6 11 2024

  Wyższy Urząd Górniczy 
          Departament
Warunków Pracy i Szkolenia            Katowice, dnia  22 listopada 2024 r.

INFORMACJA Nr 56/2024/EW

o wypadku zbiorowym (cztery wypadki powodujące czasową niezdolność do pracy), zaistniałym w dniu 06.11.2024 r., o godzinie 1140, w KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG „Rudna”

Wypadek zaistniał w dniu 6 listopada 2024 r. około godziny 1140, w KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG „Rudna” w Polkowicach, w pasie P-9, pomiędzy komorami K-9a i K-9, w polu RU XI/2 oddziału górniczego G-2 na poziomie 1020 m, podczas przewożenia pracowników samojezdnym wozem transportowym typu SWT-Team 10/1.9, o numerze zakładowym 591 i numerze fabrycznym 33/2021 (dalej: „pojazd”), należącym do oddziału CC 1/C-9.

Sztygar zmianowy oddziału podsadzkowego GA miał przetransportować pojazdem siedmiu pracowników pod szyb po zmianie I. Podczas manewrowania w komorze K-9a, w celu zmiany kierunku jazdy wjechał w wydrążony z upadem 14° pas P-9 tyłem, ze skręconymi w lewo kołami, by kontynuować jazdę komorą K-9a w kierunku pasa P-10. Manewrem tym sztygar doprowadził pojazd do utraty stateczności i przewrócenia się na prawy bok. W wyniku przewrócenia się pojazdu cztery przewożone osoby doznały lekkich obrażeń (trzy siedzące w przedziale osobowym bezpośrednio za tylną ścianą kabiny oraz pasażer w kabinie pojazdu). Poszkodowani po wyjeździe na powierzchnię udali się do punktu pielęgniarskiego, z którego rozwiezieni zostali do Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych Głogowskiego Szpitala Powiatowego w Głogowie oraz Regionalnego Centrum Zdrowia w Lubinie. Po badaniach i udzieleniu pomocy lekarskiej zostali skierowani do miejsc zamieszkania.

Przyczyną wypadku zbiorowego było uderzenie się pracowników o konstrukcję pojazdu wskutek jego przewrócenia się. Do wypadku przyczynił się stan techniczny pojazdu, w którym brak było drążka stabilizacyjnego osi tylnej. 

W związku z wypadkiem Dyrektor OUG we Wrocławiu, po przeprowadzeniu oględzin miejsca zdarzenia, decyzją z dnia 6 listopada 2024 r. wstrzymał ruch zakładu górniczego w części dotyczącej eksploatacji samojezdnego wozu transportowego typu SWT TEAM 10/1.9 o numerze zakładowym 591, do czasu:

  • ustalenia przez KRZG sposobu przetransportowania pojazdu do miejsca umożliwiającego przeprowadzenie dodatkowych oględzin jego stanu technicznego przy współudziale przedstawiciela właściwego organu nadzoru górniczego,
  • doprowadzenia pojazdu do stanu technicznego zgodnego z dokumentacją techniczno-ruchową, w tym usunięcia ujawnionych nieprawidłowości.

Ponowne oddanie pojazdu do ruchu uzależnił od zezwolenia KRZG KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG „Rudna”.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG we Wrocławiu.

do góry