30.07.2009

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
OWP-15/gem-20/2009

Katowice, dnia 4.08.2009 r.

I N F O R M A C J A Nr 15/2009 śm./EW

w sprawie wypadku śmiertelnego zaistniałego w dniu 30.07.2009 r., około godziny 520 w KHW S.A. KWK „Mysłowice-Wesoła” Ruch Wesoła w Mysłowicach, któremu uległ górnik Przedsiębiorstwa Techniczno – Wdrożeniowego Uran Sp. z o.o., lat 47, pracujący w górnictwie 25 lat.

Wypadek zaistniał w upadowej równoległej do pokładu 510 w rejonie skrzyżowania z upadową taśmową na poziomie 665 m. Wyrobiska kamienne o wysokości do 4,15 m, szerokości do 6,55 m i nachyleniu do 0,50 wykonane zostały w obudowie typu ŁP 10/V29. W upadowych zabudowane zostały nawierzchnie torowe o szerokości 600 mm z szyn S24, po których prowadzono ręczny transport kołowych jednostek transportowych, pomiędzy przekopem do szybu „Wacław” na poziomie 665 m, a stacją nadawczo – odbiorczą w upadowej równoległej do pokładu 510.

W dniu 29 lipca 2009 r. na zmianie nocnej, trwającej od godziny 000 do godziny 730, sztygar zmianowy PTW Uran Sp. z o.o. skierował do prac transportowych czterech górników w tym przodowego. Zadaniem brygady było przeprowadzenie transportu ręcznego wozu typu WSDł, załadowanego elementem przenośnika łańcuchowego kombajnu chodnikowego typu AM-65, z przekopu do szybu „Wacław” poz. 665m do stacji nadawczo – odbiorczej w upadowej równoległej do pokładu 510.

Sposób załadunku przenośnika na wóz oraz zły stan nawierzchni torowej nie gwarantował zachowania stateczności w czasie prowadzonego transportu. Pomimo tego brygada transportowa rozpoczęła prowadzenie prac.

Około godziny 520, w czasie przejazdu przez krzywiznę toru do upadowej równoległej do pokładu 510, doszło do utraty stateczności wozu i jego przewrócenia, w wyniku czego przodowy brygady transportowej, został dociśnięty do spągu transportowanym elementem przenośnika.

Pierwszej pomocy poszkodowanemu udzielili pracownicy zatrudnieni w brygadzie transportowej. Po wytransportowaniu na powierzchnię, o godzinie 624, lekarz zespołu reanimacyjnego stwierdził zgon poszkodowanego w wyniku doznanego urazu na plecach, w okolicy klatki piersiowej i miednicy małej.

Przyczyną wypadku śmiertelnego było przygniecenie górnika do spągu, elementem przenośnika łańcuchowego podwójnego kombajnu chodnikowego, w wyniku utraty stateczności i przewrócenia wozu, przemieszczanego ręcznie po torach.

W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Katowicach nakazał:

  1. Wstrzymać ruch zakładu górniczego, w części dotyczącej prowadzenia transportu ręcznego jednostkami kołowymi po torach w upadowej taśmowej i upadowej równoległej do pokładu 510 na poziomie 665 m, elementów kombajnu chodnikowego typu AM-65 do czasu:
    a) opracowania technologii uwzględniającej:
    • sposób bezpiecznego wstawienia na tor przewróconego wozu typu WSDł załadowanego przenośnikiem łańcuchowym podwójnym kombajnu chodnikowego,
    • przeładowanie przenośnika łańcuchowego podwójnego kombajnu chodnikowego na inną jednostkę kołową,
    b) doprowadzenia do stanu prawidłowego toru o szerokości 600 mm z szyn S24, w rejonie skrzyżowania upadowej taśmowej z upadową równoległą do pokładu 510 na poziomie 665 m, w zakresie:
    • uzyskania właściwej szerokości toru i odstępów pomiędzy główkami szyn,
    • uzyskania odstępu ruchowego pomiędzy główką szyny toru, a konstrukcją podtrzymującą napęd przenośnika taśmowego,
    • usunięcia nieprawidłowości w działaniu mechanizmu zwrotnicy rozjazdu torowego, zabudowanego w upadowej taśmowej, przed skrzyżowaniem z upadową równoległą do pokładu 510 na poziomie 665m.
  2. Ponownie przeanalizować ustalenia dotyczące prowadzenia, na powierzchni zakładu górniczego, załadunku i zabezpieczania elementów wielkogabarytowych, na kołowe jednostki transportowe, w zakresie właściwego:
    a) doboru jednostek transportowych do transportowanego elementu,
    b) usytuowania względem siebie środków ciężkości jednostki kołowej i transportowanego elementu,
    c) zabezpieczenia przed możliwością przemieszczenia się transportowanych elementów na kołowej jednostce transportowej.
  3. Zweryfikować obowiązujące procedury bezpiecznego transportu elementów ciężkich i wielkogabarytowych.
  4. Przed wznowieniem transportu kołowego w upadowej taśmowej i upadowej równoległej do pokładu 510 na poziomie 665m przeprowadzić ponowny odbiór urządzeń transportowych przez komisję w składzie ustalonym przez kierownika ruchu zakładu górniczego. Wznowienie transportu uzależnić od uzyskania zgody KRZG.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Katowicach.
do góry