5 08 2024

    Wyższy Urząd Górniczy
            Departament
Warunków Pracy i Szkolenia                              Katowice, dnia  14 sierpnia 2024 r.

INFORMACJA Nr 36/2024/EW

w sprawie zawału zaistniałego w dniu 5 sierpnia 2024 r., w Polskiej Grupie Górniczej S.A. Oddział KWK Staszic - Wujek Ruch Murcki - Staszic w Katowicach.

Zawał zaistniał w Chodniku odstawczym badawczym w polu S w przystropowej warstwie pokładu 510 na poziomie 900 m, na odcinku około 29,5 m. 

Pokład 510 zaliczony został do II stopnia zagrożenia tąpaniami, IV kategorii zagrożenia metanowego, klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego i I stopnia zagrożenia wodnego. 

W latach 2006-2010, pomiędzy Przecinkami IXb-S i Ib-S w pokładzie 510 wydrążono Chodnik odstawczy badawczy o długości około 2546 m i  nachyleniu do 2°. Chodnik ten wykonano w obudowie typu ŁP12/V29/4/A, stawianej maksymalnie co 0,8 m, stabilizowanej rozporami stalowymi dwustronnego działania z opinką stropu i ociosów z siatek stalowych. W stropie Chodnika odstawczego badawczego zalegało około 12,5 m iłowca. Wyrobisko te stanowiło drogę odprowadzania powietrza z rejonów prowadzonych robót górniczych, w tym drążonych Upadowych 5b/510/S oraz 5b-bis/510/S w pokładzie 510 w polu S do podsieci szybów wentylacyjnych Zygmunt i IV. 

W dniu 5 sierpnia 2024r., na zmianie rozpoczynającej się o godzinie 600, sztygar zmianowy oddziału górniczego, kontrolował wyrobiska, w tym Chodnik odstawczy badawczy w pokładzie 510. Około godziny 816 stwierdził, że w Chodniku odstawczym badawczym, na odcinku około 30 m na południe od Upadowej 5b/510/S w pokładzie 510, wystąpił zawał skał stropowych. Nad gruzowiskiem skalnym, które wypełniło cały przekrój wyrobiska, powstała pustka sięgająca na wysokość do 6,0 m, przez co zachowany został przepływ powietrza. Sztygar zmianowy oddziału górniczego telefonicznie powiadomił dyspozytora ruchu zakładu górniczego. Dojście do miejsca zawału zostało zabezpieczone. Do godziny 816 kopalniana stacja geofizyki górniczej nie zarejestrowała wstrząsów górotworu w rejonie Chodnika odstawczego badawczego w pokładzie 510. W związku z zawałem żaden z pracowników nie zgłosił wypadku i nie było konieczności wycofywania pracowników.

Według wstępnych ustaleń przyczyną zawału było grawitacyjne przemieszczenie się skał stropowych do wyrobiska, w wyniku utraty stabilności i podporności obudowy.

W związku z zaistniałym zawałem, Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Katowicach wydał decyzje, w których nakazał między innymi:

  • wstrzymać ruch załogi w Chodniku odstawczym badawczym, pokład 510/IIIw, na poziomie 900 m, na odcinku od skrzyżowania z Upadową Vb-S do skrzyżowania z Upadową 5b/510/S, do czasu:
    • usunięcia skutków zawału zaistniałego na odcinku Chodnika odstawczego badawczego od 1694,0 m do 1723,5 m,
    • wzmocnienia lub wymiany obudowy na odcinku od skrzyżowania z Upadową Vb-S do skrzyżowania z Upadową 5b/510/S,
    • uzupełnienia brakujących oraz wymiany uszkodzonych i skorodowanych rozpór stabilizujących obudowę i siatek opinających strop i ociosy Chodnika odstawczego - badawczego, na poziomie 900m, na odcinku od skrzyżowania z Upadową Vb-S do skrzyżowania z Upadową 5b/510/S,
    • wypełnienia pustych przestrzeni znajdujących się pomiędzy obudową, a wyłomem Chodnika odstawczego - badawczego, na poziomie 900m, na odcinku od skrzyżowania z Upadową Vb-S do skrzyżowania z Upadową 5b/510/S.
  • wstrzymać drążenie Upadowej 5b/510/S oraz Upadowej 5b-bis/510/S, w pokładzie 510/IIIw, na poziomie 900m, do czasu zapewnienia możliwości bezpiecznego wycofania załogi z Upadowej 5b/510/S i z Upadowej 5b-bis/510/S, pokład 510, na poziomie 900m, w przypadku zaistnienia pożaru na drodze doprowadzania powietrza do tych wyrobisk, tj. na odcinku Chodnika odstawczego badawczego, pomiędzy tymi wyrobiskami  i Przecinką Vb-S, w którym zabudowane są urządzenia odstawy urobku stanowiące miejsce szczególnie zagrożone powstaniem pożaru,
  • prace związane z usuwaniem skutków zawału, prowadzić na podstawie dokumentacji prowadzenia robót uwzględniającej ich realizację w warunkach zagrożeń współistniejących zatwierdzonej przez kierownika ruchu zakładu górniczego, w oparciu o opinię kopalnianego zespołu ds. obudowy,
  • prowadzić na bieżąco ewidencję odzyskanych elementów obudowy oraz elementów stabilizujących i wzmacniających obudowę z odcinka objętego skutkami zawału w Chodniku odstawczym - badawczym,
  • odzyskane z gruzowiska elementy obudowy, stabilizacji i wzmocnienia, niezwłocznie zabezpieczyć do czasu przeprowadzenia ich oględzin i badań, w sposób ustalony przez kierownika ruchu zakładu górniczego,
  • z okolicznościami zaistniałego zdarzenia zapoznać pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Katowicach.

do góry