29.07.2006

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy

Katowice, dnia 31.07.2006 r.

 

I N F O R M A C J A   Nr 15/2006śm/EW

w sprawie wypadku śmiertelnego zaistniałego w dniu 29 lipca 2006r., około godz.915,  w KHW S.A. KWK „Wesoła” w Mysłowicach, któremu uległ pracownik Przedsiębiorstwa Usług Górniczych „REMAGUM – SERWIS” Sp. z o.o. w Mysłowicach.

 

Wypadek zaistniał w przekopie przewozowym do partii D1 na poziomie 665m, w rejonie skrzyżowania z pochylnią kamienną do pokładu 405/2. Przekop przewozowy o szerokości 4,8m, wysokości 3,3m i nachyleniu 0o wykonano w obudowie ŁP9/V29/4. W wyrobisku ułożono tor kopalnianej kolei podziemnej oraz zabudowano napęd, stanowisko operatora i stację napinającą kolejki podwieszonej typu KSP-63. Kolejka służyła do transportu materiałów z przekopu, pochylnią kamienną do pokładu 405/2, do pochylni IIIc zachodniej - będącej w drążeniu. Zestaw transportowy kolejki składał się z dwóch wózków hamulcowych, zespołu ciągnącego i czterech wózków nośnych. Ramię ciągnące zestawu transportowego było przymocowane do liny ciągnącej  za pomocą zacisku skręconego dziewięcioma śrubami zamiast dziesięcioma a jedna z tych śrub była poluzowana. Cały zestaw transportowy zabezpieczony był liną bezpieczeństwa. Pochylnia kamienna do pokładu 405/2 o długości około 250m i nachyleniu do około 20o wykonana była w obudowie typu ŁP9/V29/4/A.

W dniu 29 lipca 2006r. na zmianie A trwającej od godz. 600 do godz. 1330 sztygar zmianowy górniczy PUG „REMAGUM-SERWIS” Sp. z o.o. skierował trzyosobowy zespół pracowników do transportu materiałów kolejką podwieszoną typu KSP-63 i jednego pracownika do prac pomocniczych w przekopie przewozowym do partii D1. Do obsługi napędu kolejki wyznaczono pracownika oddziału górniczego z kopalni. Przodowy zespołu, bez skontrolowania trasy transportu, polecił przejechać zestawem transportowym kolejki z przekopu przewozowego do pochylni kamiennej, w miejsce pozostawionych (na poprzednich zmianach) czterdziestu elementów obudowy chodnikowej. Po załadowaniu obudowy na zestaw transportowy, przodowy nadał sygnał do jazdy w dół pochylni. Po uruchomieniu kolejki nastąpiło samoczynne, niekontrolowane przemieszczenie zestawu transportowego, który uderzył w wóz urobkowy pozostawiony na torze  w przekopie przewozowym do partii D1. Wóz  przewrócił się i przygniótł pracownika zatrudnionego do prac pomocniczych, który zmarł w wyniku doznanych obrażeń.

 

Na podstawie dotychczasowych ustaleń stwierdzono, że przyczyną wypadku było:

-  Przebywanie pracownika na trasie transportu zestawu transportowego kolejką typu KSP-63,

-  niewłaściwy stan techniczny kolejki podwieszanej,

-  niewłaściwa praca osób dozoru ruchu firmy PUG „REMAGUM-SERWIS” Sp. z o.o. i przodowego.

 

W związku  z zaistniałym wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Katowicach wydaną decyzją nakazał:

1.      Wstrzymać ruch układu transportu kolejką podwieszoną typu KSP-63 z napędem HNK-2 z przekopu przewozowego do patii D1 na poziomie 665m do drążonej pochylni IIIc  w pokładzie 405/2 do czasu:

-         doprowadzenia do zgodności z dokumentacją techniczno-ruchową producenta i dokumentacją układu transportu kolejki,

-         dokonania ponownego komisyjnego odbioru urządzeń układu transportowego i uzyskania zezwolenia Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego na oddanie go do ruchu.

2.      Wstrzymać eksploatację skorodowanego i uszkodzonego kopalnianego wozu urobkowego o nr 3289.

3.      Przedstawić Dyrektorowi OUG wyniki badań, przeprowadzonych przez rzeczoznawcę ds. ruchu zakładu górniczego, zestawu ciągnącego kolejki wraz z odcinkiem liny o średnicy 22mm, zabudowanej w ramieniu ciągnącym oraz dwóch wózków hamulcowych typu WHR-1 o nr kopalnianych 141 i 143, będących na wyposażeniu zestawu transportowego kolejki typu KSP-63.

4.       Zapoznać załogę kopalni z przyczynami i okolicznościami zaistniałego wypadku.

 

Informację opracowano na podstawie danych  z OUG w  Katowicach.

 

 

do góry