Najważniejsze fakty z historii Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach
Swoją historię współczesny polski nadzór górniczy zaczął pisać 24 czerwca 1922 roku. W tym to dniu, uchwałą Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej utworzono Wyższy Urząd Górniczy w Katowicach. Następnie w ciągu trzech dni w jego obrębie ustanowiono cztery okręgowe urzędy górnicze: w Rybniku, Królewskiej Hucie (obecnie Chorzów), Katowicach oraz Tarnowskich Górach.
Dlaczego proces tworzenia polskiego nadzoru górniczego trwał tak długo? Wynikało to z faktu, że odzyskanie przez Polskę niepodległości i pełnej suwerenności terytorialnej było wynikiem długiego i złożonego procesu trwającego od roku 1918 do1922. Poszczególne ziemie były stopniowo przyłączane do państwa polskiego, a zatem i porządkowanie spraw nadzoru górniczego wymagało wielu niełatwych zabiegów formalno-prawnych. Na ziemiach tworzącego się na nowo państwa polskiego funkcjonowały wszak trzy różne „pozaborcze” struktury władz górniczych, oparte na trzech różnych ustawach górniczych z drugiej połowy XIX wieku.
Nowe władze górnicze, którymi kierował starosta górniczy inż. Zygmunt Malawski, energicznie wzięły się do pracy. 15 lipca 1922 r. urząd wydał uroczystą odezwę do górników. Informował w niej m.in. o objęciu „naczelnej władzy górniczej” przez WUG i apelował o ofiarną i bezpieczną pracę na chwałę wolnej Polski. Jednocześnie zadeklarował, że WUG będzie obrońcą słusznych praw górniczych. Przede wszystkim jednak miał czuwać nad bezpieczeństwem pracy w kopalniach i w ogóle nad bezpieczeństwem publicznym, gdy roboty górnicze mogą mu zagrażać, wydawać w miarę potrzeb stosowne przepisy górniczo-policyjne, nadzorować przygotowanie do zawodu górnika, doglądać miernictwa górniczego, a w końcu przypisano mu również nadzór nad szkodami górniczymi.
Wyższy Urząd Górniczy w Katowicach mieścił się początkowo w budynku hotelu „Wiener Hof” (obecnie siedziba Muzeum Śląskiego przy Al. Korfantego) i miał następujące wydziały: techniczny, prawny, mierniczy, socjalny, finansowy, administracyjny oraz sekretariat. Sprawy personalne podlegały bezpośrednio Dyrektorowi WUG (tak brzmiał wówczas służbowy tytuł kierownika tego urzędu).
Rok później, 2 lipca 1923 roku katowicki WUG wydaje „Rozporządzenie Górniczo-Policyjne WUG” - zbiór przepisów określających zasady bezpiecznej pracy w zakładach górniczych. Przy opracowaniu tego dokumentu Wyższy Urząd Górniczy uwzględniał najnowsze zdobycze techniki górniczej i korzystał z doświadczeń władz górniczych innych państw. W rozporządzeniu m.in. uzupełniono i uszczegółowiono postanowienia o budowie wyrobisk górniczych, wydano nowe przepisy dotyczące wykonywania robót strzelniczych i postępowania z materiałami wybuchowymi, zmodernizowano przepisy, mające na celu zapobieganie niebezpieczeństwu eksplozji gazów i pyłu węglowego, zaostrzono dozór techniczny na kopalniach oraz unormowano sprawy ratownictwa górniczego na kopalniach. To z inicjatywy WUG w Katowicach w roku 1925 powstała Centrala Ratownictwa Górniczego - Stacja Doświadczalna w Pniowcu koło Tarnowskich Gór. Rok później została ona przekształcona w ośrodek o nazwie Kopalnia Doświadczalna „Barbara”, Centrala Ratownictwa Górniczego i Obserwatorium Magnetyczne w Mikołowie. Warto dodać, że Kopalnia Doświadczalna „Barbara” istnieje do dziś.
