4 05 2017
Wyższy Urząd Górniczy
Departament Górnictwa
Otworowego i Wiertnictwa
Katowice, dnia 11 maja 2017 r.
INFORMACJA Nr 8s/2017/EW
w sprawie wypadku indywidualnego śmiertelnego zaistniałego w dniu 4 maja 2017 r., około godziny 800, w likwidowanej części odkrywkowego zakładu górniczego „Niemce - Rokitno II – część NE – Pole A” w miejscowości Wólka Rokicka Kolonia, gmina Niemce, powiat lubartowski, woj. lubelskie, któremu uległ kierowca samochodu ciężarowego, lat 59, nie pracującyw górnictwie.
Wypadek śmiertelny nastąpił w likwidowanym wyrobisku poeksploatacyjnym złoża piasków budowlanych „Niemce-Rokitno II część NE” w polu A należącym do przedsiębiorcy Kruszywa Niemce S.A. Likwidacja części odkrywkowego zakładu górniczego „Niemce – Rokitno II – Część NE – Pole A” polega na wypełnianiu wyrobiska poeksploatacyjnego odpadami (skała płonna pochodząca z kopalni węgla kamiennego Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A.) w procesie odzysku R5 w celu przywrócenia pierwotnej rzeźby terenu, zgodnie z decyzjami wydanymi przez Marszałka Województwa Lubelskiego na odzysk odpadów oraz planem ruchu likwidowanej części odkrywkowego zakładu górniczego „Niemce – Rokitno II – Część NE – Pole A” zatwierdzonym decyzją Dyrektora OUG w Lublinie z dnia 25 kwietnia 2016 r., znak: LUB.920.28.2016.BS.
W dniu zdarzenia prowadzono prace związane z wypełnianiem wyrobiska poeksploatacyjnego odpadami, tj. skałą płonną. Skała płonna dostarczana była samochodami ciężarowymi na strop wyrobiska poeksploatacyjnego, na utwardzony częściowo płytami żelbetowymi plac, a następnie wyładowany towar był sukcesywnie za pomocą spycharki LIEBHERR 734 przemieszczany do wyrobiska poeksploatacyjnego.
W dniu 4 maja 2017 r. operator spycharki pracownik „firmy obcej”, prowadzącej prace w ruchu zakładu górniczego rozpoczął pracę na I-wszej zmianie, trwającej od godz. 6.00 do godz. 14.00. Ruch zakładu w dniu wypadku nie był nadzorowany przez osoby kierownictwa i dozoru ruchu. Jak ustalono do chwili wypadku na miejsce wyładunku przyjechało kilka samochodów ciężarowych, a operator spycharki sukcesywnie przemieszczał skałę płonną do wyrobiska. Około godz. 8:00 do miejsca wyładunku, zlokalizowanego w odległości około 10 m od krawędzi skarpy, podjechał kierowca samochodu ciężarowego SCANIA i wyładował skałę płonną na placu rozładunkowym. Wyładunek spowodował zmianę obciążenia naczepy i utratę przyczepności kół napędowych, co skutkowało unieruchomieniem samochodu. Kierowca poprosił operatora spycharki o pociągnięcie samochodu ciężarowego, tak aby samochód odzyskał przyczepność.
Operator podjechał tyłem spycharki do kabiny samochodu ciężarowego, kierowca zapiął stalową linę (o długości ok. 3,0 m) do zaczepu na przodzie samochodu i tyłu spychacz. Po zajęciu miejsca w kabinie samochodu, kierowca oraz operator spycharki wykonali holowanie pojazdu na odległość około 4,0 m od miejsca wyładunku, do momentu odzyskania przyczepności kół napędowych. Operator spycharki zatrzymał maszynę, a kierowca samochodu ciężarowego podjechał na odległość około 1,0 m od tyłu spycharki aby umożliwić odczepienie liny holowniczej. Kierowca samochodu wysiadł z kabiny, odpiął linę holowniczą i jej koniec zaczepił z tyłu spycharki. Kierowca samochodu wykonał ruch ręką w kierunku operatora spycharki aby ten odjechał, sam pozostając na miejscu w celu zamknięcia części atrapy maski, pod którym umieszczony jest zaczep do holowania. Operator spycharki lewą ręką zwolnił dźwignię bezpieczeństwa i przy ruchu powrotnym ręką zaczepił o dźwignię jazdy spycharki powodując jej przesunięcie do tyłu. Ponieważ spycharka była uruchomiona, a dźwignia prędkości obrotowej ustawiona w pozycji maksymalnej, przesuniecie dźwigni jazdy do tyłu spowodowało niekontrolowane, gwałtowne przemieszczenie do tyłu maszyny i dociśnięcie kierowcy do kabiny samochodu ciężarowego. Następnie operator spycharki ruszył do przodu spycharką na odległość ok. 2 m od samochodu ciężarowego w celu uwolnienia poszkodowanego i udzielenia mu pomocy.
