31 01 2015

  Wyższy Urząd Górniczy

   Departament Górnictwa
Otworowego i Wiertnictwa

Katowice, dnia  5  lutego 2015 r.

 

 I N F O R M A C J A Nr 4/2015/EW

o wypadku, wstępnie zakwalifikowanym jako ciężki, zaistniałym w dniu 31 stycznia 2015 r., około godz. 933, w rejonie skrzyżowania p‑ka53/poch.C‑183 w KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG „Rudna”, któremu uległ ślusarz-mechanik maszyn i urządzeń górniczych pod ziemią, lat 32, pracujący
w górnictwie 7 lat

 

W dniu 31.01.2015r. ok. godz. 933 w O/ZG „Rudna”, w rejonie skrzyżowania przecinki 53 i chodnika C-183, wystąpił opad fragmentu stropu, w wyniku którego wypadkowi uległ ślusarz-mechanik maszyn i urządzeń górniczych pod ziemią, przodowy trzyosobowej brygady kotwiącej.

Wiązka pochylń C-182÷C-184 wykonana w 1985 r. zlokalizowana jest w sąsiedztwie filara ochronnego szybu R-VIII, w obszarze górniczym Lubin-Małomice. Wyrobiska zabezpieczane były obudową kotwową rozprężną, wklejaną oraz rurowo-cierną o długości żerdzi min. 1,6 m w siatce kotwienia 1,5 x 1,5 m.

W miejscu wypadku skrzyżowanie miało wymiary 7 x 8 m a wysokość wynosiła 3,8 m. Strop zabudowany był starą obudową kotwową. Prowadzono przebudowę z równoczesnym dodatkowym wzmacnianiem obudowy kotwami linowo-spoiwowymi. W okresie drążenia i użytkowania wyrobiska strop był w przeszłości kotwiony dwukrotnie.

Odspojenie łaty skalnej o wymiarach ok. 1,5 x 0,5 x 0,3 m nastąpiło w momencie zatłaczania przez poszkodowanego mieszaniny cementowej do otworu kotwy linowo-spoiwowej,
(o długości 5 m), z platformy wozu kotwiarki linowej SWK Roof Master nr zakładowy 223.
Łata spadając uderzyła poszkodowanego w twarz powodując wg wstępnej opinii lekarskiej głęboką ranę policzka, uraz żuchwy i podejrzenie urazu kręgosłupa szyjnego.

Przyczyną wypadku było uderzenie poszkodowanego bryłami skalnymi opadającymi ze stropu.

Po oględzinach przeprowadzonych w dniu 31.01.2015 r. Dyrektor OUG we Wrocławiu decyzją l.dz. WRO.0231.5.2015.D nakazał wstrzymać ruch zakładu górniczego KGHM Polska Miedź S.A. Oddział Zakłady Górnicze „Rudna” w Polkowicach, w części dotyczącej skrzyżowania chodnika C-183 z przecinką P-53, do czasu przeprowadzenia dodatkowej kontroli stanu stropu i obudowy oraz ustalenia sposobu bezpiecznego zabudowania stropu skrzyżowania na zasadach ustalonych przez Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego.

 Informację opracowano na podstawie danych z OUG we Wrocławiu.

 

do góry