Pierwsze polskie prawo górnicze wprowadzono rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 5 grudnia 1930 r. weszło w życie 1 stycznia 1932 roku (w województwie śląskim 1 stycznia 1933 r.). Według zawartych tam uregulowań nadzór władz górniczych w zakresie bezpieczeństwa ruchu technicznego zakładów górniczych obejmował m.in. sprawy:
- ochrony wyrobisk górniczych i urządzeń zakładu górniczego, jako też zakładów sąsiednich,
- bezpieczeństwa technicznego pracy,
- bezpieczeństwa życia i zdrowia osób postronnych, znajdujących się w obrębie zakładu górniczego i w jego sąsiedztwie, zarówno pod ziemią jak i na powierzchni,
- ochrony powierzchni w interesie bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzkiego,
- ochrony obszarów objętych planami zabudowania miast przed takiem ich uszkodzeniem wskutek robót górniczych, że mogłyby się one stać niezdatnymi do zabudowy,
- ochrony leczniczych źródeł mineralnych,
- zapobieganiu innym szkodom, jakieby ruch techniczny zakładu górniczego mógł wyrządzić interesowi publicznemu,
- baczeniu, by ludność nie byłą pozbawiona wody do picia i dla celów gospodarczych.
W okresie międzywojennym Wyższy Urząd Górniczy w Katowicach swoim zasięgiem terytorialnym obejmował województwa: łódzkie, śląskie, poznańskie, pomorskie oraz powiat częstochowski z województwa kieleckiego. W latach 30. jego siedziba została przeniesiona na ul. Mickiewicza, do gmachu Banku Gospodarstwa Krajowego. Dodajmy, że poza Katowicami wyższe urzędy górnicze działały w Krakowie i Lwowie.
Po II wojnie światowej w marcu i kwietniu 1945 roku, zakłady górnicze zostały przekazane władzom polskim. Już we wrześniu tego roku, WUG w Katowicach wydał w formie rozporządzenia „Przepisy bezpieczeństwa na kopalniach węgla kamiennego”. Ostatnim formalnym elementem tego początkowego okresu organizowania górnictwa po II wojnie światowej, w nowych uwarunkowaniach historycznych i terytorialnych, była uchwalona 3 stycznia 1946 roku, ustawa nacjonalizacyjna.
Do 15 lutego 1951 roku na terenie Polski istniały dwa Wyższe Urzędy Górnicze - w Katowicach i Krakowie. 16 lutego 1951 r., zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 3 stycznia 1951 r., scalono je. Odtąd istniał już tylko Wyższy Urząd Górniczy w Katowicach - w Krakowie powstała Delegatura WUG, odpowiadająca za sprawy związane z wydobywaniem ropy naftowej, gazu ziemnego, rudy żelaznej, soli i solanek oraz innych minerałów.
Ponieważ prawo górnicze z 1930 roku nie pasowało do ówczesnych realiów, od 1950 roku opracowywany był projekt nowego prawa górniczego. Weszło ono w życie dekretem z 6 maja 1953 roku, który był oparty na zasadzie społecznej gospodarki złożami kopalin i eksploatacji tych złóż, zgodnie z narodowymi planami gospodarczymi, przy założeniu, że prawo wydobywania kopalin służy wyłącznie państwu, jeżeli prawo górnicze nie stanowi inaczej.
Kolejny przełom w działalności instytucji nadzoru górniczego nastąpił pod koniec lat 80. i na początku lat 90. minionego wieku. Zdając sobie sprawę z nowych wyzwań jakie stawia gospodarka wolnorynkowa, od 1988 roku prowadzono intensywne prace nad nową ustawą górniczą. Ustawa Prawo geologiczne i górnicze weszła w życie 4 lutego 1994 roku. Określała ona zasady wykonywania prac geologicznych, wydobywania kopalin ze złóż oraz związanej z prowadzeniem tej działalności ochrony środowiska. Ustawa ta, wraz z nowelizacją z 2001 roku, stworzyła system spójny z obowiązującymi wymaganiami prawa Unii Europejskiej, dostosowany do potrzeb gospodarki rynkowej, zabezpieczający interesy państwa odpowiedzialnego za prawidłowe wykorzystanie bogactw wnętrza ziemi, interesy społeczności lokalnych bezpośrednio narażonych na skutki działalności geologicznej i górniczej oraz interesy podmiotów gospodarczych prowadzących taką działalność.