Na miejsce wyładunku po pewnym czasie przyjechał następny samochód ze skałą płonną i operator spycharki poprosił kierowcę, aby zadzwonił na numer alarmowy. Około godziny 8:30 przybyły na miejsce wypadku lekarz pogotowia ratunkowego stwierdził zgon poszkodowanego.
O zaistniałym wypadku Dyrektor OUG w Lublinie został powiadomiony w dniu 4 maja 2017 r. około godziny 1000. Miejsce zdarzenia zostało zabezpieczone do czasu przyjazdu pracowników OUG w Lublinie. Nieznacznemu przemieszczeniu uległa jedynie spycharka, w celu udzielenia pomocy poszkodowanemu.
Podczas oględzin na miejscu wypadku stwierdzono, że spycharka LIEBHERR 734 wyposażona była w niesprawny dźwiękowy sygnał cofania. Ponadto kierownik ruchu nie dopuścił spycharki LIBHERR 734 do ruchu w zakładzie górniczym oraz nie upoważnił operatora do jej obsługi.
Przyczyną wypadku było przyciśnięcie poszkodowanego kierowcy do kabiny jego samochodu ciężarowego przez przemieszczającą się w gwałtowny sposób spycharkę, w wyniku niekontrolowanego przesunięcia dźwigni jazdy w pozycję „do tyłu” przez jej operatora.
W związku z zaistniałym wypadkiem, Dyrektor OUG w Lublinie wstrzymał ruch likwidowanej części odkrywkowego zakładu górniczego „Niemce-Rokitno II – część NE – Pole A”, w części dotyczącej eksploatacji spycharki LIBHERR 734, określając następujące warunki jego wznowienia:
- wyposażyć spycharkę w sygnalizację ostrzegawczą oraz akustyczną sygnalizację cofania,
- podjąć niezbędne środki zapobiegawcze polegające na zabezpieczeniu spycharki uniemożliwiającym włączenie i eksploatację maszyny do czasu usunięcia w/w nieprawidłowości,
- dokonać komisyjnego przeglądu stanu technicznego spycharki i oddać do ruchu na podstawie pisemnego zezwolenia kierownika ruchu zakładu górniczego.
Ponadto Dyrektor OUG w Lublinie wydał decyzję nakazującą:
- Wyznaczyć osobę kierownictwa lub dozoru ruchu zakładu górniczego do wykonywania nadzoru nad prowadzeniem ruchu tego zakładu na danej zmianie albo ruch zakładu górniczego na danej zmianie nadzorować osobiście.
- Obsługę maszyn, tj. spycharki wykonującej prace w ruchu zakładu górniczego, powierzyć pracownikom posiadającym odpowiednie upoważnienie do obsługi danego typu maszyny wydane przez kierownika ruchu zakładu górniczego na podstawie udokumentowanych uprawnień i kwalifikacji.
- Przeszkolić osoby wykonujące prace w ruchu zakładu górniczego w zakresie znajomość przepisów, zagrożeń oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w ruchu zakładu górniczego, w tym w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Zapoznać pracowników zakładu górniczego z obowiązującym dokumentem bezpieczeństwa lub odpowiednią jego częścią
- Zapoznać operatora spycharki z opracowaną przez kierownika ruchu zakładu górniczego, instrukcją bezpiecznego wykonywania pracy na stanowisku operatora spycharki.
- Określić dla spycharek i samochodów ciężarowych poruszających się w zakładzie górniczym, szerokość pasa bezpieczeństwa, w zależności od przyjętej technologii eksploatacji złoża, od górnej lub dolnej krawędzi poszczególnych skarp. Przekroczenie granicy tego pasa jest niedopuszczalne.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Lublinie.
.