8 07 2017
Wyższy Urząd Górniczy
Departament Górnictwa
Otworowego i Wiertnictwa
Katowice, dnia 12 lipca 2017 r.
INFORMACJA Nr 32/2017/EW
o wypadku ciężkim, zaistniałym w dniu 8.07.2017 r. około godziny 000 w PGG sp. z o.o. Oddział KWK „Wujek” w Katowicach, któremu uległ sztygar zmianowy oddziału elektrycznego MEE-1, lat 28, pracujący w górnictwie 4 lata.
Wypadek zaistniał w dowierzchni 7 L w pokładzie 405 na poziomie 680 m, wykonanej w obudowie typu ŁP12/V32/4/A i ŁP/14/V32/4/A, będącej wyrobiskiem podścianowym ściany IV L. W dowierzchni 7 L o nachyleniu ok. 4o realizowano transport materiałów kolejką spągową zębatą z napędem własnym spalinowym typu KSZS-650 oraz odstawę urobku ze ściany ciągiem przenośników taśmowych.
W dniu 7.07.2017 r. na zmianie III rozpoczynającej się od godziny 1800, kolejką spągową prowadzono transport materiałów do ściany IV L. Po rozładowaniu materiałów, operator kolejki wyjeżdżał dowierzchnią 7 L zestawem składającym się z 2 platform nośnych, wozu hamulcowego z kabiną główną operatora, części silnikowej oraz kabiny pomocniczej operatora wraz z platformą. W odległości ok. 600 m od ściany IV L operator zatrzymał się przy telefonie zainstalowanym bezpośrednio przy trasie kolejki spągowej, w celu uzgodnienia z dysponentem warunków dalszego transportu. Pod telefonem, na spągu leżały dwie nadstawki przenośnika zgrzebłowego typu Skat. Następnie z telefonu korzystał będący na miejscu sztygar zmianowy oddziału MEE-1. Około godziny 000 operator wznowił transport bez wycofania sztygara z trasy transportu. Przemieszczający się zestaw transportowy pochwycił znajdującą się na spągu zastawkę przenośnika zgrzebłowego, która docisnęła stopę sztygara do ociosu, powodując jej głębokie rozcięcie. Transport został zatrzymany. Po uwolnieniu, poszkodowanego przetransportowano na noszach pod szyb Lechia i wydano na powierzchnię. Z przyszybowego punktu opatrunkowego, pracownik został przewieziony do Górnośląskiego Centrum Medycznego w Katowicach Ochojcu, gdzie dokonano amputacji prawej stopy.
Według wstępnych ustaleń, przyczyną wypadku ciężkiego sztygara zmianowego przebywającego na trasie transportu kolejką spągową, było dociśnięcie stopy do ociosu, przemieszczającą się zastawką przenośnika zgrzebłowego, pochwyconą przez będący w ruchu zestaw transportowy.
W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Katowicach nakazał:
- Wstrzymać eksploatację układu transportu kolejką spągową zębatą spalinową typu KSZS-650, zabudowaną w dowierzchni 7 L w pokładzie 405 na poziomie 680 m, do czasu usunięcia materiałów i elementów maszyn zalegających wzdłuż trasy układu transportu oraz wyczyszczenia trasy układu transportu z zalegającego urobku.
- Ponownie przeszkolić pracowników wykonujących czynności eksploatacyjne i kontrolne układów transportu kolejką spągową spalinową, w zakresie bezpiecznego wykonywania tych czynności.
- Ponownie przeszkolić pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego, w zakresie poruszania się i przebywania w wyrobiskach, w których prowadzony jest transport kolejką spągową spalinową oraz zapoznać z okolicznościami zaistniałego wypadku pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego.
Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Katowicach.