Normy bezpieczeństwa dla transportu, silników spalinowych i urządzeń dźwignicowych w górnictwie
12 Grudnia 2024Aktualny stan bezpieczeństwa w górnictwie, przyczyny i okoliczności wypadków zaistniałych w latach 2023-2024 w transporcie, wymagania dotyczące silników spalinowych przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach w zakładach górniczych oraz zasady kontroli urządzeń dźwignicowych w wyrobiskach podziemnych były głównymi tematami wideokonferencji, która odbyła się 11 grudnia br. w Wyższym Urzędzie Górniczym.
Uczestniczyli w niej przedstawiciele Departamentu Energomechanicznego i Infrastruktury Podstawowej WUG oraz kierownictwa i dozoru ruchu zakładów górniczych odpowiedzialnych za ruch maszyn, urządzeń i układów transportu oraz urządzeń dźwignicowych w wyrobiskach podziemnych zakładów górniczych. Szczególną uwagę zwrócono na kwestie stosowania do napędu maszyn mobilnych silników spalinowych spełniających warunki określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach. Użytkowanie wyrobów spełniających wysokie normy ustanowione rozporządzeniem bezpośrednio przekłada się na poprawę warunków pracy górników. Omówiono także zagrożenia towarzyszące eksploatacji urządzeń dźwignicowych w wyrobiskach podziemnych, głównie spowodowane niekontrolowanym wyzwoleniem energii kinetycznej lub potencjalnej podczas podnoszenia i przemieszczania ładunków. Przypomniano, że urządzenia takie nie podlegają przepisom ustawy o dozorze technicznym, dlatego też szczegółowe wymagania dla nich określają przepisy prowadzenia ruchu podziemnego zakładu górniczego.
W zorganizowanym przez Wyższy Urząd Górniczy wydarzeniu uczestniczyło ponad 80 osób.