9.09.2010

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
OWP-15/gem-20/2010

Katowice, dnia 14.09.2010 r.

I N F O R M A C J A Nr 15/2010 śm/EW

w sprawie wypadku śmiertelnego, zaistniałego w dniu 9 września 2010 r. o godzinie 1031 w KHW S.A. KWK „Wieczorek” w Katowicach, któremu uległ górnik oddziału KG-3, lat 28, pracujący w górnictwie 6 lat.

Wypadek zaistniał w dowierzchni wentylacyjno-środkowej 070 w pokładzie 620, w rejonie napędu przenośnika taśmowego typu Gwarek 1000 nr kopalniany 7. Dowierzchnię o wysokości 3,15 m i szerokości 4,7 m oraz średnim nachyleniu do 10°, wykonano w obudowie ŁP8/V25/A z opinką stropu i ociosów z siatek zgrzewanych i betonitów.

Wzdłuż ociosu zachodniego zabudowany był przenośnik taśmowy, typu Gwarek 1000, stanowiący element ciągu taśmowej odstawy urobku ze ściany 311 w pokładzie 620. Wzdłuż ociosu wschodniego ułożona była na spągu trasa, o szerokości 650 mm, linowej kolejki spągowej typu ,,Becker-Pioma KS 650/100” dla transportu materiałów w oddziale KG-3. Zestaw transportowy składał się z wózka hamulcowego nr P-17 z nasadą osobową, platformy BW 12 z liną zapasową i trzech platform transportowych P 11, BW 129 i P 42. W rejonie napędu przenośnika taśmowego, w ociosie zachodnim, wykonana była wnęka dla obsługującego przenośnik wyposażona w urządzenia automatycznego sterowania przenośników taśmowych i sygnalizacji głośnomówiącej oraz świetlny sygnalizator ostrzegawczy kolejki spągowej, zakazujący wyjścia z wnęki w czasie ruchu kolejki.

W dniu 9.09.2010 r. na zmianie rannej, trwającej od godziny 600 do godziny 1330, sztygar zmianowy wyznaczył dwóch górników brygady transportowej z oddział KG – 3 do prowadzenia transportu materiałów linową kolejką spągową oraz górnika do obsługi przenośnika taśmowego nr kopalniany 7. Operatorem kolejki był pracownik oddziału MD-1.
Z nieustalonych przyczyn górnik, obsługujący przenośnik taśmowy Gwarek 1000 nr kopalniany 7 w dowierzchni wentylacyjno-środkowej 070, znalazł się na trasie będącej w ruchu linowej kolejki spągowej i o godzinie 1031 został pochwycony przez platformę transportową P 42, która docisnęła go do zestawu krążników kasety muldowej, podtrzymującej linę roboczą w międzytorzu trasy kolejki. Wezwany lekarz stwierdził zgon górnika w wyniku urazu zmiażdżeniowego wielonarządowego, obrzęku płuc i mózgu oraz ostrej niewydolności krążeniowo-oddechowej.

W trakcie oględzin miejsca wypadku stwierdzono, że w odległości około 7 m w kierunku północno-wschodnim na ociosie wschodnim podwieszone były: aparat telefoniczny o nr 4375, sygnalizator typu GTL oraz „siedlisko w kształcie łóżka” dla obsługującego przenośnik taśmowy. Przodowy i pracownik brygady transportowej oraz sztygar zmianowy oddziału KG-3 nie potrafili uzasadnić potrzeby przebywania pracownika na trasie transportu będącej w ruchu kolejki. Wobec powyższego, według aktualnej wiedzy, nie można określić jednoznacznie okoliczności wypadku.

W wyniku przeprowadzonych oględzin Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Katowicach:

  1. Nakazał wstrzymać ruch zakładu górniczego, w części dotyczącej eksploatacji kolejki linowej spągowej typu ,,Becker-Pioma KS 650/100” w oddziale KG-3 na poziomie 550 m, do czasu:
    • zmiany lokalizacji telefonu o numerze kopalnianym 4375 z ociosu wschodniego dowierzchni wentylacyjno-środkowej 070, tj. z trasy transportu kolejki spągowej, do wnęki po stronie zachodniej tego wyrobiska, za napędem przenośnika taśmowego typu Gwarek 1000 nr kopalniany 7,
    • zlikwidowania samowolnie wykonanego siedliska dla pracownika obsługującego przenośnik taśmowy typu Gwarek 1000 nr kopalniany 7, zlokalizowanego w dowierzchni wentylacyjno-środkowej 070 bezpośrednio obok trasy transportu,
    • dokonania komisyjnego odbioru układu transportu materiałów kolejki spągowej, wraz z urządzeniami sygnalizacji łączności i zabezpieczenia ruchu, przez komisję powołaną przez kierownika ruchu zakładu górniczego oraz uzyskania ponownego zezwolenia KRZG na oddanie jej do ruchu.
  2. Zalecił: 
    • podjąć niezbędne działania zmierzające do przeprowadzenia sekcji zwłok poszkodowanego z uwzględnieniem badań na zawartość w organizmie alkoholu i środków odurzających, 
    • przeprowadzić ponowne przeszkolenie pracowników w zakresie bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejek linowych i obsługi przenośników taśmowych eksploatowanych w wyrobiskach z czynnym transportem linowym, 
    • zapoznać pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego z okolicznościami zaistniałego wypadku.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Katowicach.

do góry