Obecnie nadzór górniczy opiera się w swojej działalności na ustawie z 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, która weszła w życie 1 stycznia 2012 roku. Od tego czasu jest w miarę potrzeb nowelizowana, dostosowując swoje zapisy do wciąż zmieniających się warunków prawnych, społecznych i ekonomicznych. Organy nadzoru muszą bowiem godzić egzekwowanie wysokich standardów bezpieczeństwa z respektowaniem swobody działalności gospodarczej, naturalnym dążeniem przedsiębiorców do uzyskania zysku ekonomicznego oraz obawami mieszkańców i władz lokalnych przed wpływem działalności górniczej na warunki życia i stan środowiska naturalnego.
Cele określone w misji Wyższego Urzędu Górniczego oraz okręgowych urzędów górniczych wynikają bezpośrednio z dążenia do realizacji podstawowych praw człowieka, a więc prawa do ochrony życia i zdrowia oraz do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jednocześnie wychodzą naprzeciw idei zrównoważonego rozwoju oraz potrzebom i oczekiwaniom społeczeństwa w tworzeniu nowoczesnej administracji związanej z przemysłem wydobywczym.
Wyższy Urząd Górniczy skupia swoje ustawowe zadania w pięciu podstawowych obszarach nadzoru i kontroli, do których należą:
- bezpieczeństwo i higiena pracy oraz bezpieczeństwo pożarowe,
- ratownictwo górnicze,
- gospodarka złożami kopalin w procesie ich wydobywania,
- ochrona środowiska - w tym zapobiegania szkodom,
- budowa i likwidacja zakładu górniczego - w tym rekultywacji gruntów i zagospodarowania terenów po działalności górniczej.
Ponadto Wyższy Urząd Górniczy pełni nadzór i kontrolę nad rekultywacją gruntów oraz zagospodarowaniem terenów po działalności górniczej. Czuwa także nad gromadzeniem i celowym wykorzystaniem środków funduszu likwidacji zakładu górniczego.
Bardzo istotnym obszarem działalności Wyższego Urzędu Górniczego jest także współpraca z uczelniami wyższymi oraz ośrodkami naukowo-badawczymi związanymi z górnictwem. Dzięki niej WUG oraz okręgowe urzędy górnicze są w stanie na bieżąco badać przyczyny zagrożeń i okoliczności wypadków w zakładach górniczych. WUG nieustannie dąży do tego, by wspomagać proces wdrażania systemów zarządzania bezpieczeństwem pracy. Czyni również starania, by skutecznie przyczyniać się do doskonalenia organizacji i wyposażenia służb ratownictwa górniczego. Realizując cele strategiczne, Wyższy Urząd Górniczy stwierdza kwalifikacje osób kierownictwa i dozoru ruchu zakładów górniczych, mierniczych górniczych, geologów górniczych i geofizyków górniczych oraz osób zatrudnionych na stanowiskach wymagających szczególnych kwalifikacji. Ponadto zatwierdza plany ruchów zakładów górniczych i bada prawidłowość stosowanych i przewidzianych do stosowania w kopalniach rozwiązań technicznych, dopuszcza do stosowania w zakładach górniczych maszyny oraz prowadzi kontrolę urządzeń energomechanicznych.
Wyższy Urząd Górniczy wspiera różne inicjatywy badawcze i naukowe, popularyzuje wiedzę o zagrożeniach i przyczynach wypadków w górnictwie oraz metodach i sposobach ich zapobiegania. Prezes Wyższego Urzędu Górniczego często obejmuje honorowym patronatem seminaria i konferencje poświęcone najbardziej żywotnym i ważnym problemom, z którymi boryka się współczesne górnictwo.
