Portugalia może opóźnić aukcję licencji litowych
5 Lipca 2021Długo oczekiwana aukcja licencji na poszukiwanie litu w Portugalii może zostać odłożona do przyszłego roku. Powodem są przeszkody we wdrażaniu nowego prawa górniczego, które dało gminom więcej głosu przy zatwierdzaniu projektów górniczych. Aukcja koncesji, pierwotnie planowana na 2018 r., była wielokrotnie opóźniana ze względu na obawy o wpływ wydobycia litu na środowisko.
Nowe przepisy dotyczące wydobycia, zatwierdzone w październiku ub. roku, ale obowiązujące dopiero od początku maja br., dały władzom lokalnym prawo zawetowania projektów litowych oraz do 50% tantiem wypłacanych państwu. Nowe prawo wymaga również przeprowadzenia badań wpływu inwestycji na środowisko w ośmiu obszarach bogatych w lit w północnej i środkowej Portugalii, gdzie sprzeciw wobec górnictwa jest wysoki. Oczekuje się, że badania potrwają co najmniej sześć miesięcy.
Zwolennicy oczekiwanego przez Portugalię boomu litowego argumentują, że lokalne trudności to niewielka cena za rozwiązanie światowego kryzysu klimatycznego. Wskazują, że innowacje, takie jak parki energii słonecznej, elektrownie wodne i farmy wiatrowe, przyczyniając się do obniżenia emisji CO2 w perspektywie długoterminowej, mają duży wpływ na jakość życia lokalnej społeczności.
Savannah Resources z siedzibą w Londynie, jedna z nielicznych firm już działających w Europie na rynku litowym, podkreśliła, że jej projekt w Portugalii Mina do Barroso przyczyni się do stworzenia wystarczającej liczby akumulatorów, aby zapobiec emisji 100 mln ton dwutlenku węgla. Firma chce stać się najbardziej znaczącym europejskim producentem litu. Szacuje, że jej kopalnia wniosłaby ponad 1,2 mld euro do produktu krajowego brutto Portugalii. Niedawno stwierdziła, że budowa Mina de Barroso może kosztować mniej niż pierwotnie szacowano.
Portugalia, która już jest największym producentem litu w Europie, ma około 11% udziału w światowym rynku, ale jej potencjał jest w całości wykorzystywany do produkcji ceramiki i wyrobów szklanych. Dlatego Europa polega na imporcie litu ze znajdującego się w Ameryce Łacińskiej „trójkąta litowego”, a także z Australii i Chin. Kraj ma nadzieję, że wkrótce się to zmieni i stanie się znaczącym dostawcą litu w Europie. Badanie przeprowadzone przez portugalski Uniwersytet Minho dla Savannah Resources wykazało, że 60 000 ton znanych zasobów litu w kraju (0,4% światowych zasobów) jest „niewystarczające, aby zaspokoić popyt na pochodne litu do produkcji baterii w Europie”. Badanie wskazuje jednak również, że rezerwy te „są bardzo istotne w zmniejszaniu zależności Europy od innych regionów świata i zwiększaniu bezpieczeństwa europejskiego łańcucha dostaw”.
Elektryfikacja transportu w Europie stała się głównym priorytetem w dążeniu do niższej emisji dwutlenku węgla. Na Starym Kontynencie podróże samochodem odpowiadają za około 12% wszystkich emisji dwutlenku węgla. Aby zachować cele Porozumienia Paryskiego, emisje z samochodów osobowych i dostawczych będą musiały spaść o ponad jedną trzecią (37,5%) do 2030 r.
[www.mining.com]