Posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie
18 Maja 201217 maja br. w Wyższym Urzędzie Górniczym odbyło się posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie. Pierwsze obrady Komisji w nowym składzie, powołanej przez prezesa WUG na dwuletnia kadencję, zakończyły się sformułowaniem kilku ważnych wniosków. Zaproponowano wypracowanie katalogu dobrych praktyk w przeciwdziałaniu chorobom zawodowym. Zaapelowano do przedsiębiorców o przeprowadzenie kompleksowych kontroli warunków pracy w zakładach mechanicznej przeróbki węgla, w których jest zatrudnionych ok. 10 tys. osób.
Podczas obrad, w kontekście wypadków górniczych do jakich doszło w ubiegłym i bieżącym roku, wskazywano na niepokojącą sytuację firmy zewnętrznych, których coraz więcej pracowników jest wśród ofiar wypadków na terenie kopalń. Przedsiębiorcy wskazywali przyczyny tej sytuacji: braki w zarządzaniu bezpieczeństwem w firmach usługowych, nie najwyższe kwalifikacje ich pracowników i słabe przygotowanie do funkcjonowania w ruchu podziemnego zakładu górniczego. Związkowcy stwierdzali, że kłania się narzucona kopalniom procedura przetargowa, która zmusza do wybierania najtańszych, a nie najbardziej rzetelnych zleceniobiorców.
Dr Joanna Martyka, kierownik Zakładu Badań Ekonomicznych i Społecznych Głównego Instytutu Górnictwa oraz Artur Vogt z Departamentu Warunków Pracy WUG przedstawili Komisji wyniki badań ankietowych, przeprowadzonych w ośmiu kopalniach węgla kamiennego. Respondenci wskazywali m.in. powody i motywy wykonywania zadań w sposób niebezpieczny. Przedstawiciele dozoru na pierwszym miejscu wymieniali problemy w zapewnieniu potrzebnych środków technicznych lub kłopoty w koordynacji pracy własnego zespołu z innymi oddziałami kopalnianymi. Robotnicy najczęściej wskazywali na organizację pracy, pośpiech i presję na jak najszybsze wykonanie zadań oraz rutynę, w dalszej kolejności wymieniali brak odpowiedniego sprzętu i materiałów.
W ankietach ujawniano bezpośrednie przyczyny, które mogą prowadzić do wypadków przy pracy. Ankietowani wskazywali również przypadki otrzymywania poleceń niezgodnych z przepisami, m.in. przewieszania metanomierzy.
Prof. Jozef Dubiński, przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie podsumowując obrady zapowiedział, że wnioski ze spotkania zostaną przesłane wszystkim uczestnikom. Będą oni mieli siedem dni na sformułowanie ewentualnych odrębnych opinii. Komisja będzie się koncentrowała na redukcji ryzyka.