Górniczy telefon zaufania działa już 10 lat
13 Stycznia 2021W 2020 r. odebrano łącznie 97 zgłoszeń na górniczy telefon zaufania działający od 10 lat przy Wyższym Urzędzie Górniczym. Pracownicy kopalń mogą tą drogą, jak i również przez pocztę mailową, bez względu na porę i dzień tygodnia, zgłaszać wszelkie zaobserwowane nieprawidłowości dotyczące pracy zakładu górniczego.
Do 31 grudnia 2020 r. potwierdzono zasadność 29 zgłoszeń (30%), natomiast 15 zgłoszeń jest w trakcie rozpatrywania. W 2019 r. odnotowano 141 zgłoszeń interwencyjnych (potwierdzonych 44), w 2018 r. - 109 (potwierdzonych 25), w 2017 r. - 75 (potwierdzonych 22), w 2016 r. - 94 (potwierdzonych 23).
Zgłaszane nieprawidłowości w funkcjonowaniu zakładów górniczych w roku 2020 dotyczyły:
- zagrożenia klimatycznego - przekroczeń dopuszczalnej temperatury w miejscu pracy oraz pracy w pełnym wymiarze czasu, na stanowiskach pracy, gdzie parametry mikroklimatu są przekroczone (16 zgłoszeń, potwierdzonych 7),
- nielegalnej eksploatacji (15 zgłoszeń, potwierdzonych 1),
- nieprawidłowego stanu i eksploatacji maszyn oraz urządzeń (13 zgłoszeń, potwierdzonych 10),
- stosowania niebezpiecznych metod pracy (7 zgłoszeń, potwierdzonych 3),
- zagrożenia metanowego, w tym nieprawidłowego działania czujników metanometrii automatycznej i niewłaściwego miejsca ich zabudowy (6 zgłoszeń, potwierdzonych 2),
- hałasu, zapylenia w tym od urządzeń mechanicznej przeróbki węgla (6 zgłoszeń, potwierdzonych 1),
- braku środków ochrony osobistej oraz nieprawidłowości związanych ze zwalczaniem zagrożenia epidemicznego (6 zgłoszeń, potwierdzonych 0),
- pracy pod wpływem alkoholu lub środków odurzających (6 zgłoszeń, potwierdzonych 3),
- nieprzestrzegania przepisów (4 zgłoszenia, potwierdzonych 0),
- stosowania mobbingu wobec pracowników (3 zgłoszenia, potwierdzonych 0),
- nieprawidłowego stanu obudowy zmechanizowanej (2 zgłoszenia, potwierdzonych 1),
- zagrożenia tąpaniami (2 zgłoszenia, potwierdzonych 1).
Pozostałe zgłoszenia dotyczyły uchybień związanych m.in. z nieprzestrzeganiem czasu pracy, brakiem ładu i porządku w miejscu pracy oraz podczas zjazdu i wyjazdu załogi, nakładaniem obowiązków na osoby dozoru ruchu niezgodnie z umową oraz warunkami higieniczno-sanitarnymi.
Telefon interwencyjny w Wyższym Urzędzie Górniczym (32 736 19 47), obsługuje pełniący dyżur przez całą dobę dyspozytor. Informacje o występujących nieprawidłowościach można również przekazywać na adres mailowy oraz tradycyjną pocztą. Każde zgłoszenie jest wnikliwie sprawdzane, na początku pod względem zasadności.