 150 m na zachód od przekopu G8E przekrój poprzeczny wyrobiska całkowicie wypełniony jest rumoszem skalnym, przy czym wyrobiskiem nadal przepływało powietrze. Maszynista bezzwłocznie, telefonicznie poinformował dyspozytora ruchu kopalni o zawale w wytycznej W83S. Dyspozytor przekazał tę informacje kierownikowi działu wentylacji pełniącemu dyżur kierownika ruchu zakładu górniczego oraz kierownikowi działu górniczego. W dniu 30 sierpnia 2021 r. około godziny 030 osoby te przeprowadziły kontrolę obudowy w wytycznej W83S stwierdzając zawał około 150 m na zachód od przekopu G8E. Około godziny 500 kierownik działu wentylacji powiadomił kierownika ruchu zakładu górniczego o zawale w wytycznej W83S. W wyniku zawału w tym wyrobisku zerwaniu uległa elektryczna trakcja przewodowa oraz uszkodzony został rurociąg p.poż., przy czym zawał nie spowodował zmniejszenia ilość powietrza w rejonie wentylacyjnym ściany nr 9 w pokładzie 408/2, do którego powietrze doprowadzano także innymi drogami wentylacyjnymi.
Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach powiadomiony został o zawale w dniu 30 sierpnia 2021 r., o godzinie 710.
W związku z zawałem w wytycznej W83S na poziomie 850 m żaden z pracowników nie zgłosił wypadku.
Przyczyną zawału skał stropowych w wytycznej W83S na poziomie 850 m była utrata stabilności i podporności odrzwi obudowy chodnikowej typu ŁP10/V29/4/A.
Przyczyna ta była następstwem braku wzmocnienia lub wymiany skorodowanych odrzwi w wyniku nierzetelnej kontroli obudowy utrzymywanej przez 25 lat wytycznej W83S na poziomie 850 m, przez co w nieprawidłowy sposób oceniany był jej stan techniczny.
W związku z zaistniałym zawałem, Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach decyzją z dnia 30 sierpnia 2021 r.:
wstrzymał ruch zakładu górniczego w części dotyczącej:
- ruchu załogi,
- ruchu pociągów kolei podziemnej,
- eksploatacji sieci elektrycznej trakcji przewodowej,
- eksploatacji kabli wysokiego napięcia typu YHKGXSekyn 3x240mm2 oraz YHKGXeky 3x35mm2,
w wytycznej W83S na poziomie 850 m, na odcinku od 105 m do 120 m wyrobiska na zachód od przekopu Ga8E, do czasu:
- usunięcia skutków zawału, które wystąpiły na odcinku od 105 m do 120 m wyrobiska na zachód od przekopu Ga8E,
- przywrócenia funkcjonalności wytycznej W83S oraz zapewnienia odpowiedniej podporności i stabilności obudowy na wyżej wymienionym odcinku wyrobiska, w oparciu o szczegółową technologię opracowaną przez kierownika działu górniczego i zatwierdzoną przez kierownika ruchu zakładu górniczego,
- przeprowadzenia ponownego odbioru stanu wyrobiska przez komisję powołaną przez kierownika ruchu zakładu górniczego
oraz nakazał:
- przeanalizować wpływ skutków zaistniałego zawału w wytycznej W83S na poziomie 850 m na poszczególne rejony kopalni, w celu zapewnienia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu zakładu górniczego,
- przywracanie funkcjonalności wytycznej W83S na poziomie 850 m na odcinku objętym skutkami zawału prowadzić na podstawie szczegółowych ustaleń, zatwierdzonych przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
- zabezpieczyć dojście do wytycznej W83S na poziomie 850 m, objętej zawałem do czasu zapewnienia prawidłowej podporności i stabilności obudowy wyrobiska zgodnie ze szczegółowymi ustaleniami Kierownika Działu Górniczego, zatwierdzonymi przez Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego,
- zabezpieczyć i zinwentaryzować podczas usuwania skutków zawału w wytycznej W83S na poziomie 850 m elementy obudowy chodnikowej tj.: łuki stropnicowe i łuki ociosowe obudowy ŁP10/V29/4/A, rozpory stalowe, strzemiona zamków obudowy oraz elementy stalowych podciągów wykorzystywanych do stabilizacji obudowy chodnikowej zastosowane w tym wyrobisku.
- ustalić zasady kontroli stanu zagrożeń oraz składu i parametrów powietrza w wytycznej W83S na poziomie 850 m. Powyższe zasady powinny zostać zatwierdzone przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.