Niezwykle istotnym zadaniem Wyższego Urzędu Górniczego jest również doskonalenie kwalifikacji pracowników górnictwa. Przejawia się ono w popieraniu wszelkich inicjatyw podejmowanych w tej dziedzinie, a także w organizacji licznych konferencji, sympozjów i konkursów dotyczących obszarów bezpieczeństwa i higieny pracy w górnictwie, jak również ochrony środowiska. Warto w tym miejscu zauważyć, że już po raz 22. WUG zorganizował w maju tego roku, wraz ze Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Górnictwa oraz Głównym Instytutem Górnictwa, konferencję „Problemy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w polskim górnictwie”. Wyższy Urząd Górniczy jest także od ponad 30 lat wydawcą i kolporterem miesięcznika naukowo-technicznego „Bezpieczeństwo Pracy i Ochrona Środowiska w Górnictwie”, w którym upowszechnia wiedzę z zakresu przemysłu wydobywczego i nadzoru górniczego.
Urząd bardzo aktywnie współpracuje z instytucjami publicznymi oraz centralnymi organami administracji rządowej w zakresie wykonywanych zadań statutowych. Wielokierunkowe, planowe i skoordynowane działania organów nadzoru górniczego, przedsiębiorców, załóg zakładów górniczych, instytucji naukowo-badawczych oraz innych instytucji sprzyjają wymiernym efektom w zakresie bezpieczeństwa pracy załóg górniczych.
Wyższy Urząd Górniczy współpracuje także z organami samorządowymi. Działania te dotyczą przede wszystkim planowania przestrzennego na terenach górniczych, szczególnie w sferze koordynowania eksploatacji górniczej pod obiektami i terenami chronionymi.
Dotychczasowe doświadczenie Wyższego Urzędu Górniczego i okręgowych urzędów wyraźnie pokazują, że dla dalszej poprawy bezpieczeństwa pracy w górnictwie nieodzowna jest pełna konsolidacja wysiłków i starań o wielostronnym charakterze. Nie podlega dyskusji fakt, że nadzór górniczy jedynie poprzez konsekwentne działania kontrolne, administracyjne i legislacyjne skutecznie wpływa na doskonalenie systemu ochrony pracy w przemyśle wydobywczym, pamiętając jednocześnie, że najważniejsze jest zdrowie i życie ludzkie a nie wynik ekonomiczny.
Obecnie w skład Wyższego Urzędu Górniczego wchodzi 11 jednostek terenowych, które nadzorują pracę blisko 7,5 tys. zakładów górniczych na terenie całej Polski. Okręgowe urzędy górnicze znajdują się w Gdańsku, Katowicach, Kielcach, Krakowie, Krośnie, Lublinie, Poznaniu, Rybniku (Jankowicach), Warszawie i Wrocławiu. Uzupełnieniem instytucji nadzoru górniczego jest Specjalistyczny Urząd Górniczy w Katowicach o właściwości miejscowej obejmującej terytorium całej Rzeczypospolitej Polskiej.
Od czasu powstania Wyższego Urzędu Górniczego funkcję prezesa piastowali: Zygmunt Malawski 1922-1939, Roman Brzeski 1945-1946, Łukasz Głuszczak 1946-1948, Tadeusz Rumanstorfer 1948-1955, Edmund Grabowski 1955-1957, Tadeusz Lasek 1957-1964, Edmund Grabowski (ponownie) 1964-1973, Adam Szczurowski 1973-1974, Eryk Porąbka 1974-1976, Włodzimierz Lejczak 1976-1977, Władysław Naglik 1977-1986, Jerzy Malara 1986-1990, Janusz Steinhoff 1990-1994, Marian Filipek 1994-1998, Wojciech Bradecki 1998-2006, Piotr Buchwald 2006-2008, Piotr Litwa 2008-2014, Mirosław Koziura 2014-2016, Adam Mirek 2017 - nadal. Wiceprezesami WUG są obecnie Krzysztof Król i Piotr Wojtacha, a dyrektorem generalnym Krystyna Samek-Skwara.