8 02 2017
Wyższy Urząd Górniczy
Departament Górnictwa
Otworowego i Wiertnictwa
Katowice, dnia 15 lutego 2017 r.
INFORMACJA Nr 4/2017/EW
w sprawie wypadku ciężkiego, zaistniałego w dniu 08.02.2017 r., około godziny 645 w KHW S.A. KWK „Wujek” Ruch „Wujek” w Katowicach, w likwidowanej ścianie VI L w pokładzie 405 na poziomie 680 m, któremu uległ górnik oddziału KG-1, lat 43, pracujący w górnictwie 18 lat.
Ściana VI L o wysokości około 3,6 m i szerokości przedziału transportowego około 3,45 m - przeznaczona do likwidacji - wyposażona została w 113 sekcji typu FRS-16/37 2x2810-1, 6 sekcji obudowy typu FRS-16/37 2x2810-2 i 53 sekcje obudowy typu BW 15/37 POz. Transport wyrabowanych sekcji prowadzono przy pomocy kolejki spągowej zębatej typu KSZS-650, której trasę zabudowano w polu transportowym ściany. Do dnia 08.02.2017 r. wyrabowano i wytransportowano ze ściany 5 sekcji obudowy zmechanizowanej. W miejscach po wyrabowanych sekcjach zabudowano kaszty drewniane.
W dniu 08.02.2017 r. na zmianie nocnej „D” (z dnia 07.02.2017 r.), trwającej od godziny 000 do godziny 730, brygada sześciu pracowników oddziału górniczego KG-1 została skierowana do prac związanych z ręcznym transportem stojaków drewnianych, z lokalnego miejsca gromadzenia materiału w likwidowanej ścianie, w miejsce wyrabowanych sekcji. Droga transportu ręcznego przebiegała wzdłuż trasy kolejki spągowej. O godzinie 645, pracownik transportujący ręcznie stojak drewniany, utracił równowagę i upadł na trasę kolejki spągowej w rejonie sekcji nr 160, uderzając klatką piersiową o szynę jezdną (przęsło), trasy kolejki spągowej. Po udzieleniu pierwszej pomocy, został przetransportowany pod szyb „Lechia” na poziomie 680 m i wydany na powierzchnię. Obecny na zrębie lekarz stwierdził: stłuczenie klatki piersiowej, podejrzenie złamania żeber i określił wypadek jako lekki. Następnie lekarz wezwał karetkę, która przetransportowała poszkodowanego do Okręgowego Szpitala Kolejowego w Katowicach, gdzie po badaniach kolejny lekarz wydał opinię: złamanie czterech żeber po stronie lewej, odma opłucnowa po stronie lewej, pęknięcie śledziony i określił wypadek jako ciężki.
Według wstępnych ustaleń, przyczyną wypadku ciężkiego było uderzenie się górnika o szynę jezdną trasy kolejki spągowej, na skutek utraty równowagi i upadku.
W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Katowicach nakazał:
- Przeprowadzić analizę ustaleń, dotyczących zasad wykonywania transportu ręcznego oraz poruszania się w wyrobisku likwidowanej ściany VI L w pokładzie 405, uwzględniając okoliczności zaistniałego wypadku.
- Zapoznać pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego z okolicznościami zaistniałego wypadku.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Katowicach.